۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۴۳۱۵۹۰
آیت الله حائری شیرازی:

دین اسلام و نظریات مدیریتی آن مشکلات جامعه بشری را حل می‌کند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دین اسلام حلال مشکلات امروز بشری است، گفت: دین اسلام و نظریات مدیریتی آن مشکلات جامعه بشری را حل می‌کند.
محی الدین حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، امشب در جمع روزه‌داران مسجد امام حسین (ع) تبریز، با بیان اینکه دین اسلام حلال مشکلات امروز بشری است، اظهار داشت: دین اسلام و نظریات مدیریتی آن مشکلات جامعه بشری را حل می‌کند.

 

وی بابیان اینکه حل مشکلات جوامع اسلامی در گرو اسلام‌شناسی است، ابراز داشت: شناخت صحیح اسلام با توجه به توانایی این دین می‌تواند مشکلات اجتماعی خود و غرب را حل کند، دین دارای نظریات صحیح در سلامت اجتماعی در حوزه‌های حاکمیتی و اقتصادی است.

 

امام‌جمعه سابق شیراز با اشاره به‌سلامت پول در اندیشه اسلامی، خاطرنشان کرد: نتیجه شناخت اسلام، فهم آن است که ما دارای پولی معتبر و ثابت هستیم، پولی سالم است که در صورت قرض و بازپرداخت آن به‌نوعی باشد که هیچ‌یک از قرض دهنده و قرضه گیرنده دچار ضرر نشوند، اما نتیجه پول در دنیای امروز تورم و کاهش ارزش است.

 

وی نتیجه پول رایج را ریزش کالای خارجی و قاچاق کالا دانست و ادامه داد: تورم 27 درصدی و افزایش قیمت کالا و تولید کالا سبب می‌شود تا کالای خارجی که باقیمتی کمتر تولید و عرضه می‌شود وارد بازار کشور شود و به تولید داخلی ضربه وارد کند.

 

آیت الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه 40 درصد کالاهای موجود در بازار جنس قاچاق هستند، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی توانایی مقابله با درصد پائینی از پدیده قاچاق را دارد، بنابراین این مسأله باید به نحوه اساسی رفع و مشکل پول رایج کشور حل گردد.

 

وی با بیان اینکه باید پول اسلام را احیا کنیم؛ پول ثابت، نخستین چیزی است که باید به‌عنوان بستر ممنوعیت ربا و رواج قرض‌الحسنه جا انداخته شود، افزود: ریشه این امور و این سنخ از مشکلات به عدم شناخت اسلام است، دستور اسلام به ثبات پول در جامعه اسلامی است.

 

آیت‌الله حائری شیرازی ادامه داد: پول در جامعه مانند جریان خون در بدن است. همان‌گونه که خون بدون اینکه مصرف شود تمام اعضا و بافت‌ها را به عدالت تغذیه می‌کند و به حرکت و زایش می‌کشاند، پول نیز در جامعه بدون اینکه مصرف شود باید به عدالت از کانال طرح‌ها و برنامه‌ها به اعضای جامعه برسد.

 

وی افزود: پول رایج جهانی ملازم با ریاست و قانون بانکداری بدون ربا استثناء از قانون حاکم بر بانکداری نیست. با تصویب قانون بانکداری بدون ربا قبول کردیم که از ندار بگیریم و به دارا بدهیم تا فاصله آن‌ها روزبه‌روز بیشتر شود، ربا جزء لاینفک پول اعتباری است و بانکداری بدون ربا چیزی جز پذیرش بی‌ثباتی پول اعتباری و پذیرش بهره و تسلیم در برابر آن نیست.

 

امام‌جمعه سابق شیراز خاطرنشان کرد: پول مانند خون در رگ‌های اقتصادی جامعه جریان دارد، هر معامله‌ای درگرو هزینه کرد پول است و یک‌طرف معاملات پول است و خودمصرف نمی‌گردد و تنها معامله را جوش می‌دهد، پول کالای مصرفی نیست و مانند خون باید دارای ثبات باشد تا بتواند به وظیفه خود عمل کند.

 

وی بابیان اینکه پول اسلام اعتباری نیست، تأکید کرد: دانشگاه طرح می‌دهد و حوزه امضاء می‌کند، دانشگاه منفعل از دانشگاه‌های خارج و حوزه منفعل از دانشگاه است، دانشگاه کپی می‌کند حوزه هم در عمل نیست که فرق بین دینار و درهم صدر اسلام و پول رایج جهانی نظر او را جلب کرده باشد./202/854/ب1

ارسال نظرات