۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۴۳۱۶۷۷
کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد؛

امام زمان حاضرترین فرد و حقیقتی است که تمام عالم را در برگرفته

حجت الاسلام موسویان گفت: امام زمان(عج) حاضرترین فرد در عالم و حقیقتی است که تمام عالم را در برگرفته است است، پس عالم نه تنها محضر خدا است بلکه محضر امام نیز هست.
حجت الاسلام موسویان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محسن موسویان، کارشناس مسائل مذهبی، عصر امروز در سلسله جلسات معرفت النفس گفت: در عالم مجردات خداوند متعال مجرد محض است و سپس بعد از خداوند به ترتیب انسان کامل، ملک مقرب، ملک، انسان، جن، حیوان، گیاهان و جمادات قرار می گیرند که هر چه از خداوند به سمت جمادات می آییم میزان تجرد کمتر می شود به طوری که جمادات ماده محض هستند.

 

وی ادامه داد: هر چه وجودی مجرد تر است حاضرتر است، حضور خدا در عالم هستی از همه مجردات بیشتر است، انسان کامل بعد از خداوند بیشترین حضور را در عالم هستی دارد، امام زمان(ع) حاضر ترین فرد در عالم است پس عالم نه تنها محضر خدا است بلکه محضر امام نیز هست.

 

حجت الاسلام موسویان بیان داشت: امام محدود به بدن خودش نیست بلکه یک حقیقت است که همه عالم را در بر گرفته است، حضرت علی (ع) می فرمایند: هیچ مومنی نیست مگر که بیمار و اندوهناک شود و ما به بیماری و اندوه او اندوهناک شویم.

 

وی اظهار داشت: در روایت دیگری آمده که هیچ مومنی نیست مگر این که دعا کند و ما در ادامه دعای او آمین بگوییم، امام خیلی شفیق و مهربان است و از خود انسان ها به آن ها نزدیک تر است، در شب قدر نیز مقدرات ما ابتدا به دست امام زمان(ع) امضا می شود و نامه اعمال ما به ایشان عرضه می شود پس حضور امام در عالم همیشگی است هر چند که ما ایشان را نبینیم.

 

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: نکته هشتم در معرفت نفس این است که همان طور که بدن مانع حضور روح نیست عالم ماده هم مانع حضور مجردات نیست، روح فوق زمان و مکان است و مکان مند نیست و همه جای بدن است بدون این که جایی را اشغال کند، روح با بدن است اما چسبیده به بدن نیست و از آن جدا هم نیست.

 

حجت الاسلام موسویان گفت: رابطه خدا با عالم مثل رابطه روح با بدن است، جنس توجه ما هم مثل جنس ملائکه است، لازمه عالم ماده تزاحم است چون فساد در آن است و بقا ندارد، در قرآن کریم آسمان به صورت جمع و زمین به صورت مفرد آمده است چون آسمان چندگانه است./202/869/ب1

ارسال نظرات