۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۴۳۱۳۹۶
استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد:

انسان نیکوکار به خاطر دوست داشتن خدا از مالش می گذرد

استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که انفاق از ویژگی های انسان های نیکوکار است، گفت: انسان نیکوکار، به خاطر دوست داشتن خدا، از مالش می گذرد؛ انسان نیکوکار دست دهنده دارد و با وجود اینکه مال را دوست دارد، اما آن را انفاق می کند.
انفاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم احمدی پارسا، استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد، امروز در جلسه تفسیر که در حسینیه معین الضعفا در مؤسسه دختران آسمان برگزار شد به ویژگی انسان های نیکوکار پرداخت.
 

وی با تأکید بر این که انسان ها نتیجه اعمال خود را می بینند، افزود: اگر ما دل کسی را برنجانیم، صورت ملکوتی و باطنی آن را می بینیم. آن آوازها و غذاهای بهشتی که خداوند به انسان ها عطا می کند نیز نتیجه اعمالی است که در دنیا انجام داده اند.
 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: خداوند متعال در قرآن می فرماید: «وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍۢ شَرًّۭا يَرَهُۥفَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًۭا يَرَهُۥ». این آیه را جامعه نامیدند.
 

احمدی پارسا افزود: به گونه ای قرآن را قرائت نکنیم که در اعمال ما تاثیری نداشته باشد و باز همان عمل خود را داشته باشیم.  
 

استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد اظهار کرد: در روز قیامت، قرآن کریم به صورت موجودی زیبا وارد صحرای محشر می شود و از کسانی که به آن عمل نکردند، شکایت می کند. انشاءالله از گروه کسانی باشیم که قرآن برای ما ریسمانی شود تا ما را از چاه غفلت بالا بکشد. نکند فقط برای سر سفره عقد و سر قبر مردگان و بدرقه مسافر از قرآن استفاده کنیم.
 

قرآن، کتابی است که نسخه دردهای ما است
این محقق و پژوهشگر حوزوی به جایگاه و ارزش قرآن اشاره کرد و گفت: قرآن کتابی است که درمان دردهای ماست و نسخه دردهای ما است.  

 

وی به آیه 177 سوره بقره اشاره کرد و افزود: واژه «بر» که در این آیه آمده است به معنای نیکی است، در عرب بر به چیزی گفته می شود که وسیع و توسعه دار باشد. انسان های نیکوکار تنها به فکر خود نیستند و به فکر مردم هم هستند، انسان های نیکوکار خیلی گسترده هستند به همین جهت به آن ها «بار» گفته می شود.
 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: در این آیه، خداوند صفات نیک و بر را نام می برد، مخستین صفت، اعتقاد به خداوند سبحان است، ایمان داشتن به این مهم که جهان، صاحبی دارد و خداوند متعال صاحب آن است و بر این مهم باید دقت کرد که خداوند متعال بعد از کلمه امن بالله، ایمان به معاد و آخرت را مطرح می کند؛ بنابراین هم باید به خداوند ایمان داشت و هم به آخرت ایمان داشت.   
 

احمدی پارسا افزود: کسانی که به معاد و قیامت اعتقاد دارند، می دانند که آن جا زندگی ابدی است و در این دنیا باید زندگی کنند تا برای زندگی ابدی مهیا شوند.
 

استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به آیه «لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ.»، اظهار کرد: کسی که به خداوند ایمان دارد به ملائکه و نبیین و کتاب های ایشان نیز اعتقاد دارد.
 

انسان نیکوکار مالی را که دوست دارد، انفاق می کند
وی با اشاره به این که انفاق از ویژگی های انسان های نیکوکار است، ابراز کرد: انسان نیکوکار، به خاطر دوست داشتن خدا، از مالش می گذرد. انسان نیکوکار دست دهنده دارد و با وجود اینکه مال را دوست دارد، اما آن را انفاق می کند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: حضرت زهرا(س)، لباس عروسی خود را بخشیدند. بعضی افراد می گویند ایشان معصوم بودند و آن لباس را دوست  نداشتند برای همین توانستند آن را ببخشند، نه این گونه نیست حضرت زهرا(س) آن را دوست داشتند و نقل شده است که لباس ایشان بسیار زیبا بوده است و ایشان در حالیکه آن را دوست داشتند، بخشیدند./202/1309/ب1

ارسال نظرات