۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۴۲۹۳۲۰

مسلمانان ترکیه خواستار بازگشایی مسجد ایا صوفیه شدند

هزاران نفر از مسلمانان ترکیه امروز (شنبه) با اقامه نماز صبح در مقابل مسجد «ایا صوفیه» خواستار بازگشایی این مسجد شدند.
ایاصوفیه

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با سالروز فتح استانبول از سوی عثمانی، سحرگاه امروز هزاران نفر از مسلمانان ترکیه به دعوت انجمن جوانان آنتولی و با حمایت شماری از نهادهای غیردولتی در میدان تاریخی سلطان احمد استانبول گردهم آمدند و در مقابل «ایاصوفیه» نماز صبح اقامه کردند.


نمازگزاران پس از اقامه نماز صبح با سردادن شعار 'زنجیرها پاره شود، مسجد ایاصوفیه برای عبادت باز شود' خواستار بازگشایی این مسجد شدند.


کلیسای تاریخی ایاصوفیه به دنبال فتح 'قسطنطنیه' به وسیله امپراطوری عثمانی در سال 1453 میلادی به دستور ˈسلمان محمد دومˈ به مسجد تبدیل شد و تا تاسیس جمهوری ترکیه در سال 1923 میلادی عبادتگاه مسلمانان بود.


با تشکیل رژیم لائیک ترکیه، این بنای تاریخی به دستور 'مصطفی کمال آتاتورک' به موزه تبدیل شد و از آن تاریخ به بعد همواره مسلمانان خواهان بازگشایی این محل برای عبادت و محافل لائیک و مسیحیان خواهان احیای کلیسای تاریخی ایاصوفیه بوده اند.


مسجد و موزه تاریخی ایاصوفیه استانبول که همه ساله پذیرای بیش از یک میلیون بازدیدکننده از این مکان مهم تاریخی است، حدود 10 قرن پیش مهم ترین کلیسای جهان مسیحیت بوده است.


به دنبال فتح قسطنطنیه به دست سلطان محمد فاتح امپراطور عثمانی و تغییر نام این شهر به 'اسلامبول' (که بعدها استانبول خوانده شد) سلطان عثمانی این کلیسا را به مسجد تبدیل کرد و وصیت نمود که بعد از وی نیز این مکان به صورت مسجد باقی بماند./982/ب102/د

منبع: ايرنا

ارسال نظرات