۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۴۳۱۴۳۵
استاد حوزه علمیه:

یاد خداوند از راه‌های مقابله با وسوسه شیطان است

استاد حوزه علمیه گفت: یکی از راه‌های مقابله با وسوسه شیطان یاد خداوند است، زمانی که فرد خود را با یاد پروردگار خود مشغول کند دیگر اسیر وسوسه‌های شیطان نمی‌شود.
سخنرانی مذهبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدتقی اکبر نژاد، خطیب مشهور استان تهران شامگاه چهارشنبه 19 خرداد در مهدیه امام حسن مجتبی(ع)، گفت: ما حضور شخص ثالثی را در تصمیم گیری خود احساس نمی‌کنیم، اگر قرآن به وسوسه گری شیطان فریاد بر نمی‌آورد، همه می ‌گفتند که این موضوع تنها یک خرافات است و کسی نمی‌تواند در عقل انسان نفوذ و وی را گمراه کند.

وی افزود: برای مثال در زمانی که روزه هستیم با اینکه می‌دانیم پر خوری بد است، اما در زمان افطار و پر خوری کردن از بدی‌های پر خوری نمی‌گوییم. علت اینکه در آن زمان این‌گونه مطالب به ذهن ما خطور نمی‌کند و تنها به زرق و برق سفره می‌پردازیم این است که در آن زمان شیطان در حال گمراه کردن ما است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: کار شیطان این است تلاش می‌کند یک بخش بد موضوع را پررنگ کند و آن‌را برای فرد خوشایند کند، در زمینه انفاق نیز این است که شیطان تلاش می‌کند نگذارد فرد دست به کمک ببرد.

حجت الاسلام اکبر نژاد تصریح کرد: متاسفانه امروز در جامعه ما افرادی هستند که فرزندانشان با شلوار پاره به مدرسه می‌روند، حتی پیامبر(ص) نیز فرموده است که در یک شهر فردی با مشقت شب را صبح کند، تمام افراد آن شهر ملعون هستند.

محقق علوم قرآنی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، یادآور شد: اگر در دل فرد برای انجام یک کار آشوب به پا شد، باید در آن زمان از شر شیطان به خداوند پناه برد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مقابله با وسوسه شیطان این است که برای انجام کار خوب اصلا فکر نکنیم و تا حس خواستن به ما دست داد به سرعت عمل کنیم، زیرا اگر بخواهیم فکر و زمان را از دست دهیم شیطان ورود می‌کند. امام علی(ع) نیز در این باره به امام حسن(ع) فرمودند؛ «فرزندم نفسَت را به بازی بگیر و تو پیش‌دستی کن».

حجت الاسلام اکبر نژاد افزود: باید انسان نفسَش را فریب دهد، برای مثال در ماه رمضان فرد باید بگوید تصمیم دارم چند روزی روزه بگیرم، اما در دل خود تصمیم جدی برای تمام ماه داشته باشد.

استاد حوزه علمیه درباره مقابله با نَفس، عنوان داشت: یکی از راه‌های مقابله با نفس این است که از در مکر وارد شد، زیرا شیطان نیز از راه مکر وارد می‌شود و انسان را از کار خوب بازمی‌دارد.

حجت الاسلام اکبر نژاد در خصوص عبارت «ان شاءالله»، بیان داشت: در قرآن مجید عبارت «ان شاءالله» یعنی توحید افعالی، پس بهتر است همیشه در شروع هرکاری به یاد خدا باشیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راه‌های مقابله با وسوسه شیطان یاد خداوند است، زمانی که فرد خود را با یاد پروردگار خود مشغول کند دیگر اسیر وسوسه‌های شیطان نمی‌شود.

حجت الاسلام اکبر نژاد در پایان گفت: دعای ابوحمزه ثمالی بی‌نظیر است، امام سجاد(ع) نیز در زمینه ادعیه نمونه‌ای ندارد و ایشان را می‌توان بهترین روضه خوان برای نفس انسان معرفی کرد./202/856/ب1

ارسال نظرات