۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۴۳۱۴۱۰
عضو خبرگان رهبری:

جوانی بهترین فرصت برای تکامل معنوی انسان است

آیت الله توکل با توصیه به جوانان برای غنیمت شمردن فرصت جوانی و بهره گیری برای تکامل معنوی، گفت: جوانان با قلب های پاک و صافی که دارند بهتر و بیشتر از دیگر افراد می توانند به درجات بالای معنوی برسند.
آیت الله سید رحیم توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، آیت الله سید رحیم توکل، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری چهارشنبه شب در امامزاده عبدالله بابل، دنیا را عالم حجاب عنوان کرد و گفت: عالم و دنیای پس از مرگ عالم شهود و بینایی و شنوایی است و انسان در آن زمان حقیقت موجود در عالم را درک می کند.

 

وی با تشریح منازل سیر الی الله در عالم عرفان، اظهار داشت: گناه برای انسان حجاب ایجاد می کند و توبه با از بین بردن اثر گناه موجب بصیرت و بینایی حقیقی انسان می شود.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، بیداری را دیگر  منزل سیر به سوی حق تعالی عنوان و خاطرنشان کرد: دوری از محرمات و ترک آن و تقید به انجام واجبات منزل بعدی انسان برای تعالی پس از توبه است.

 

وی افزود: انسان به سه علت یعنی غفلت، ضعف اعتقادی و وجود صفات رذیله در نهادش گناه می کند.

 

آیت الله توکل به تشریح واژه غفلت از نگاه معرفتی پرداخت و تاکید کرد: انسان باید با شناسایی عوامل غفلت از خدا بر مساله مراقبت از رفتار و اعمال خود بپردازد تا در وادی گناه نیفتد.

 

وی ادامه داد: برای نهادینه شدن ایمان در انسان، اثبات عقلی خداوند کفایت نمی کند بلکه انسان باور به یقین و باور دلی برسد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری به ریشه یابی صفات رذیله در انسان پرداخت و تصریح کرد: حب دنیا منشأ و ریشه صفات رذیله در انسان است و تنها راه مقابله با حب دنیا، زهد است.

 

وی افزود: زهد به معنای ترک دنیا و دوری از آن نیست بلکه عدم وابستگی به مادیات و غرق شدن در مادیات و دنیا را معنا می دهد.

 

آیت الله توکل منزل چهارم را در مسیر سیر الی الله، تحلیه عنوان کرد و اظهار داشت: تحلیه به معنای بستر سازی باطنی و آماده سازی دل برای محبت و ایمان الهی است.

 

وی با تشریح تمسک بر اولیای الهی در مسیر قرب الهی، تاکید کرد: توجه به سیره رفتاری و تمسک به معصومین(ع) راه انسان را برای نزدیکی و قرب الهی و طی کردن منازل سلوک هموارتر و نزدیک تر می کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم پنجمین منزل را در مسیر سیر الی الله، تجلیه برشمرد و گفت: در منزل تحلیه انسان ثمره زحمات و تلاش های خود را برای رسیدن به سمت پروردگار برداشت می کند.

 

وی افزود: انسان با رسیدن به درجات بالای قرب الهی به حقایق و لذاتی دست می یابد که قابل مقایسه با لذات کوچک دنیایی و مادی نیست.

 

آیت الله توکل با توصیه به جوانان برای غنیمت شمردن فرصت جوانی و بهره گیری برای تکامل معنوی، خاطرنشان کرد: جوانان با قلب های پاک و صافی که دارند بهتر و بیشتر از دیگر افراد می توانند به درجات بالای معنوی برسند./202/1313/ب1

ارسال نظرات