۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۴۳۱۲۰۵
در برنامه نشان راه بررسی شد؛

رابطه اخلاق و آزادی از نگاه آیت‌الله جوادی آملی

استاد برجسته تفسیر قرآن کریم با بیان این که اخلاق موجب آزادی است، گفت: نعمتی بالاتر از آزادی وجود ندارد اما این آزادی نصیب هر شخصی نخواهد شد زیرا افراد گنهکار به سبب گناه خود را در رهن می گذارند و افراد مؤمن آزاد هستند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت ایت لله جوادی آملی استاد برجسته تفسیر قرآن کریم در برنامه نشان راه از رادیو معارف در زمینه راه‌های تکامل انسان بیان داشت: انسان موجود حقیقی، تکوینی، پویا و کامل است و مانند یک سنگ جامد و راکب نیست از طرفی دیگر موجود حقیقی و تکوینی را امورتکوینی به کمال می رسانند نه امور اعتباری.

 

وی ادامه داد: انسان با قوانین اعتباری زندگی می کند و اگر این قواعد اعتباری جاری شوند نظام جامعه فرو می پاشد؛ این قوانین اعتباری به قوانین حقیقی تکیه دارند و این حقایق ملاک های احکام هستند و احکام از آنها استنباط می شوند؛ این حقایق پس از مرگ نیز به صورت بهشت و جهنم در می آیند؛ شخصی که توان استباط چنین قواعدی را دارد بشر نیست بلکه خداوند است که چنین توانی را دارد.

 

استاد برجسته قرآن کریم با بیان این که اخلاق عهده دار این نکات بیان شده است و مسائل دیگر موعظه هستند، گفت: تبلیغ و سخنرانی با فن اخلاق متفاوت است زیرا فن اخلاق علم است و تبلیغ موعظه؛ طبق اصول یاد شده اگر پذیرفته شود حقایقی در عالم وجود دارد که احکام از آنها گرفته شده اند در این صورت با شنیدن سخن امام علی(ع) مبنی بر این که رشوه سم است متعجب نخواهید شد زیرا به انسان  گنهکار پس از وارد شدن به عالم دیگر سم خواهند خوراند.

 

وی خاطرنشان کرد: انسان یا باید مسأله امامت را باور کند مانند استخری که درون آن آب می ریزند یا خودش اهل ولایت باشد مانند یک چشمه که آب از درونش می جوشد به عبارت دیگر انسان یا خودش باید امام باشد که ما نیستیم یا این که به سخنان امام گوش دهد که ما باید این گونه باشیم.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر این که قوانین بشر را باید بشر آفرین بیان کند، گفت: قوانین را باید کسی بیان کند که مثلث به دست او است که اضلاع آن مثلث عبارت اند از عالم، آدم و ربط بین آنها و الله آفریننده این سه ضلع است و او است که باید قوانین را مشخص کند؛ اخلاق عبارت است از این که انسان باور کند احکام الهی برگرفته از حقایق هستند و به حقیقتی نیز ختم می شوند.

 

وی با بیان این که قرآن کریم آزادی را نیک می داند، اظهارداشت: نعمتی بالاتر از آزادی وجود ندارد اما این آزادی نصیب هر شخصی نخواهد شد؛ در دین اشخاص به دو قسم بدهکار و بدون بدهی تقسیم می شوند افرادی که حق الله و حق الناس به گردن آنها باشد بدهکار هستند و در غیر این صورت بدون بدهی محسوب می شوند؛ هنگامی که انسان بدهکار است باید وسیله ای را به رهن گذارد و انسان گنه کار نیز خود را به رهن می گذارد.

 

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: مؤمن به دلیل این که با هیچ یک از دستانش گناه انجام نمی دهد او را اصحاب یمین و با میمنت نامیده اند؛ اصحاب یمین افراد آزاد هستند و هر زمان قصد ترک گناهی داشته باشند آن را انجام می دهند بنابراین اخلاق برای آزادی است./1324/پ202/ی

ارسال نظرات