۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۴۳۰۵۶۲
در همایش بازخوانی و تبیین اندیشه های امام مطرح شد؛

تأکید بر اتحاد حقیقی و احیای نظریه ولایت فقیه؛ دو راهبرد امام برای حفظ کیان اسلام

استاد حوزه علمیه گفت: با این که در مهد علم و فقه شیعی(نجف)، مبنای فقهی دروس اغلب فقها، باب عبادات بود، امام آن هم در شرایط تبعید، از ولایت فقیه سخن گفت و بر وحدت مسلمانان مبتنی بر قرآن و سیره اهل بیت(ع) تأکید کرد.
حضرت امام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش بازخوانی و تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) با حضور اقشار مختلف افغانستانی های مقیم ایران و نماینده سازمان ارتباطات اسلامی، عصر امروز به همت مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان (شعبه ایران) در محل این دفتر در مشهد برگزار شد.

 

در این همایش حجت الاسلام فرهاد روحانی، استاد حوزه علمیه، پیرامون نقش امام در دفاع از کیان اسلام گفت: با تحلیل و بررسی شرایط زمان امام خمینی(ره) به وضوح می توان نقش ایشان در حفظ کیان اسلام را مشاهده کرد چنان که با دقت در شرایط زندگی ائمه بهتر می توان نقش ایشان در حفظ دین را دریافت.

 

تغییر ارزش های بنیادین و سرسپردگی به غرب وشرق؛ دو آفت جهان اسلام در پیش از انقلاب

وی تصریح کرد: در عصر غیبت پیش از انقلاب اسلامی، دو آفت شوم بر جهان اسلام سایه افکنده بود؛ تغییر ارزش های بنیادین اسلام توسط افراد و بزرگان به گونه ای که تنها نام اسلام را یدک می کشیدند و به اسلام تهی از معارف عقلی والهی(اسلام آمریکایی) قائل بودند و سرسپردگی مسلمانان و حاکمان آنان به ایسم های غرب و شرق که موجب افسارگسیختگی در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی وسیاسی و ارتجاع کشورهای مسلمان شده بود.

 

امام هویت ذاتی مسلمانان را به آنان ارزانی داشت

عضو جامعه امامیه هرات اضافه کرد: در چنین شرایطی، شاه بیت کار امام، آشنا کردن جهان اسلام با این نکته مهم بود که با پر و بال دیگران نمی توان پرواز کرد؛ ایشان با بازخوانی آیه شریفه «فلَن یَجعَل اللهُ للکافرین علی المؤمنین سبیلا»، هویتی که در ذات اسلام بود را به مسلمانان ارزانی داشت.

 

 حجت الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: گرچه سیدقطب، سیدجمال اسدآبادی، رشید رضا و مشروطه نیز پیش از امام خمینی(ره) پرچم احیاگری افراشته بودند اما کار امام چیز دیگری بود.

 

تأکید بر اتحاد حقیقی امت اسلام و احیای نظریه ولایت فقیه؛ دو راهبرد امام برای حفظ کیان اسلام

وی افزود: دو راهبرد استراتژیک امام برای حفظ کیان اسلام در این شرایط، تأکید بر اتحاد حقیقی امت اسلام و نیز احیای نظریه ولایت فقیه بود؛ ایشان چتری از اخوت و وحدت مبتنی بر قرآن و سیره اهل بیت(ع) میان مسلمانان گسترد و فرمود اگر مسلمانان می خواهند به عزت و شوکت گذشته برگردند باید وحدت کلمه و قلب داشته باشند.

 

استاد حوزه ادامه داد: زمانی که امام در تبعیدگاه به سر می بردند و ظاهرا میان ایشان و شاگردانشان فاصله افتاده بود و با این که در مهد علم و فقه شیعی(نجف)، مبنای فقهی دروس اغلب فقها، باب عبادات بود، امام از ولایت فقیه سخن گفت و این که اگر شیعه بخواهد به عنوان یک قدرت حرفی برای گفتن داشته باشد باید زیر پرچم ولایت فقیه باشد.

 

حجت الاسلام روحانی یادآور شد: امروز نیز شاهد هستیم که استکبار جهانی برای تسلط بر امت اسلام، دقیقا همین دو راهبرد را نشانه گرفته است؛ از یک سو با تشکیل قارچ گونه گروه های منحط میان مسلمانان، در صدد تفرقه افکنی است و از سوی دیگر با ایجاد جریان های انحرافی، برای بی خاصیت جلوه دادن ولایت فقیه و شکستن ابهت آن تلاش می کند./930/202/ب2

ارسال نظرات