۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۴۳۱۱۴۱
آیت الله علم الهدی:

سوره «ممتحنه» نقشه راه سیاست خارجی نظام اسلامی است

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به این که «سوره مبارکه ممتحنه مانیفست سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی است»، گفت: تمام دعوای ما با دنیای کفر و الحاد بر سر این مسأله بوده که یک جامعه و نظام دینی داشته باشیم.
آیت الله علم الهدی آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در نخستین جلسه از تفسیر سوره مبارکه ممتحنه که هر روز ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد برگزار می شود، با اشاره به مقدمات تفسیری این سوره مبارکه، گفت: علت انتخاب سوره ممتحنه برای تفسیر در ماه مبارک رمضان، موقعیت حساس امروز جامعه اسلام در برابر کفر جهانی است.

 

وی افزود: ماه رمضان، ماه عبودیت و بندگی است و عبودیت و بندگی خدا همراه با «اعلام جهاد فی سبیل الله» و «مقابله با دشمنان خدا» است. در نتیجه هم باید دشمن را بشناسیم و هم کیفیت برخورد با دشمن را آن طور که مرضی خود خداوند است، بدانیم و بر اساس آن با دشمنان برخورد کنیم.

 

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به این که «سوره مبارکه ممتحنه مانیفست سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی است»، خاطرنشان کرد: تمام دعوای ما با دنیای کفر و الحاد بر سر این مسئله بوده که یک جامعه و نظام دینی داشته باشیم. امام(ره) دشمنان خدا در کشور را شکست دادند و 10 سال هم پای این انقلاب ایستادند و اهداف و مواضع انقلاب را مشخص کردند. بعد از این ربع قرن، فرمودند «با دلی آرام و قلبی مطمئن از خدمت شما برادران و خواهران مرخص می شوم.»

 

آیت الله علم الهدی یادآور شد: ما می خواهیم حاکمیت کشور در دست قرآن باشد و تمام شهید دادن ها، اسارت آزادگان و تمام درگیری های امروز ما با دنیای کفر بر سر این است که می خواهیم مسلمان باشیم و اسلام بر سرنوشت و کشور ما حاکم باشد.

 

رابطه با مستکبران بر اساس اصل «برائت» است

وی با بیان این که تمام سیاست گذاری های جامعه دینی باید بر اساس «تولی و تبری» صورت گیرد، گفت: بدترین چیزی که به عنوان نقطه ضد ارزش در برخوردهای درونی جامعه اسلامی معرفی شده، «تنافس» یا «منافسه» است. این اصطلاح سیاسی که به معنای رقابت برای قدرت یابی و فرصت طلبی است، که ضد ارزشی ترین حالت سیاست داخلی به شمار می رود.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تصریح بر این که «بنای ما، بنای مبارزه با استکبار است»، افزود: نگاه ما به بیرون بر اساس«تبری» و «برائت» است؛ نه این که اگر منافع ما اقتضا کرد، با دشمن خود دست بدهیم. خداوند متعال در سوره مبارکه ممتحنه این را به ما یاد می دهد.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که در10 سوره از قرآن کریم به مسأله مهم «دشمن شناسی» و «دشمن ستیزی» پرداخته شده است، خاطرنشان کرد: نقطه ارتباط سوره‌ های مبارکه «حشر» و «ممتحنه» که در کنار هم قرار گرفته ‌اند، این است که در سوره «حشر» درباره ناکامی، شکست و ذلت دشمنان دین بحث داریم اما در این سوره درباره کیفیت ارتباط با دشمن.

 

وی در تبیین سخن خود اظهار کرد: ذات مقدس پروردگار ابتدا در سوره مبارکه «حشر» ثابت کرده که کفار و دشمنان اسلام، مردمانی ذلیل، ناکام و شکست خورده هستند، سپس در سوره «ممتحنه» روش برخورد با دشمن را نشان می ‌دهد.

 

افراد سست ایمان فریب زرق و برق دشمن را می خورند

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بیان علت مقدم بودن سوره «حشر» بر سوره مبارکه «ممتحنه»، خاطرنشان کرد: از آنجا که دشمن ابتدا سعی می کند با زرق و برق صلابت خود را به مؤمنین ثابت کند و در بین مسلمانان نیز همیشه افرادی بوده ‌اند که ایمان‌ شان ضغیف بوده و صلابت دشمن چشم آن‌ها را پر می‌کرد، خداوند در سوره «حشر» نمایی از دشمن در ذلت و خزی و نابکاری نشان داده است.

 

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود، «دستور به برخورد محتاطانه با افراد تازه مسلمان» را یکی از بحث های کلی سوره ممتحنه دانست و گفت: اشکال بزرگ ما در بعضی برخوردهای سیاسی این است که به مجردی که شخصی در یک کشور دشمن، مثل آمریکا، مقاله ‌ای متناسب با مواضع سیاسی ما می نویسد، ما آغوش باز می‌کنیم و همه چیزش را سر‌بسته قبول می کنیم. آقایان می‌آیند همان مقاله را نشر کرده و نسبت به آن اظهار کرنش و تعظیم می‌کنند که این خلاف دستور قرآن است.

 

وی افزود: آیات سوره مبارکه ممتحنه، آموزه ‌هایی است که وقتی در جامعه ما، مثل امروز تنوع فکری و اندیشه ‌ای به وجود آمده و برخی فکر می‌کنند تمام راه‌ ها باید از اروپا و آمریکا گشوده شود، تکلیف ما را روشن می ‌کند./820/پ201/ج

 

ارسال نظرات