۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۴۳۰۷۸۷
امام جمعه شبستر: 

درک لذت بندگی و عبادت بهترین دعای ماه رمضان است

حجت الاسلام محمدزاده با بیان این که درک لذت بندگی و عبادت بهترین دعای ماه رمضان است، گفت: هر کس به اندازه لیاقت معنوی و ظرفیت معرفتی خود از برکات عرفانی ماه مبارک رمضان بهره می برد.
حجت الاسلام محمدزاده، امام جمعه شبستر

حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، که در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ترتیب یافت، اظهار داشت: ماه رمضان فرصتی برای عمل به واجبات و ترک محرمات است، اگر نتیجه یک ماه بندگی و عبادت به درگاه الهی، تهذیب نفس نباشد، ضرر کرده‌ایم.


وی با بیان این‌که حضور در ماه مبارک رمضان تنها به معنای امساک از خوردن و آشامیدن نیست، گفت: نتیجه تقوا، یقین است و خداوند برای یقین سه درجه اساسی علم‌الیقین، عین الیقین و حق الیقین است؛ اگر بتوان در این ماه مبارک به عالی‌ترین درجه ایمان نائل شویم، توانسته‌ایم فیوضات این ماه پرفضیلت را درک کنیم.


استاد حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی ادامه داد: هر چه انسان بر ایمان و تقوای خویش بیفزاید به همان میزان به درجات یقین خود افزوده است و به یقین شهودی و حضوری دست می‌یابد، فرصت های معنوی ماه مبارک رمضان بهترین فضای لازم برای تعالی معرفتی بشریت فراهم می کند، غفلت از این فرصت‌ها جایز نیست.


حجت الاسلام محمدزاده با بیان این‌که رمضان فرصتی برای تهذیب نفس و زدودن قلوب از زنگار گناهان است، ادامه داد: درهای رحمت و مغرفت الهی در این ماه به روی همگان باز است، هر کس به اندازه لیاقت معنوی و ظرفیت معرفتی خود از برکات این ماه مبارک بهره می برد.


امام جمعه شبستر با بیان این‌که بهره‌مندی از فرصت‌های معنوی، معرفتی و استثنایی ماه رمضان شرط عقل است، خاطرنشان کرد: جهاد نفس که جهاد با خواسته‌های لذت‌جویی‌ها و گرفتاری به دنیا است، منتهی به تقوای الهی می شود و از آنجا که مقابله با هواهای نفسانی، موجب درک معارف الهی می‌شود، انسان را به ترک واجبات می‌کشاند.


وی با بیان این‌که بهترین دعا در آستانه ماه رمضان، آرزوی درک لذت بندگی و عبودیت از درگاه الهی است، افزود: هدف از جهاد با نفس دستیابی به تقوای الهی است؛ زیرا متقین کسانی هستند که به واجبات الهی عمل می‌کنند و از محرمات اجتناب می‌کنند، در حقیقت جهاد با هواهای نفسانی همان مبارزه کردن با لذت‌جویی‌های دنیوی است.


حجت الاسلام محمدزاده ادامه داد: هر گاه انسان گرفتار لذت‌جویی شود و بخواهد همه زندگی خویش را صرف لذت‌جویی کند، در دام هواهای نفسانی افتاده است. البته لذت جویی یک امر طبیعی است، اما اگر این لذت انسان را سرگرم امور دنیوی کند؛ مذموم و ناپسند است.


وی خواستار توجه به مفاهیم عالی قرآنی و سیره ائمه اطهار در ماه مبارک رمضان شد و افزود: هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوان ماه رمضان سال آینده را نیز درک کنیم، بنابر این بایستی از این فرصت طلایی نهایت استفاده را برای تقرب به درگاه الهی داشته باشیم./935/302/ب2

 

ارسال نظرات