۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۴۲۹۲۳۱
امام جمعه فاروج:

برنامه‌ریزی اقتصادی در سطح خانواده و جامعه لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است

امام جمعه فاروج گفت: یکی از ملزومات مهم تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب برنامه‌ریزی اقتصادی اصولی در سطح فردی، خانواده و جامعه است.
حجت الاسلام قلیزاده - امام جمعه فاروج

حجت‌الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به نقش برنامه‌ریزی اقتصادی در تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: بدون داشتن برنامه اقتصادی درست و کارشناسی‌شده نمی‌توان به اقتصاد مقاومتی دست یافت.

 

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی اقتصادی در این زمینه باید در سه سطح فردی، خانواده و جامعه صورت گیرد، افزود: این برنامه‌ریزی باید در وهله نخست با اوضاع کشور و الزامات دینی و اسلامی ما متناسب باشد.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده تصریح کرد: نباید برنامه‌ریزی اقتصادی در کشور ما با الگوگیری از کشورهای غربی و غیراسلامی و یا هماهنگ با دیدگاه‌های کمونیستی و ماتریالیستی باشد چرا که در گذشته ثابت شده این‌گونه برنامه‌ریزی‌ها در کشور ما جواب نمی‌دهد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فاروج خاطرنشان کرد: باید همه تلاش برنامه‌ریزان ما این باشد که اقتصاد را به سمت پویایی و تحرک و تکیه بر توان و توانمندی داخلی البته با نگاه به بیرون سوق دهند چرا که اگر اقتصاد جامعه پویا باشد می‌تواند سعادت دنیوی و اخروی را برای آحاد مردم به ارمغان بیاورد.

 

وی با اشاره به اینکه هم رسول گرامی اسلام و همه ائمه اطهار (ع) به موضوع مهم برنامه‌ریزی اقتصادی ورود داشته‌اند، گفت: در این زمینه امام حسن مجتبی (ع) فرموده‌اند: «وَ اعْمَلْ لِدُنْیاکَ کَأنَّکَ تَعیشُ أبَداً وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِکَ کَأنّکَ تَمُوتُ غدَا؛ در دنیا -از نظر اقتصاد و صرفه‌جویی و غیره- چنان برنامه‌ریزی کن مثل آن‌که می‌خواهی همیشه دوام داشته باشى و نسبت به آخرت به‌نوعی حرکت و کار کن مثل این‌که فردا خواهى مُرد».

 

حجت‌الاسلام قلیزاده ادامه داد: در روایت دیگری رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «هرکس برای گذران زندگانی خویش به درستی برنامه‌ریزی کند خدای تبارک و تعالی به او روزی می‌بخشد».

 

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: شخصی خدمت امام صادق (ع) آمد و خود را همچون فردی دلسوز دیده و ایشان را نصیحت کردند به اینکه چرا شما اموال خود را در مکان‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟! در صورتی که اگر اموال شما در یک جا جمع بود، از نظر اقتصادی به نفع شما بود؛ چرا که نگهداری آن آسان‌تر و با هزینۀ کمتر انجام می‌شد، ولی امام صادق (ع) در مقابل نظر او را رد کرده و فرمودند: «من اموالم را پراکنده و در مکان‌های مختلف قرار دادم تا اگر آسیبی به یکی رسید، دیگری از آسیب در امان بماند».

 

وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام در روایت دیگری می‌فرمایند: «نشان ژرف‌اندیشی هر فرد این است که گذران زندگی‌اش را به سامان آورد» و این حدیث نشان‌دهنده آن است که اگر در جستجوی سامان زندگی‌ات باشی، دنیادوستی شمرده نمی‌شود به همین دلیل نیز رسول خدا می‌فرمایند بر امت خویش نه از فقر که از برنامه‌ریزی نادرست بیم دارم.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده با اشاره به اینکه متأسفانه در چند دهه گذشته برنامه‌ریزی اقتصادی درست و اصولی در کشور ما حاکم نبوده است، تصریح کرد: ما در سال‌های گذشته بزرگ‌ترین ضربه‌ها در امور اقتصادی را از برنامه‌ریزی‌های غیر کارشناسی‌شده، سلیقه‌ای و ابن‌الوقتی خورده‌ایم.

 

امام جمعه فاروج اضافه کرد: تداوم این امر در طول چند دهه فرصت را برای سودجویان فراوانی فراهم کرده تا حدی که به خود اجازه می‌دهند از مبادی قانونی کالای قاچاق و حتی غیرضروری وارد کشور کرده و از این طریق اقتصاد جامعه اسلامی را متلاطم کنند ازاین‌رو لازم است در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی با کالای قاچاق و قاچاق‌چیان کلان نیز به صورت جدی مبارزه شود./302/9314/ب1

ارسال نظرات