۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۴۳۰۸۵۲
به همت مرکز راهبردی مطالعات اسلامی مدیریت حوزه های علمیه؛

کتاب «اقتصاد مقاومتی و نقش روحانیت در پیشبرد آن» به چاپ رسید

کتاب «اقتصاد مقاومتی و نقش روحانیت در پیشبرد آن» به همت مرکز راهبردی مطالعات اسلامی مدیریت حوزه های علمیه در 286 صفحه به چاپ رسید.
کتاب «اقتصاد مقاومتی و نقش روحانیت در پیشبرد آن»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «اقتصاد مقاومتی و نقش روحانیت در پیشبرد آن» به همت مرکز راهبردی مطالعات اسلامی مدیریت حوزه های علمیه در 286 صفحه در بهار 95 به چاپ رسید.

 

در مقدمه این کتاب می خوانیم: انقلاب اسلامی ایران خیلی زود به استقلال سیاسی دست یافت؛ برعکس، انقلاب اسلامی در دست یابی به استقلال اقتصادی و بریدن رشته های وابستگی ایران به اقتصاد کشورهای متخاصم، توفیق کامل نیافت و با این که بیش تر دولت های بر سر کار آمده پس از انقلاب، هر کدام به نوبه خود و به نسبت توانایی ها و امکانات موجود، کم و بیش در مسیر رسیدن به استقلال اقتصادی کوشیدند، وابستگی همچنان پایدار ماند و در سال های اخیر به صورت نقطه ضعفی مهم و دست آویزی برای فشار قدرت های جهانی بر جمهوری اسلامی در آمده و عزت و امنیت ملی ایران را مورد تهدید قرار داده است.

 

وضعیت به گونه ای است که خالی کردن میدان و گوشه گیری و بی تفاوتی در برابر مشکلات اسلام و انقلاب، به روشنی خلاف شرع و عقل است؛ باید دانست که نتیجه این بی تفاوتی سپرده شدن مقدرات کشور به دست اقتصاددانان سکولار و تکنوکرات های طرفدار اقتصاد آزاد است تا این پیشقراولان سرمایه داری جهانی، ماهیت نظام اسلامی را دستخوش تغییر کنند و زمینه را برای تبدیل کشور ما به یکی از اقمار نظام سرمایه داری فراهم آورند.

 

رهبر فرزانه انقلاب با هوشمندی و آینده نگری مثال زدنی خود، دست دشمنان را از پیش خوانده بود و برای خنثی سازی اقدامات مخرب آنان در جهت وارد کردن ضربه کاری به اقتدار و عزت ایران اسلامی از راه تحریم ها و توطئه های اقتصادی، مبادرت به طرح الگوی «اقتصاد مقاومتی» کرد.

 

چند سالی می گذرد که رهبر معظم انقلاب، اندیشه اقتصاد مقاومتی را به عنوان جایگزین توسعه غربی مطرح کرده است؛ هر چند جهت گیری اصلی اقتصاد مقاومتی، ایستادگی در مقابل غرب و تضمین پیشرفت کشور در شرایط سخت تحریم است، اما محدود به این اهداف نیست و برای همه زمان ها کارآیی دارد.

 

رویکرد اصلی در تدوین این کتاب، آن بوده است که اندیشه «اقتصاد مقاومتی» و موضوعات مهم مربوط به آن،  بدان گونه که از زبان رهبر معظم انقلاب بیان شده است، تفسیر و توضیح داده شود، با راهگشایی و امتیازهای منحصر به فرد این اندیشه برای حل مشکلات کنونی به خوبی آشکار گردد.

 

این کتاب در یک مقدمه و پنج فصل سامان یافته است؛ فصل اول در گفتار نخست آن، پیشینه مقاومت اقتصادی را از جهت علمی و تاریخی می کاود؛ گفتار دوم به ضرورت اقتصاد مقاومتی برای زمان حاضر می پردازد و برای آگاهی مخاطبان از شرایط کنونی ایران و جهان، تحلیلی مختصر از وضع اقتصادی جهان و ایران ارائه می دهد و نقاط ضعف و قوت اقتصاد ایران را بیان می کند؛ بحث دیگر اثبات مشروعیت دفاع اقتصادی از دیدگاه شرع و عقل است.

 

فصل دوم چیستی و ماهیت اقتصاد مقاومتی را بیان می کند و معنا، اهداف، ارکان، ویژگی های و الزامات اقتصاد مقاومتی را توضیح می دهد؛ مطالب این قسمت کلاً از بیانات رهبر معظم انقلاب گرفته شده، زیرا که ایشان در حقیقت ارائه دهنده از تفسیر کننده این اندیشه است؛ در پایان فصل به موانع و چالش های مهمی که بر سر راه اقتصاد مقاومتی قرار دارد، اشاره می شود.

 

فصل سوم، «سیاست هی کلی اقتصاد مقاومتی» ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و سیر تصویب آن ها را بیان می کند؛ این سیاست های مهم را  معظم له نقشه راه اقتصاد مقاومتی خوانده و به قوای سه گانه فرمان داده است به اجرای فوری آن ها اقدام کنند؛ این فصل افزون بر آن که مؤلفه های سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و نکاتی مهم درباره آن ها را بیان می نماید، برای بهتر به اجرایی شدن سیاست های کلی پیشنهادهایی را ارائه می دهد.

 

فصل چهارم درحقیقت ادامه فصل سوم است و چند نقطه مهم و کلیدی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را توضیح می دهد که در صورت اجرای آن ها، تحول بسیار مثبتی در اقتصاد کشور روی خواهد داد؛ آشنایی با این نقاط که دریچه های نجات اقتصاد کشور از شرایط کنونی است، بسیار مهم است.

 

فصل پنجم وظایف روحانیت معظم را در قبال اقتصاد مقاومتی بیان می دارد و برای روشن شدن درجه اهمیت آن چه در اقتصاد کشور در جریان است و لزوم حضور روحانیت در صحنه، چند موضوع مهم اقتصادی را که در جریان تصویب در نهاد های قانونی کشور است، به عنوان مثال ذکر می کند تا مخاطبان این نوشته حساسیت شرایط و اهمیت وظایف خود را دریابند؛ بحث دیگر بیان سه قابلیت مهم روحانیون حوزه، یعنی تحقیق، تبلیغ و مطالبه گری در مورد اقتصاد مقاومتی است؛  در پایان نیز راهکارهایی برای کمک روحانیت به اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی پیشنهاد می شود.

 

این تحقیق به سفارش مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه و برای استفاده قشر مهمی از همه روحانیون محترمی تهیه شده است که با اقشار مختلف جامعه در تماس هستند و مشغول نشر معارف دینی و ارزش های اسلامی و تعلیم و تربیت مردم هستند و این قابلیت را دارند که پیام «اقتصاد مقاومتی» را آن سان که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی به عنوان اندیشه ای راهگشا و برآمده از فرهنگ اسلامی برای برون رفت از شرایط امروز ایران مطرح کرده اند، به آحاد مردم برسانند.

 

این کتاب نوشته محمدرضا مالک بوده که چاپ اول آن در بهار 95 از سوی انتشارات وثوق با شمارگان 3000 نسخه به چاپ رسید، کتاب اقتصاد مقاومتی در 286 صفحه به قیمت 12000 تومان به فروش می رسد./822/پ202/ق

ارسال نظرات