۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۴۳۱۲۴۷

ولنگاری فرهنگی در سینمای ایران

تولید و ساخت ده‌ها فیلم در این سینما که نه تنها نشانی از فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و ایرانی ندارد که تبلیغ مستقیم سبک زندگی غربی و رفتارهای بی‌بند و بارانه آمریکایی است، مصداقی از ولنگاری فرهنگی است.
ولنگار فرهنگی

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیاناتی که در جمع نمایندگان مجلس دهم ایراد کردند، ضمن اشاره به مسئله فرهنگ که در بلند مدت از اقتصاد خیلی مهم‌تر است، فرمودند:

 

«... در مسئله فرهنگ، بنده احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ در دستگاه‌های فرهنگی- اعم از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی- یک نوع ولنگاری و بی‌اهتمامی در امر فرهنگ وجود دارد؛ چه در تولید کالای فرهنگیِ مفید که کوتاهی می‌کنیم، چه در جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر که کوتاهی می‌کنیم...»

 

ایشان سپس به عنوان نمونه این ولنگاری فرهنگی از فلان فیلم و فلان کتاب و فلان بازی رایانه‌ای مثال آوردند یعنی اگرچه مصادیق  موردی را ذکر نکردند اما به مصادیق نوعی اشاره نمودند.

 

این درحالی است که رهبر انقلاب  پیش از این بارها و بارها دغدغه‌های خود را نسبت به کاستی‌های فضای فرهنگی کشور ابراز داشته بودند و حتی سال گذشته خطاب به هیئت وزیران تاکید کردند:

 

«گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرده؛ به ‌خاطر مسائل فرهنگی؛ یعنی اهمّیّت مسائل فرهنگی این‌جور است...»

 

به راستی مصادیق موردی و البته جریانی این ولنگاری فرهنگی در حوزه سینما کجاست و کدام آثار و فیلم هاست که اینچنین مقام معظم رهبری در مورد آن هشدار می‌دهند. رهبر معظم انقلاب اسلامی، عبارت ولنگاری فرهنگی را در دو تعبیر معنی می‌کنند ؛ اول عدم تولید کالاهای فرهنگی مفید و دوم تولید کالاهای فرهنگی مضر!

 

در باب معنی نخست که به نظر می‌رسد مصادیق آن بر هر کارشناس و ناظر آگاه و دلسوخته انقلابی روشن باشد، فقط کافی است نگاهی به خیل لحظه‌ها و بزنگاه‌های تاریخ این سرزمین و انبوه قهرمانان و رزمندگان و شهدایی که جان خود را برای اعتلای دین و کشور خود فدا کردند و همچنین گنجینه غنی و ارزشمند فرهنگ و اندیشه و باورهای اسلامی و ایرانی بیندازیم و جای خالی آنها را در سینمای ایران مشاهده نماییم.

 

اما مصادیق فیلم مضر چیست که به عنوان ولنگاری فرهنگی مورد اشاره مقام معظم رهبری قرار می‌گیرد؟

 

آیا فیلمفارسی‌های مبتذلی که اخیرا با سر و صدای هماهنگ مسئولین فرهنگی/سینمایی و نشریات معلوم الحال و حتی رسانه ملی، به عنوان شگفتی‌های گیشه و فیلم‌های پرفروش مطرح شدند (در حالی که هر کدام فقط 3 تا 4 درصد مردم ایران را به سینماها کشانده بودند!)، از مصادیق این ولنگاری فرهنگی محسوب نمی‌شوند؟

 

 فیلم‌هایی که بعضا حتی وزیر ارشاد را نیز ناگزیر به واکنش واداشت که گویا اگر می‌دانست اصلا اجازه نمی‌داد پروانه ساخت فیلم یادشده صادر شود! (عذر بدتر از گناه!!)  آیا حمایت و پول‌های امیر قطر (از حامیان تروریست‌های داعش) برای ساخت فیلم دیگری که به دلیل همین حمایت، دو جایزه جشنواره کن را دریافت کرد، از دیگر مصادیق این ولنگاری فرهنگی نیست؟

 

و یا سینمای امروز را امتداد سینمای پیش از انقلاب دانستن (که حضرت امام آن را مرکز فحشاء نامید) و تجلیل از عوامل و عناصر آن و بازسازی آثار سینمای فیلمفارسی از دیگر مصادیق ولنگاری فرهنگی نمی‌تواند باشد؟

 

تولید و ساخت ده‌ها فیلم در این سینما که نه تنها نشانی از فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و ایرانی ندارد که تبلیغ مستقیم سبک زندگی غربی و رفتارهای بی‌بند و بارانه آمریکایی است، مصداقی از ولنگاری فرهنگی تلقی نمی‌شود؟/998/101/ب3

 

منبع: روزنامه کیهان   

ارسال نظرات