۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۴۲۹۲۷۰
«روحانی سینمایی» در گفت وگو با تولیت آستان امامزاده سیداسماعیل؛

نمایش زندگی روحانیان «سهل و ممتنع» است/ «پرده نشین»؛ نمایشگر سختی های زندگی روحانیون

حجت الاسلام طوبایی با بیان این که نمایش زندگی روحانیان «سهل و ممتنع» است، گفت: سریال «پرده نشین» ضمن نمایشِ نقش آفرینی اجتماعی روحانیان، سختی های زندگی این قشر را ترسیم کرد.
سینما

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، «روحانی سینمایی» بهانه خوبی است برای واکاوی جایگاه و نحوه پردازشِ سینما و تلویزیون به جایگاه و نقش روحانیت در جامعه و اینکه تاچه اندازه این نگاه، دقیق و درست و به دور از کلیشه ها است.

 

حجت الاسلام والمسلمین جواد طوبایی، تولیت، استاد فقه، اخلاق و ادبیات عربِ آستان مقدس و مسجدِ امامزاده سیداسماعیل(ع) دراین باره معتقد است: «نمایش زندگی روحانیون، سهل و ممتنع است؛ زیرا از سویی این قشر در ارتباط مستمر با مردم است و از سوی دیگر، عمدتا بخش و بعد «تبلیغی» روحانیون در اذهان مردم پرنگ است؛ و کم تر به قشنگی ها و سختی های زندگی اجتماعی و فردی آن ها توجه می شود».

 

متن کامل این گفت وگوی صریح و صمیمی، پیش روی شما است. مطالعه آن، خالی از لطف نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین طوبایی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی، فرصتی کم نظیر برای معرفی ابعاد تازه زندگی علما و روحانیون فراهم کرد، گفت: چنین فرصتی، در صورت کم توجهی به ریزه کاری ها و ظرافت های سبک زندگی این قشر، به تهدیدی مبدل می شود؛ زیرا تصویری وارونه ارایه می شود.

 

وی افزود: نمایش زندگی روحانیون، «سهل و ممتنع» است؛ زیرا از سویی این قشر در ارتباط مستمر با مردم است و از سوی دیگر، عمدتا بعد «تبلیغی» روحانیون در اذهان مردم پررنگ است و کم تر به قشنگی ها و سختی های زندگی اجتماعی و فردی آن ها توجه می شود.

 

لزومِ طراحی ساختار حوزوی در بدنه سازمان های فرهنگی

استاد اخلاق و فقه حوزه، طراحی ساختار حوزوی در بدنه سازمان ها و نهادهای فرهنگی، هنری و سینمایی را لازمه ساختِ آثار فاخر و ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: در آثاری مانند «زیر نور ماه»، «طلا و مس» و پرده نشین هنرمندان نام آشنا حضور داشتند؛ کسانی که علی رغم تجربه و مهارت ویژه، در برخی آثار، نقش های منفی را ایفا کردند. چنین نقش آفرینی در ساحت سینما پذیرفتنی است اما با اصول روانشناسی در تضاد است زیرا موجب تعارض نقش در مردم می شود.

 

وی با درخواست از مسؤولان عالی رتبه فرهنگی برای تشکیل کارگروهی برای نظارت بر ساخت آثار دینی و حوزوی، ادامه داد: منظور بنده از آثار دینی، صرفا فیلم ها و سریال هایی مرتبط با زندگی پیشوایان دینی یا رویدادهای دینی مانند عاشورا، غدیر و ... نیست بلکه هر اثری که انسانیت، اخلاقیات الهی و آموزه های وحیانی را ترویج کند، دینی است.

 

فضلا و طلاب وارد عرصه های هنری شوند

حجت الاسلام والمسلمین طوبایی، ورود حوزویان به عرصه های مختلف هنر را لازمه نقش آفرینی بیشتر این قشر در جامعه خواند و گفت: نگاه تکفیری و سلبی نسبت به این واقعیت برخلافِ اقتضائات امروز جهان است. بنابراین فضلا و طلاب با حفظ شئونات اسلامی و رعایت احکام دین می توانند در این عرصه، اثرگذار باشند.

 

وی آشنایی عمومی حوزویان و ورودِ تخصصی عده ای در عرصه های مختلف هنر و فرهنگ را لازمه پاسخ گویی به مطالبات جدیدِ جهانیان دانست و افزود: پیروزی انقلاب اسلامی، نقطه عطفی در تحولات دینی جامعه و زمینه ساز حضور حداکثری روحانیون در زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... شده است. بنابراین حوزه های علمیه و علما، این فرصت ارزشمند را به منظور گسترش آموزه های دین در ایران و جهان غنمیت شمارند.

 

نگاه دفعی نسبت به تحولات جامعه، نادرست است

تولیت آستان مقدس امامزاده سیداسماعیل(ع) نگاه دفعی و سلبی نسبت به تحولات و پیشرفت های جامعه را نادرست و آسیب زا خواند و خاطرنشان کرد: تصورات ذهنی اشتباه برخی از اقشار جامعه نسبت به سبک زندگی روحانیون، ریشه در چنین نگاهی دارد. بنابراین حوزه های علمیه با درکِ اهمیت و ضرورت مهارت یابی طلاب و فضلا با هنرهای نو، چنین تصوراتی را پاک کنند.

 

وی ساخت آثار سینمای و تلویزیونی درباره علمای ربانی مانند آیات، مرحوم سیدمحمود هاشمی شاهرودی(از مراجع تقلید نجف)، سیدابوالقاسم خویی، سیدحسین بروجردی و شهید اسدالله مدنی را در تلطیف فضای فرهگی-اخلاقی جامعه مفید دانست و ادامه داد: سبک و منش زندگی علما و مراجع، مملو از عبرت های لطیف برای آموختن شیوه صحیح زندگی است. همچنان که سریال «پرده نشین» این لطافت ها را به خوبی نشان داد. این اثر، ضمن نمایش نقش آفرینی اجتماعی روحانیون، سختی های زندگی این قشر را ترسیم کرد.

 

چند پیشنهاد به سینماگران و هنرمندان

حجت الاسلام والمسلمین طوبایی گفت: سینماگران و هنرمندان در ساخت آثارشان چند نکته را رعایت کنند:

 

1) روحانیون، انسان هستند؛ بنابراین تمام قشنگی ها و زشتی ها، شیرینی ها و تلخی ها و لذت ها و رنج های زیستن را تجربه می کنند.

 

2) در نمایش زندگی روحانیون، تحث تاثیرِ بعد »تبلیغی» قرار نگیرند بلکه نقش آفرینی اجتماعی آن ها را نیز نشان دهند.

 

3) حتی الامکان از بازیگرانی که مردم سابقه ذهنی مثبتی از آنان دارند، استفاده کنند.

 

4) در مراحل مختلف ساخت اثر از مشاوره و راهنمایی روحانیون استفاده کنند./998/102/ب3

منبع: خبرگزاری شبستان

 

 

ارسال نظرات