۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۴۳۰۳۵۶
آیت الله مصباح یزدی:

سکوت در برابر خودباختگی برخی انقلاب و حیات اسلام را در معرض خطر قرار می دهد

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) هر گونه خود‌باختگی در برابر دشمن را دارای شائبه نفاق دانست و گفت: مردم باید در مقابل این خود‌باختگی ها هوشیار باشند با ‌آن برخورد کنند زیرا سکوت در برابر این خود‌باختگی انقلاب و حیات اسلام را در معرض خطر قرار می دهد.
آيت الله مصباح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی،رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بعد از ظهر امروز در نخستين همايش طلاب غير حضوری جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه در دوره طاغوت یکی از دردناکترین دردهایی که در جامعه و متأسفانه در میان سیاستمداران به‌ ویژه محمد رضا شاه پهلوی وجود داشت خود‌باختگی در برابر غرب و آمریکا بود، گفت: تفسیر غالب سیاستمداران و مردم در این دوره این بود که ملت ایران و سایر جوامع در حال توسعه انسان‌های ضعیفی هستند که بدون تبعیت از غرب نمی‌توانند راه پیشرفت و توسعه را طی کرده و زنده بمانند.

 

وی افزود: این جمله که ملت ایران حتی توانایی اداره یک کارخانه را ندارند جلمه غالبی بود که در دروان طاغوتی پهلوی به صورت مکرر شنیده می‌شد و تفسیر روزانه آن‌ها برای توجیه این وابستگی و خودباختگی افسار گسیخته در برابر غرب و به‌خصوص آمریکا این بود كه خداوند انسان ها را به دو گونه خلق كرده است يكی اینكه انسان هایی كه بزرگ و صاحب علم خلق شده اند و دیگری انسانی هایی هستند كه از آنچه كشف شده استفاده می كنند.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: این خود‌باختگی در آن زمان به‌قدری در جامعه ریشه دوانده بود که در دانشگاه‌های ما که عهده دار تولید علم در جامعه بودند تنها ترجمه آثار غربی صورت می‌گرفت و به این کار افتخار می‌کردند و فعالیت دیگری بر مبنای اتکا به استعدادهای علمی داخلی صورت نمی گرفت و در این زمان تنها کاری که در کشور می‌شد این بود که نخبگان ایرانی برای خدمت به کشورهای اروپایی و آمریکایی فرستاده می شدند.

 

امام خمینی با انقلاب خودباختگی زمان طاغوت را به خود باوری تبدیل کرد

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: امام خمینی(ره) با برپایی انقلاب در ابتدا این خود‌باختگی را به خود باوری تبدیل کرده و در پناه این خود باوری به مدت ۱۵ سال با طاغوت های زمان و ابرقدرت های شرق و غرب به مقابله برخاستند و توانستند انقلاب را به پیروزی برسانند.

 

وی با اشاره به اینکه تفاوت انقلاب ایران با سایر انقلاب‌هایی که همزمان با این انقلاب صورت گرفت در قید اسلامی بودن آن است، ادامه داد: قبل از این هم در دوران مشروطیت انقلاب صورت گرفته ولی از آن جایی که این انقلاب‌ها دارای پشتوانه اسلامی و رهبری واحد نبود نتوانستند به موفقیت دست یابند و طاغوت ها انقلاب مردم را به نفع خود مصادره کنند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه قیام ۱۵ خرداد ماه آغاز استکبار ستیزی و مقابله با استکبار در جامعه جهانی بود، تصریح کرد: از آن جایی که هدف اصلی انقلاب، مقابله با استکبار و تأکید بر توانمندی‌های داخلی در مقابله با خود‌باختگی و وابستگی صرف به آمریکا بود توانست تحولات و تأثیر زیادی را همراه با خود در عرصه جهانی ایجاد کند و امام خمینی(ره) با این انقلاب توانستند نهضتی را با اتکا به روحانیت آغاز کنند که در جهان بی بدیل است.

 

وی با بیان اينكه انقلاب یک مفهوم بنيادی است، افزود: انقلاب اسلامي در بسیاری از مسائل اساسی تحولاتی بزرگ ايجاد كرد و تاثير ريشه اي در جامعه بشری به دنبال داشته است.

 

به برکت انقلاب تحولات عظیمی در حوزه های علمیه صورت گرفت

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه به برکت انقلاب برای نخسیتن بار در طول تاریخ اسلام شیعی، احکام دینی در قالب یک حکومت واحد در جامعه مورد اجرا قرار گرفت، گفت: برخلاف دوران طاغوت که دین در انزوا بود در این دوران اسلام در مرکز توجه قرار گرفت و تحولات عظیمی به برکت انقلاب در حوزه های علمیه صورت گرفت.

 

آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: انقلاب به معنی دگرگونی وضعیت ضعیف و حقارت آمیزی است كه جامعه در زمان طاغوت داشت و رسيدن به وضعیت عزت مداری است كه جامعه امروز آن را دارا است.

 

وی با بیان اینکه عده‌ای برای اینکه دین را از جامعه امروز ما جدا کنند می گویند دین از سیاست جداست و این موضوع در مورد اسلام هم مطابقت دارد که باید گفت: این تحلیل از دین یک تحلیل غلط بوده و به دنبال انزوای اسلام است زیرا بیش از ۸۰ درصد از فقه ما مربوط به تحولات سیاسی و اجتماعی است و نادیده گرفتن این بخش از فقه به معنای نادیده گرفتن نیمی از اسلام است.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  اظهار کرد: امام خمینی(ره) برای اولین با پیروزی انقلاب بعد سیاسی و اجتماعی دین را در حوزه های مختلف برای مردم نمایان کردند و امروزه هم پس از امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب با رهبری و مدیریت مدبرانه خود نشان داده‌اند که دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست.

 

محبوب ترين رهبر در ميان همه كشورهای دنيا رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران است

آیت الله مصباح زیادی با بيان اينكه امروز محبوب ترين رهبر عالم در ميان همه كشورهای دنيا رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران است، گفت: ايشان بزرگترين شخصيت سیاسی جهان هستند و سایر شخصیت ها در مواجهه با رهبر معظم انقلاب نسبت به محبوبيت ايشان زبان به اعتراف می گشایند كه تا زمانی كه ایران چنین رهبری دارد، آمریكا نمی تواند با ايران مقابله كند.

 

وی شکر گذاری در برابر نعمت انقلاب و حراست از مرزهای انقلاب را مهم‌ترین رسالت مردم در قبال انقلاب عنوان کرد و گفت: برای محافظت از انقلاب و اسلام اطاعت از حاكم شرع واجب است و امام خمینی(ره) این موضوع را در قالب بحث ولايت فقيه مطرح كردند و بارها تأکید کرده اند كه بيش از نیمی از فقه ما مربوط به مسائل سیاسی و اجتماعی است و فراموش كردن آنها به معنی فراموش كردن نصف دين است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروزه بر اثر ارتباطات فراوانی كه ميان كشورهای دنیا وجود دارد می توان به راحتی با مراكز مختلف در ساير كشورها ارتباط برقرار كرد، تصریح کرد: متأسفانه در جامعه امروز القای شبهه افزايش يافته است؛ بنابرين تنها توجه به مسائل دينی شخصي كافي نیست و بايد بتوان به شبهات نیز پاسخ داد تا بتوان بقای اسلام را در میان نسل جوان تضمین کرد.

 

آيت الله مصباح يزدی با بيان اينكه اگر حركت بانوان در قيام های دوران طاغوت نبود انقلاب به پيروزی نمی رسيد، افزود:‌ امام خمينی(ره) حضور زنان در كنار مردان در تظاهرات را جز وظایف سیاسی همه مسلمانان می دانستند.

 

وی افزود: مبلغان خواهر بايد در جامعه امروز حضوری فعال داشته و به شبهات دينی كه به ويژه برای بانوان مطرح می شود نیز پاسخگو باشند.

 

هر گونه خود‌باختگی در برابر دشمن شائبه نفاق دارد/ سکوت در برابر خودباختگی برخی افراد در برابر غرب انقلاب و حیات اسلام را در معرض خطر قرار می دهد

ریيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) تصریح کرد: نبايد تحصیلات تنها منحصر به بخشی از فقه شود و ساير بخش های فقه مورد توجه قرار نگیرد بلکه باید طلاب چه خواهر و چه برادر در عرصه های مختلف فقهی تحصیلات خود را ادامه دهند.

 

آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: در تاريخ اسلام، شخصیت امام خميني(ره) بی نظير است و نعمتی به بزرگی نعمت امام وجود ندارد.

 

وی با بيان اينكه ضعف اخلاقی و دلبستگی به مسائل دنیوی ناهنجاری های زیادی ايجاد می كند، افزود: ما ارزش های اسلامی را بايد كاملا آنگونه كه هست بشناسيم و برای انجام هر كاری ببينيم خداوند از ما چه می خواهد و آنچه مهم است انجام وظیفه، اطاعت خدا و قرب الی الله است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شاخصه نظام اسلامی عزت مندی و مقابله با دشمنان در تمامی عرصه هاست، یادآور شد: هر گونه خود‌باختگی در برابر دشمن شائبه نفاق را داشته و مردم باید در مقابل این خود‌باختگی ها هوشیار باشند و افراد اصلح و غیر اصلح را به وسیله همین شاخص ها تشخیص داده و سعی کنند با خود‌باختگی در مقابل غرب برخورد کنند زیرا سکوت در برابر این خود‌باختگی انقلاب و حیات اسلام را در معرض خطر قرار می دهد./۹۶۸/پ201/ج1

ارسال نظرات