۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۴۳۰۲۴۹
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

غبارروبی و پاکیزه نگاه داشتن مساجد تکلیفی شرعی و اخلاقی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه مساجد و مدیریت آن از شئون ولایت است، گفت: تنظیف، غبارروبی و پاکیزه نگاه داشتن مساجد تکلیفی شرعی و اخلاقی برای همه مسلمانان است.
حجت الاسلام خادمی- مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، صبح امروز در مراسم غبارروبی مسجد امام خمینی (ره) بجنورد که همزمان با دهه تکریم و غبارروبی مساجد و در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان برگزار شد، اظهار کرد: تنظیف، غبارروبی و پاکیزه نگاه داشتن مساجد تکلیفی شرعی و اخلاقی برای همه مسلمانان است.

 

وی اضافه کرد: مؤمنانی که برای پاکیزه نگاه داشتن خانه خدا پیشگام می‌شوند، نزد صاحب این خانه که به پاکیزگی و نظافت امر کرده، اجر و قرب ویژه‌ای‌ دارند ازاین‌رو باید پاکیزگی و زیبایی منظر مساجد مورد توجه همه باشد.

 

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه مساجد به عنوان مهم‌ترین مراکز دینی و فرهنگی در جامعه اسلامی مردم را در شبانه‌روز حداقل سه بار به سوی خود فرامی‌خوانند، ادامه داد: مساجد فرهنگی را ارائه می‌دهند که به جای تکیه بر اختلاف‌های قومی و نژادی و امتیازهای ظاهری، بر روی ویژگی‌ها و شاخصه‌های مشترک مردم تأکید کرده و آن‌ها را به وحدت و همدلی فرا می‌خواند.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی بیان داشت: مساجد به ارزش‌ های اجتماعی و فرهنگی مشترک انسان‌ها در قالب الهی و فطری حیات بخشیده و آن‌ها را منسجم می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه مساجد و مدیریت این اماکن مقدس از شئون ولایت است، خاطرنشان کرد: با وجود این، آماده‌سازی این اماکن مقدس برای اثربخشی و نقش‌آفرینی بیشتر در فرهنگ کشور، وظیفه همه مردم بوده و همه ما باید سهم خود را در بالندگی مساجد ایفا کنیم.

 

حجت‌الاسلام خادمی اضافه کرد: زیباسازی، تنظیف و غبارروبی، نوسازی، ارتقای بهداشت، ساخت مساجد چشم‌نواز در طرح جامع شهری و پیش‌بینی فضاهای آموزشی متناسب در جوار مساجد برخی از نکاتی است که سبب می‌شود این اماکن مقدس در بخش فرهنگ کشور، نقش‌آفرینی و اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

 

وی با اشاره به لزوم آماده‌سازی مساجد خراسان شمالی برای ماه مبارک رمضان، گفت: فلسفه نظافت و غبارروبی این اماکن، افزون بر آمادگی برای ورود به ماه رمضان، عطوفت و مهربانی است چرا که در سنت نیک غبارروبی مساجد با مشارکت و همکاری همه مسجدی‌ها، عطوفت و مهربانی به صورت چشمگیری قابل مشاهده است.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی همچنین با تأکید بر برنامه‌ریزی اصولی و عملکرد مناسب در راستای جذب بیش از پیش جوانان و نوجوانان به مساجد، اظهار کرد: در این راستا باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بیشتر استفاده شود.

 

وی با اشاره به اینکه حضور جوانان و نوجوانان در مساجد سبب می‌شود تا انحراف‌ها، ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه کاهش یابد، افزود: ماه مبارک رمضان، ماهی سراسر برکت، رحمت و فیض بوده و باید با استفاده مناسب از این موقعیت برای ارتقای بعد معنوی اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان استفاده شود.

 

حجت‌الاسلام خادمی با تأکید بر اینکه باید مساجد را برای بهره‌گیری حداکثری و معنوی مردم در ماه رمضان آماده کرد، گفت: در این ماه مبارک باید حضور در محافل و مجالس قرآنی، استفاده از سخنان روحانیان و علمای دینی، اطعام نیازمندان و راز و نیاز با خداوند به صورت ویژه در دستور کار همه ما باشد./9314/202/ب2

ارسال نظرات