۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۴۲۹۲۹۸
آیت الله علم الهدی:

دوره جدید مجلس خبرگان انقلابی تر از دوره های گذشته است

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری گفت: جوان هایی به مجلس خبرگان آمده اند که نمایندگانی فعال و انقلابی هستند.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در محل مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری را انقلابی تر از دوره گذشته دانست و گفت: جوان هایی به مجلس خبرگان آمده اند که نمایندگانی فعال و انقلابی هستند.

 

وی با اشاره به تلاش برخی جریانات سیاسی برای ایجاد حاشیه در مجلس خبرگان، این تلاش ها را بی ثمر دانست و با اشاره به پرکاری رییس جدید مجلس خبرگان، افزود: آیت الله جنتی هم انسانی از مقوله همین نمایندگان است و به طور کلی فضای دوره پنجم مجلس خبرگان خیلی انقلابی تر از دوره های گذشته است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی سپس به بیان نکات فقهی خود پیرامون موضوع «ولایت فقیه» پرداخت و اظهار کرد: در بررسی نظر فقهای تراز اول درباره ولایت فقیه، به این نتیجه رسیدیم که نظر ایشان موافق جواز تصرفات فقیه در حوزه امام معصوم(ع) است. یعنی جایی که حوزه تصرفات امام معصوم(ع) است، فقها تصرف فقیه را جایز و حتی لازم می دانستند. این نشان می دهد ولایت فقیه، همان ولایت معصوم(ع) است و در زمان غیبت معصوم(ع)، فقیه از طرف ایشان مأذون است که در آن حوزه تصرف داشته باشد.

 

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: برای پاسخ به این پرسش که «تصرفات فقیه در حوزه امام معصوم(ع) بر مبنای حسبه است و یا بر مبنای نصب امام معصوم(ع)؟» اولا باید تفاوت بین حسبه و ولایت انتصابی مشخص شود. اگر ما گفتیم ولایت فقیه انتصابی است، ولایت عامه برای فقیه ثابت می شود. کل ما کان للمعصوم فهو للفقیه.

 

وی ادامه داد: آن چه ما می خواهیم از سخن فقهای تراز اول بیابیم، در درجه بعد مطرح می شود. فقها همه قائل به ولایت فقیه هستند و ما منکر ولایت فقیه نداریم. تفاوت بین این است که ولایت فقیه، ولایت انتصابی است یا حسبه.

 

آیت الله علم الهدی در تبیین ولایت فقیه بر اساس حسبه، گفت: بر اساس حسبه، وقتی معصوم(ع) در جامعه حضور داشته باشند، خود امام معصوم(ع) نیاز امت را برطرف کرده و جاهایی که بناست مردم در مقام حفظ اسلام قیام کنند، در زمان حضور امام زمان تأمین است. اما در زمان غیبت مواردی پیش می آید که تکلیف باید مشخص باشد. برای نمونه در مسائلی مانند کفالت صغار، اقامه حدود، قضاء بین المختلفین که همگی موارد حسبه هستند، به چه شکل باید عمل کرد که زندگی دینی مردم ساقط نشود؟ فقیه باید این خلأ را پر کند. حسبه از ماده محتسب است و یعنی حراست از اجرای دین در زندگی مردم.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ولایت انتصابی هم یعنی امام معصوم(ع) فقیه را به تصرف در امور مربوط به معصوم(ع) نصب کرده باشند. اگر ما قائل به ولایت انتصابی شدیم، لازمه آن، ولایت عامه است. چرا که اگر امام(ع) فقیه را نصب کرده باشند، نمی توان گفت این ولایت در جهاد نیست اما در کفالت یتیم وجود دارد./202/820/ب1

ارسال نظرات