۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۴۳۱۴۳۲
آیت الله مظاهری:

اخلاص، راه درک نورانیت قرآن است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: درک نورانیتی که سرتاسر قرآن را فراگرفته تنها با وجود اخلاص برای افراد حاصل می شود.
مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین (ع) جی برگزار می شود، گفت: یک قطره اشک خالصانه انسان برای خداوند ممکن است مسیر زندگی را به طور کامل تغییر دهد، تغییر مسیری که با هزاران عمل ناخالصانه به وقوع نخواهد پیوست.

 

وی با اشاره به آیات ابتدایی سوره بینه افزود: قبل از نزول قرآن همه ادیان اهل کتاب، مثل یهودی ها و نصرانی ها منتظر آمدن قرآن بودند ولی متأسفانه بعد از نزول قرآن به معاهده خود در قبال این کتاب آسمانی عمل نکرده و با معارف آن به مخالفت برخاستند.

 

حضرت آیت الله مظاهری در تبیین آیه پنجم سوره بینه که می فرماید «وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ» اذعان کرد: دلیل نزول قرآن خدایی شدن مردم به واسطه رنگ آمیزی اعمالشان با رنگ خداوند است چرا که بر اساس آیه صد و سی و هشتم سوره بقره که می فرماید «صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنْ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ» رنگ خداوند بهترین رنگ ها است، کسی که به اعمالش رنگ الهی بزند، کم کم دلش جایگاه تجلی خداوند شده و خداوند را می یابد.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: با توجه به آیه شصت و پنجم سوره عنکبوت که می فرماید «فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ» یافتن خداوند اتفاقی است که برای هر انسانی حتی کافران ممکن است اتفاق بیفتد، اتفاقی که معمولاً با قرار گرفتن افراد در بن بست ها به وقوع می پیوندد، در حال ناچاری همه انسان ها به یک مبدأ متمسک می شوند و فقط از آن مبدأ استمداد می طلبند، در این زمان است که انسان ها با درک توحید ذاتی و افعالی اصل وجود خداوند را می یابند.

 

وی در بیان اهمیت مسأله اخلاص ابراز کرد: زمانی در خدمت علامه طباطبایی بودیم، ایشان گفت، من نمی دانم علم کیمیا علم صحیحی است یا نه ولی می دانم چیزی هست که اگر به بی ارزش ترین کارها بخورد، آن کار با ارزش ترین کارها می شود و آن چیز اخلاص است، اخلاصی که اگر در کوهی از اعمال وجود نداشته باشد، آن اعمال پرِ کاهی ارزش نخواهد داشت.

 

استاد حوزه علمیه با بیان روایتی از معصوم (ع) ادامه داد: زمانی که افراد مختلف در صف محشر حاضر می شوند، برخی نورانی و برخی تاریک هستند، دلیل این نورانیت وجود اخلاص در اعمال دنیایی افراد نورانی بوده و دلیل تاریکی عدم وجود اخلاص در اعمال دنیایی افراد بی اخلاص است.

 

وی با اشاره به آیه ولایت تأکید کرد: خلوص بسیار بالای امیرالمؤمنین (ع) در هنگام بخشش انگشتر به سائل سبب نزول آیه ولایت شد و تعریف و تمجید خداوند را به دنبال داشت، هر چند افراد زیاد دیگری برای این که مصداق این آیه شوند این کار را بعد از امیرالمؤمنین (ع) انجام دادند.

 

حضرت آیت الله مظاهری گفت: درک نورانیتی که سرتاسر قرآن را فراگرفته تنها با وجود اخلاص برای افراد حاصل می شود.

 

وی در پایان افزود: خداوند در حدیثی قدسی می فرماید: روزه مال من است و خودم پاداش آن را می دهم. سعی کنید در زمان افطار از خداوند خودش را در قبال روزه هایی که می گیرید طلب کنید./201/867/ب1

ارسال نظرات