۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۴۳۰۵۶۵
نویسنده افغانستانی:

امام برخلاف انقلاب های غربی، دین را از حاشیه به متن زندگی آورد

نویسنده و پژوهشگر افغانستانی گفت: هنر بزرگ امام این بود که خلاف مسیر انقلاب های غرب، انقلاب خود را از خاستگاه دینی آغاز کرد، دین را از حاشیه به متن زندگی آورد و سیاست دینی را مبنای انقلاب قرار داد.
امام خمینی (ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود هاشمی ارزگانی، استاد حوزه علمیه شامگاه جمعه در همایش بارخوانی و تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) درباره «انقلاب اسلامی، سیاست و دیانت»، گفت: انقلاب به معنای قلب و دگرگونی، سیاست به معنای نظام سیاسی حاکم در یک جغرافیا و دین به معنای مدلی برای زندگی است.

 

وی تصریح کرد: غرب هنگام رنسانس، همه مشکلات را به دین و کلیسا نسبت داده و به این بهانه آن ها را به حاشیه راند و عقل و علم و تجربه را به متن زندگی آورد و این کنار گذاشتن دین، به دو صورت ضدیت با دین و جدایی دین از سیاست دنبال شد اما هر دو به یک نتیجه یعنی تعریف مدل زندگی توسط انسان رسید.

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزگانی ادامه داد: هنر بزرگ امام این بود که خلاف این مسیر انقلاب غرب، انقلاب خود را از خاستگاه دینی آغاز کرد، دین را از حاشیه به متن زندگی آورد و سیاست دینی را مبنای انقلاب قرار داد.

 

سبک زندگی دینی نمی تواند با سبک زندگی غربی یکسان باشد

نویسنده و پژوهشگر افغانستانی خاطرنشان کرد: این همان سبک زندگی مد نظر و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است؛ سبک زندگی دینی باید با سبک زندگی غربی متفاوت باشد چرا که اصولا تفسیر متفکران غربی از انسان و سعادت او متفاوت از تفسیر اسلام از انسان است.

 

وی افزود: غرب انسان را در شکم و زیر شکم خلاصه کرده و حقوق او را در همین محدوده تعریف می کنند در حالی که از دیدگاه اسلام، انسان مسجود فرشتگان و دارای نفخه روح الهی و عزیزترین موجود هستی است.

 

مدل انسان مسلمان بالاترین مدل انسان است

حجت الاسلام والمسلمین ارزگانی یادآور شد: امروز مدل انسان مسلمان بالاترین مدل انسان است که فراتر از جهان ماده حرفی برای گفتن دارد و می تواند مسیر تاریخ را عوض کند؛ بر این اساس، امام فرزند یک جغرافیا نیست بلکه فرزند قرآن و اسلام و پیام او برای همه مردم جهان است.

 

استاد حوزه تأکید کرد: در تفکر شیعه امامت باید استمرار داشته باشد چرا که نمی شود جامعه، برنامه زندگی داشته باشد بدون راهبر و امام؛ اگر امام معصوم غایب است، نایب ایشان باید رهبری کند و شیعه به همان دلیل که مطیع امام معصوم است، مطیع نایب او نیز هست و این اطاعت به مکان حضور جغرافیایی رهبر محدود نمی شود.

 

 وی خاطرنشان کرد: امام به راستی تبلور این سخن نویسنده غربی است که می گوید: «از نظر سمبلیک، انقلاب ایران نخستین پیروزی مسلمانان بر غرب از قرن 16 به بعد محسوب می شود. نکته اینجاست که اسلام، عامل هدایت کننده این انقلاب بود و هیچ یک از ایسم های غربی در آن نقشی نداشتند».

 

اعجاز و احیاگری کلام امام ناشی از انقلاب درونی وی بود

در ادامه این همایش، مرادی تهرانی، مفسر قرآن، درباره نقش امام خمینی در احیای اسلام و بیداری اسلامی با اشاره به این سخن عارف افغانی که می گوید «امام نه تنها مسلمانان بلکه همه بشریت را زنده کرد و نقطه ای در زمین نمی شود پیدا کرد که از انقلاب امام تأثیر نپذیرفته باشد»، گفت: واقعا جای سؤال است که این اثر احیاگری امام از کجا نشأت می گیرد.

 

وی با اشاره به این که امام وقتی شروع به سخنرانی می کردند، همه حاضران بی اختیار می گریستند، اعجاز کلام امام ایشان را ناشی از انقلاب درونی دانست و افزود: امام پیش از انقلاب ظاهری، انقلابی در وجود خویش ایجاد کرده و با احیاگر اصلی هستی یعنی خداوند ارتباط برقرار کرد تا جایی که مظهر برخی اسمای الهی شد.

 

امام علمای اسلام را به بازخوانی روش قرآن دعوت کرد

مرادی تهرانی اظهار کرد: امام همچنین در مبانی قرآنی انقلاب و علمای اسلام را به بازخوانی روش قرآن دعوت کرد؛ در دورانی که علما با زحمات جانکاه تلاش می کردند جامعه را از مفاهیم قرآن بهره مند کنند و کتب فراوان در شرح و تفسیر قرآن نگاشته می شد، امام فرمود همه این ها با ارزش و محترم است اما هیچ یک تفسیر قرآن نیست و هنوز تا رسیدن به هدف خدا از نزول قرآن راه بسیار داریم.

 

امام خمینی را باید در قرآن پیدا کنیم نه در تخیلات خود

وی یادآور شد: امام در مسیر بیدارگری امت، ابتدا پدری دلسوز و فداکار شد و در کسب کمالات تا آنجا پیش رفت که به فرموده قرآن کریم، یک امت شد و سپس توانست بیداری اسلامی ایجاد کند بنابراین امام خمینی(ره) را باید در قرآن پیدا کنیم نه در تخیلات خود./930/202/ب2

ارسال نظرات