۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۴۳۱۱۳۰
گزارش بین الملل رسا از آخرین تحولات یمن؛

از بمب خوشه ای سر سفره افطار مردم یمن تا ماجرای حذف نام عربستان از لیست سیاه سازمان ملل

پادشاه سعودی درحالی در بیانیه خود به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان مدعی شده است که آسودگی و سختی‌ها در کنار مسلمان هستیم که ملت مظلوم یمن در سایه محاصره آل سعود، سر سفره افطار تنها بمب خوشه ای دارند.
کودکان یمنی

 

به گزارش خبرگزاری رسا، بعد از اینکه عربستان سعودی پس از یکسال جنگ افروزی در یمن نتوانست هیچ یک از اهداف از پیش تعیین شده خود را محقق سازد به مذاکرات صلح در کویت تن داد که این مذاکرات چندماهی است در حال پیگیری است. مذاکرات کویت که با نظارت اسماعیل ولد الشیخ، نماینده سازمان ملل در کویت صورت می‌پذیرد توانسته است پیشرفت‌هایی داشته باشد اما این پیشرفت‌ها به خاطر دست کارشکنی هیأت عبدربه منصور هادی و کنار کشیدن‌های گاه و بی‌گاه از مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است.

با توجه به اینکه جنگ در یمن هزینه‌های هنگفتی را چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ سیاسی برای آل سعود به همراه داشته است آنها بیش از هر زمان دیگری به یک خروج آبرومند از یمن نیاز دارند؛ عربستان شرایط بسیار ناگوارای را در یمن تجربه می‌کند، آل سعود که با وجود یک سال و چند محاصره کامل یمن تلاش داشت تا مرم صنعا و سایر شهرهای تحت کنترل انصار الله را علیه آنان بشوراند شاهد حمایت یکپارچه یمنی‌ها از این حزب است که آخرین مورد آن تظارهرات روز جمعه 14 خردادماه یمنی‌ها در صنعا علیه سیاست‌های سعودی و آمریکایی در یمن است.

 


ماجرای حضور عربستان در لیست ناقضان حقوق کودکان و حذف یکباره آن

قرار گرفتن ائتلاف نظامی عربستان سعودی در لیست سیاه سازمان ملل نیز ضربه محکمی به حاکمان این کشور در مدت اخیر بود. در گزارشی که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل روز پنج شنبه منتشر کرد، ائتلاف سعودی در لیست سیاه نیروهایی قرار گرفت که حقوق کودکان را در جنگ نادیده می‌گیرند. بان کی‌مون در گزارش خود تصریح کرده بود که ائتلاف به‌رهبری عربستان سعودی، مسئول کشتار و زخمی کردن 60 درصد از کودکان در یمن در سال گذشته است.

این گزارش البته با مخالفت شدید مقامات سعودی مواجه شد؛ العسیری، سخنگوی ائتلاف عربی در این راستا مدعی شده بود:«سازمان ملل گزارش خود را غیر دقیق و بر اساس اطلاعاتی که از منابع نزدیک به حوثی‌ها دریافت کرده صادر کرده است و این باعث گمراه کردن افکار عمومی در یمن و در دنیا خواهد شد.» از سوی دیگر نیز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج خواستار برگزاری نشستی فوری با دبیر کل سازمان ملل برای تصحیح گزارش سازمان ملل در باره یمن شده بودند و انتقادات شدیدی را از سازمان ملل مطرح کردند  که در پایان دبیرکل سازمان ملل با کُرنش در مقابل فشار نمایندگان کشورهای عربی به طرز مضحکی نام عربستان را از این لیست پاک کرد که این ماجرا در مجالی دیگر جای بحث و بررسی فراوان دارد.

 

سایر مشکلات و دغدغه های عربستان و عبدربه منصور هادی

اما مساله دیگری که در هفته اخیر برای رژیم ریاض بسیار دردناک بود اظهارنظر وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر تروریست نبودن انصارالله یمن بود. جاستن سایبیریل، همانگ کننده کارگروه مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود: «آمریکا حوثی‌ها را سازمانی تروریستی نمی‌داند بلکه معتقد است که آنها طرفی از نزاع و گروهی است که در مذاکرات به دنبال حل مناقشه یمن است.»

از طرف دیگر سفر محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن و رییس گروه مذاکره کننده یمنی در مذاکرات کویت به عربستان سعودی نیز تنش‌های جدی بین عبدربه منصور هادی و عربستان سعودی ایجاد کرد. هادی که مصرانه به دنبال کنارکشیدن از مذاکرات بود با اصرار سعودی‌ها مجبور به ادامه مذاکرات شد و پس از آن با خبر سفر نماینده انصارالله به عربستان مواجه شد. محمد عبدالسلام در توئیتر خود نوشته بود به ظهران الجنوب در عربستان سفر کردم تا با فرماندهان میدانی کمیته‌های هماهنگی (کمیته‌های ایجاد شده برای آتش بس در یمن) دیدار کنم.

مساله دیگری که هادی با آن دست و پنجه نرم می‌کند لزوم بازگشت به عدن است. درحالی که دریکی دو روز اخیر خبرهایی مبنی بر بازگشت دولت مستعفی یمن به عدن شنیده می‌شود که این شهر پیوسته با حملات گروه‌های تروریستی مواجه است. عدن پس از آنکه به دست نیروهای ائتلاف سعودی افتاد به حیات خلوت تروریست‌ها تبدیل شده است که حمله به مقر خالد بحاح از جمله اقدامات آنها بوده است.

 

از بیانیه ملک سلمان به مناسبت فرارسیدن رمضان تا اظهارات رهبر جنبش انصارالله یمن

به نظر می‌رسد مردم مظلوم یمن امسال هم مانند سال قبل باید ماه رمضان را درسایه حملات هوایی جنگنده های سعودی و بمب های خوشه ای ادامه دهند و شاهد جنایت‌های سعودی باشند، جنایت‌هایی که آنچنان فجیع بوده اند که حتی صدای همپیمانان عربستان سعودی را درآورده و کشوری مانند آمریکا را مجاب کرده که از فروش بمب‌های خوشه ای به رژیم ریاض سرباز بزند! جالب اینجاست که پادشاه عربستان سعودی در بیانیه خود به مناسبت فرارسیدن رمضان با ادعای اینکه در سختی‌ها و آسودگی‌ها در کنار مسلمانان هستیم، می‌نویسد:« پادشاهی سعودی، از زمان تاسیس توسط ملک عبدالعزیز آل سعود وحدت امت اسلامی و تلاش برای یکپارچگی عربی و اسلامی را همواره هدف خود قرار داده است و اصرار دارد تا برای تحقق آن هر آنچه را در توان دارد، به کار بندد.»

او ادامه می‌دهد:« ماه رمضان، ماه رحمت است. ما در این ماه به یاد داریم که سراسر جهان از بلای تروریسم در همه انواع و شکل‌های مختلفش، رنج می‌برد،» این اظهارات از سوی فردی صادر می‌شود که ادعای خدمت حرمین شریفین را دارد اما از کشتار مردم در ماه‌های حرام یا ماه مبارک رمضان هیچ ابایی ندارد. فردی که از زمان به دست گرفتن زمام امور در عربستان حتی از پادشاهان قبلی این کشور نیز شدیدتر برخورد کرده و اقدامات بی‌سابقه ای را در دستور کار خود قرار داده است. عربستان سعودی این روزها جنایتی را در حق ملت یمن مرتکب می‌شود که حتی صهیونیست‌ها در جنگ سی و سه روزه لبنان و نبرد با حماس در غزه مرتکب نشدند. محاصره یمن حتی از محاصره غزه نیز شدید تر شده است و مردم یمن در ماه مبارک رمضان جز بمب‌های خوشه ای چیزی سر سفره ندارند.

در این میان اما عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن روز گذشته در سخنانی به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان با تاکید بر لزوم ادامه مقابله مردم یمن با خواسته های عربستان، آمریکا و اسرائیل تصریح کرد: «ملت یمن طعم استقلال را به فضل مقاومت سربازان ارتش یمن و کمیته های مردمی می چشد و پیروزی ما با صبر و ایستادگی به دست می‌آید.» وی در ادامه تصریح کرد که «ادامه حملات هوایی عربستان نشان می دهد که طرف مقابل به حل سیاسی بحران یمن توجهی ندارد.»

در پایان باید تاکید داشت که عربستان سعودی بیش از هر زمان دیگری به خروج از باتلاق یمن نیاز دارد اما آنها به خوبی می‌دانند که اراده مردم یمن با خواست آنها کاملا متفاوت است و تشکیل هرگونه دولت انتقالی، پس از آن موجب روی کار آمدن دولتی همصدا با مردم می‌شود. از این روست که تلاش دارد با ترفندهای مختلف فضا را به سود خود تغییر دهد اما تا کنون توطئه های سعودی راه به جایی نبرده است. به نظر می‌رسد در این میان مردم یمن هستند که باید تاوان سکوت خیانت بار سازمان‌های بین المللی و کشورهای مدعی حقوق بشر را بدهند و با زبان روزه کشته شدن خانواده و دوستان خود را شاهد باشند، همه تلاش‌های آل سعود را می‌توان در همین جمله خلاصه کرد که «امروز جنگ صرفا بر سر اراده مردم یمن و درهم شکستن مقاومت آنها است»./983/ب502/ک

 

ارسال نظرات