۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۴۳۱۷۸۹
آیت الله ناصری:

رمضان بهترین فرصت برای از بین بردن صفات رذیله است/ هدف عبادت بندگی کردن باشد

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به اهمیت مبارزه با نفس از طریق دوری از صفات رذیله، گفت: طلبکار شدن از خدا به دلیل بندگی نفس و تبعیت از نفس است، ریشه این مشکل هم در وجود صفات رذیله درون انسان است، ماه رمضان بهترین فرصت برای از بین بردن این صفات رذیله و قرار دادن خداوند درون قلب انسان است.
آیت الله ناصری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه، بعد از ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، با بیان اینکه میان عبادت و اطاعت تفاوت وجود دارد، گفت: عبادت نیازمند نیت و قصد است، ولی اطاعت به نیت کردن نیازی ندارد و همین که امری که صادر می‌شود اجرا شود در حقیقت اطاعت از آمر صورت گرفته است.

 

آیت الله ناصری در ادامه افزود: اطاعت نیز به دو صورت تشریعی و غیر تشریعی است، در اطاعت تشریعی نیز اطاعت تکوینی و غیر تکوینی وجود دارد، به عنوان مثال ملائکه به صورت تکوینی خداوند را اطاعت می‌کنند، این موضوع می‌تواند انجام امور مختلف و حتی پرداختن به عبادات باشد، سیر کواکب و طلوع و غروب خورشید نیز بخشی از این اطاعت تکوینی است که اجرام آسمانی انجام دهنده آن هستند.

 

وی با بیان اینکه عبادات نیز یا با انگیزه رسیدن به یک حاجت و یک مطلوب و یا برای خداوند است، تصریح کرد: در حالت اول افراد خداوند را عبادت می‌کنند تا به بهشت بروند، حاجت آنها روا شود، از جهنم خلاصی پیدا کنند و یا هر مطلوب و منظور دیگری، در حقیقت عبادت این شخص برای دستیابی بهه منفعتی است که او دنبال می‌کند.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه ادامه داد: اما نوع دیگر عبادت این است که شخص تنها برای خدا و برای جلب رضای خداوند و بدون چشم داشت به اهداف و امیال و منافع خود عبادت پروردگار را به جا آورده و تلاش می کند تا رضای خداوند را کسب کند، در حقیقت رسیدن به حاجت هدف آنها نیست بلکه تنها هدف در این عبادت خداوند است.

 

آیت الله ناصری عبادت کردن برای رضای خداوند را بر مبنای عقیده‌ای محکم دانست و اظهار کرد: عبادت باید با هدف بندگی کردن باشد، اگر در قلبی حب خداوند نباشد غیر خدا به آن قلب وارد خواهد شد، اگر کسی می‌خواهد راه ورود غیر خدا را به قلب خود ببندد و کاری کند تا خدا در قلب او ساکن شود پیش از هرچیز باید صفات رذیله را از درون خود پاک کند.

 

وی با اشاره به لزوم اطاعت بدون چشم داشت از خداوند برای دستیابی به مراتب بالای ایمانی، خاطرنشان کرد: وظیفه ما اطاعت است، قرار نیست که برای اطاعت کردن از خدا طلبکار شویم، طلبکار شدن از خدا به دلیل بندگی نفس و تبعیت از نفس است، ریشه این مشکل هم در وجود صفات رذیله درون انسان است، ماه رمضان بهترین فرصت برای از بین بردن این صفات رذیله و قرار دادن خداوند درون قلب انسان است./202/1304/ب1

ارسال نظرات