۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۴۲۹۳۱۶
مسؤول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی:

هزار و ۴۰۰ مسجد در خراسان شمالی شناسنامه‌دار شد

مسؤول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی گفت: تاکنون هزار و 405 باب مسجد شیعی و سنی در شهرها و روستاهای این استان شناسنامه‌دار شده‌اند.
حجت الاسلام افشین فر- استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سیدمحمد افشین‌فر، قائم‌مقام رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی، امروز در آیین تکریم و غبارروبی مساجد که هم‌زمان با شروع دهه پایانی ماه شعبان در استان آغاز شده است، اظهار کرد: در چند سال اخیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی اقدام به برگزاری طرح بازدید از تمامی مساجد سطح استان به منظور شناسایی آسیب‌ها و مشکلات این مساجد کرده است.

 

وی با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن مساجد یکی از ارکان این طرح بود، اضافه کرد: در این راستا تاکنون در مجموع هزار و 405 باب مسجد شیعی و سنی در شهرها و روستاهای شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی بازدید و شناسنامه‌دار شده‌اند.

 

حجت‌الاسلام افشین فر خاطرنشان کرد: در طرح شناسنامه‌دار کردن مساجد خراسان شمالی مواردی ازجمله زمان احداث مسجد، اصل مسجد بودن یا نبودن، تعیین عرصه و اعیان و امکانات مساجد ثبت می‌شود تا از این طریق زمینه‌های موجود در مساجد برای انجام فعالیت‌های عبادی، فرهنگی و تربیتی مشخص شده و برنامه‌های اجرایی در این اماکن مقدس تقویت شوند.

 

وی با اشاره به اینکه تاکنون تقریباً همه مساجد استان خراسان شمالی شناسنامه‌دار شده‌اند، ادامه داد: حدود 10 مسجد دیگر در استان باقی مانده که هنوز شناسنامه‌دار نشده‌اند اما تلاش می‌شود تا پایان خردادماه امسال از این مساجد نیز بازدید شده و با ثبت مشخصات و امکانات، شناسنامه‌دار شوند.

 

حجت‌الاسلام افشین‌فر با اشاره به اینکه در طرح مزبور تنها مساجدی که دارای ساختمان باشند در سامانه ثبت شده و برای آن‌ها شناسنامه صادر می‌شود، ادامه داد: بر این اساس اراضی موقوفه که با نیت ساخت مسجد ثبت شده‌اند و یا مساجد تخریب‌شده که اکنون ساختمان ندارند در این لیست قرار نخواهند گرفت.

 

وی با بیان اینکه اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن مساجد در راستای اعمال مدیریت صحیح در این اماکن مذهبی است، افزود: در انجام طرح مزبور افزون بر شناخت امکانات، قابلیت‌ها و نقاط قوت و ضعف مساجد در پی افزایش مشارکت مردم در امور گوناگون مساجد نیز هستیم.

 

حجت‌الاسلام افشین‌فر امام جماعت و هیأت امناء را دو رکن اساسی هر مسجد دانست و گفت: پس از اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن مساجد خراسان شمالی قصد داریم در گام دوم هیأت امنای مساجد را اصلاح یا تکمیل کرده و از این طریق مجموعه مدیریتی مساجد را فعال‌تر کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به فعال بودن 70 باب مسجد در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت 214 هزارنفری بجنورد باید در مرکز خراسان شمالی 70 باب مسجد دیگر ساخته شود.

 

حجت‌الاسلام افشین‌فر اضافه کرد: البته حد مطلوب و استاندارد شمار مساجد در بجنورد با توجه به جمعیت این شهر 180 باب مسجد است که در حال حاضر با این رقم فاصله زیادی داریم.

 

قائم‌مقام رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی در ادامه گفت: هم‌زمان با دهه تکریم و غبارروبی مساجد که از امروز، بیست و یکم شعبان آغاز شده و تا سی‌ام این ماه ادامه دارد، مساجد سطح استان با حضور نمازگزاران، روحانیان، هیأت امنای مساجد و ائمه جمعه و جماعت غبارروبی خواهد شد.

 

به گفته وی در این برنامه اقداماتی چون نظافت فضای داخلی و بیرونی، تعویض مهرهای فرسوده، زیباسازی مساجد و مشخص کردن امام جماعت و مبلغ دینی صورت می‌گیرد.

 

گفتنی است، دهه آخر ماه شعبان؛ یعنی از بیستم تا پایان این ماه به نام دهه تکریم و غبارروبی مساجد نام گرفته و در این دهه مردم متدین ایران اسلامی به منظور آمادگی این اماکن برای ورود به ماه پر خیر و برکت رمضان اقدام به غبارروبی و عطرافشانی مساجد، امامزاده‌ها، حسینیه‌ها و دیگر اماکن مقدس می‌کنند./202/9314/ب1

ارسال نظرات