۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۴۳۱۶۹۰
آیت الله دری نجف آبادی:

قرآن معمار بزرگ حیات طیبه، فرهنگ و تمدن است

آیت الله دری نجف آبادی گفت: قرآن معمار بزرگ حیات طیبه، فرهنگ و تمدن و راهی مستقیم، محکم و خلأناپذیر است.
آیت الله دری نجف آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مصلای بیت المقدس اراک برگزار شد، بیان کرد: قرآن معمار بزرگ حیات طیبه، حیات فرهنگ و تمدن و راه مستقیم، محکم و خلأناپذیر است.

 

آیت الله دری نجف آبادی با ارائه توضیحاتی درباره تفسیر سوره مبارکه کهف، ابراز کرد: سوره مبارکه کهف که با الحمدالله شروع می شود سوره ای مکی است.

 

 نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: در شب های گذشته به این نکته اشاره شد که در سوره هایی که با الحمد الله شروع می شوند معانی حمد متفاوت از یکدیگر است.

 

 آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به اینکه حمد در سوره حمد جامع تر از سوره های دیگر است، اظهار داشت: در سوره حمد پنج وصف برای خداوند متعال ذکر شده است.

 

وی گفت: سوره انعام به بحث خلقت آسمان ها و زمین، ظلمت و نور اشاره دارد و سوره های فاطر و سبأ از یک زاویه دیگر که بحث مالکیت پرودگار را در بر می گیرد به خلقت آسمان ها و زمین اشاره می کند.

 

امام جمعه اراک ادامه داد: سوره فاطر از ناحیه ملائکه مقربین و عنایتی که خداوند در رابطه با ملائکین دارد اشاره می کند و در واقع در این سوره بحث ملائکه مقربین و عالم ملکوت است.

 

آیت الله دری نجف آبادی بیان داشت: سوره کهف از ناحیه پیامبر اسلام(ص(، بعثت ایشان، نزول کتاب آسمانی قرآن و هدایت بشر و امثال اینها بحث می کند و زاویه تعلیم، تربیت و هدایت انسان ها را دربر گرفته است.

 

 وی گفت: در سوره های دیگر که با الحمدالله شروع می شوند بحث هدایت انسان ها به صورت مستقیم وجود ندارد اما در سوره کهف همان خدایی که عالم وجود را آفریده و وجود نازنین پیامبر(ص)، این عبد شایسته و کامل را خلق کرده و بعد از آن کتاب قرآن کریم را که جامع و کامل است بر او نازل کرده به هدایت و تعلیم و تریبت انسان ها مستقیم اشاره نموده است.

 

 نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه کتاب قرآن کریم یک ظرف زمان می خواهد که آن ماه مبارک رمضان و شب های قدر است، ابراز کرد: قرآن کریم درب مکانش مکه است و به همین دلایل هم باید بر سینه حضرت محمد(ص) نازل می شد.

 

 آیت الله دری نجف آبادی یادآور شد: پس خدا و عظمتش که همه عالم مرهون وجود او است، عظمت قرآن کریم و قلب پیامبر (ص) را اگر تصور کنید به این نتیجه می رسید که این معادل کل عالم است و هدف عالم این بوده است.

 

 نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه حمدهای دیگر در سوره های دیگر مقدمه ای برای حمد در سوره کهف هستند، اظهار داشت: خداوند آسمان و زمین را برای وجود انسان اگر قدر خودش را بداند خلق کرده است.

 

وی افزود: قرآن کریم ویژگی هایی همچون جامعیت و کامل بودن را دارد و زیباترین، دقیق ترین، حکیمانه ترین، استوارترین و خردمندانه ترین کتاب ها است که الکتاب معنی آن است.

 

امام جمعه کلانشهر اراک با بیان اینکه الحمد یعنی هر چه جمال و کمال و زیبایی وجود دارد از آن خداوند است، گفت: ما هر چه داریم از خداوند است که معمار کل عالم، معمار پیامبر اکرم(ص)، معمار ما و معمار قرآن کریم است.

 

آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: بنابراین هر چه کمال است، در این کتاب آسمانی تجلی کرده که در سینه حضرت محمد(ص) نازل شده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطرنشان کرد: اگر قرآن این کتاب آسمانی و پیامبر اسلام(ص) نبودند ما همچنان در جهل گذشته همچون بت پرستی و آتش پرستی به سر می بردیم.

 

 وی اضافه کرد: در آیه های بعدی سوره کهف اشاره می شود که این کتاب آسمانی هیچگونه لغزش، خطا و انحرافی ندارد و در آن همچون وجود پروردگار نقصی نیست.

 

امام جمعه کلانشهر اراک با بیان اینکه هر چه به خداوند نگاه می کنیم فقط زیبایی می بینیم، بیان داشت: قرآن قیم و خداوند قیوم است و قیوم نیز یعنی برپادارنده نظام عالم؛ بنابراین کل نظام هستی، کهکشان ها و عالم از سوی پروردگار برپا هستند.

 

 نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: پروردگار عالم کتاب قرآن را نازل کرده که در آن کجی نیست و مقوم ادیان گذشته، مقوم زندگی انسان ها، استوار و پابرجا، مقوم حیات اجتماعی، حیات طیبه انسانی و حیات اقتصادی و نسبت به گذشته مصدق است.

 

وی اظهار داشت: دین اسلام قیم است که بر پیغمبر(ص) که قیم است توسط خداوند که قیوم است نازل شده است.

 

 آیت الله دری نجف آبادی افزود: بنابراین پیامبر (ص) برای هدایت جامعه بشری به سوی استقامت و عدالت مبعوث شده که بدون خستگی برای هدایت بشر تلاش می کرده و در برخی از آیات نیز نسبت به این اقدام خستگی ناپذیر به ایشان هشدار داده شده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان داشت: این همان فطرت الهی است که در سوره روم آیه 30 خداوند می فرمایند: دین حنیف است یعنی دین ابراهیم خلیل(ع) و فطرت الهی است.

 

 وی با بیان اینکه هر که از این فطرت منحرف شود، سرانجامش گورستان خواهد بود، تصریح کرد: دو جا خداوند در سوره روم می فرماید: دین قیم و در سوره کهف می فرماید: کتاب قیم، این یعنی کتاب قرآن تکمیل کننده دین قیم است.

 

امام جمعه کلانشهر اراک ادامه داد: دین قیم و کتاب قیم کلید واژه های درک مفاهیم قرآن به عنوان کتابی جامع که در آن انحرافی وجود ندارد تلقی می شوند.

 

 نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: اصول و مقررات قرآن بر تمامی اصول و مقررات عالم حاکمیت دارد و انحراف از این اصول انحراف از انسانیت است.

 

آیت الله دری نجف آبادی افزود: قرآن کریم برای دو هدف انزار و تبشیر نازل شده است و اگر انسان ها دستورالعمل های دین اسلام را رعایت بکنند از این همه عذابی که امروز گرفتارش هستند رهایی خواهند یافت.

 

 وی گفت: دین اسلام و عمل به دستورات آن تأمین کننده سلامت روحی و جسمی، سلامت دنیوی و اخروی انسان ها را به همراه دارد.

 

 نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اظهار داشت: در سوره کهف به تقلید کورکورانه انسان ها هشدار داده شده و در این سوره تأکید شده است، انسان ها باید تقلیدی خردمندانه و حکیمانه داشته باشند.

 

آیت الله دری نجف آبادی افزود: یکی از انحرافاتی که قبل از اسلام در بین مشرکین، یهودیان و مسیحیان وجود داشته و احتمالا از مشرکین به آنها رسیده این است که برای خداوند زن و فرزند تصور می کنند.

 

وی در پایان تأکید کرد: این یک جهل و گناه بسیار عظیم است، چون خداوند بی نیاز و انسان نیازمند است و خداوند در قرآن کریم قاطعانه با این جهل برخورد کرده است./842/201/ب2

ارسال نظرات