۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۴۲۹۱۳۶

چند خبر کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

ثبت نخستین وقف برای نماز جمعه در جغتای، برتر شناخته شدن ستاد استانی طرح ملی حفظ، شبانه روزی شدن 9 بقعه میقات الرضا(ع) در مسیرهای منتهی به مشهد و اعزام 22 زائر اولی از خراسان رضوی با اجرای نیت موقوفات مرتبط عناوین مهم ترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، احمد محمدیان، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جغتای از ثبت بیست و یکمین وقف جدید شهرستان جغتای در سال جاری خبر داد.

 

وی گفت: زوج نیکوکار و خیر اندیش حسین کیوانلو و محترم ریواده شش ساعت آب و حدود 17000 متر مربع اراضی مربوطه را به ارزش حدودا 420 میلیون ریال از چاه دادیان علیا واقع در روستای ریواده را همزمان با برگزاری اولین نماز جمعه بخش هلالی شهرستان جغتای برای اقامه و نشر فرهنگ اسلام و نماز جمعه و مصلی نماز جمعه بخش هلالی وقف کردند.

 

مسؤول اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جغتای اذعان داشت: باید از ظرفیت نماز جمعه برای ترویج سنت حسنه وقف و از ظرفیت وقف برای ترویج نماز جمعه استفاده شود.

 

وی گفت: در فضیلت نماز جمعه همین بس که سوره ای در قرآن کریم به همین نام آمده است و در آنجا با صراحت مومنان را به حضور در نماز جمعه، این واجب الهی دعوت فرموده است.

 

مسؤول اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جغتای افزود: نماز جمعه از منظر مقام معظم رهبری عنصر حفظ کننده نظام، وسیله تربیت اسلامی، سنگر مقابله با تهاجم فرهنگی، سنگر دفاع از انقلاب اسلامی، نقطه آرامش دلها و قلب فرهنگی هر شهر است.

 

وی گفت: وقف و نماز جمعه هر دو از احکام الهی است و پیامبر گرامی اسلام همزمان با ایجاد اولین موقوفه جهان اسلام یعنی ساخت مسجد قبا راهی مدینه شدند و در وادی "رائونا" اولین نماز جمعه را هم برگزار کردند.

 

محمدیان ادامه داد: نماز جمعه برنامه هفتگی پیامبر گرامی اسلام(ص) بوده است؛ می توان گفت مهم ترین کارکرد نماز جمعه که شعار دین و پیام اسلام است بصیرت افزایی و دشمن شناسی می باشد.

 

مسؤول اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جغتای افزود: باید از ظرفیت عظیم وقف برای ترویج نماز جمعه و از ظرفیت نماز جمعه برای تبلیغ و ترویج این سنت نبوی که دارای کارکرد های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است استفاده کرد.

 

گفتنی است شهرستان جغتای غربی ترین شهرستان استان خراسان رضوی و با جمعیت 48 هزار نفر می باشد.

 

ستاد استانی طرح ملی حفظ، ستاد برتر کشور شناخته شد

جعفر حسینی کارشناس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: شب گذشته 23 اردیبهشت ماه، با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف، مراسم تجلیل از نخبگان طرح تربیت حافظان قران کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن سی و سومین مسابقات بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

 

وی افزود: در این مراسم از 14 نخبه قرآنی برتر این طرح در سراسر کشور و ستاد قرآنی برتر تقدیر به عمل آمد.

 

حسینی تصریح کرد: در این مراسم از فاطمه سادات سجادی پور، به عنوان نخبه حفظ قرآن از جغتای و زبیده بیگلری، به عنوان ستاد استانی برتر طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم تجلیل به عمل آمد.

 

کارشناس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: فاطمه سادات سجادی پور 15 ساله هم اکنون حافظ 27 جزء قرآن کریم است.

 

در حاشیه این مراسم فاطمه سادات سجادی پور با بیان اینکه در وهله اول این موفقیتم را لطف و عنایت پروردگار می دانم تصریح کرد: در گذشته به حفظ قرآن در موسسات مختلف مشغول بودم اما پس از آشنایی با طرح تربیت حافظان عزمم برای حفظ قران جدی تر شد.

 

وی با اشاره به اینکه مادرم، زهرا جغتایی در این سال به عنوان مربی طرح ملی حفظ کمک شایانی به من برای کسب این موفقیت کرد، افزود: اگر حمایت و همراهی خانواده ام در این سه سال نبود هرگز نمی توانستم به این موفقیت دست پیدا کنم.

 

این نخبه حفظ قرآن کریم خراسان رضوی گفت: قصد دارم با توکل به خدا تا اواخر تابستان حافظ کل قران شوم.

 

9 بقعه میقات الرضا(ع)خراسان رضوی در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس شبانه روزی می شود

در مسیرهای جاده‌ای منتهی به مشهد مقدس 31 امام‌زاده و بقعه متبرکه قرار داردو همه‌روزه پذیرای زائران بارگاه منور رضوی هستند.

 

باهمت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و از محل نذورات و کمک های مردمی بقاع متبرکه و امام‌زادگان سیدطاهر الحسینی (ع) بردسکن، علی‌اصغر(ع) ریوند داورزن، معصوم زادگان (ع) سبزوار، جلیل(ع) و سلطان ابراهیم(ع) قوچان، سید محمد علوی(ع) مشهد ، یحیی بن موسی بن جعفر(ع)، قدمگاه رضوی و امامزادگان محمد محروق و ابراهیم علیهم السلام نیشابور  تجهیز شده و در آستانه تابستان سال جاری به صورت شبانه روزی اقدام به خدمت رسانی می کنند.

 

افزون بر امکانات کامل رفاهی، اقامتی و خدماتی، حضور نیروهای امدادی و انتظامی نیز در این طرح پیش‌بینی‌شده است تا در کنار آسایش، امنیت و سلامت زائران بارگاه رضوی موردنظر قرار گیرد.

 

به جهت آمادگی خادمان، کلاس های آموزشی،عقیدتی و تربیتی برای آنان برگزار شده است.

 

برگزاری نماز جماعت در سه نوبت، حضور کارشناس مذهبی و برپایی غرفه کودک و نوجوانان، از دیگر اقدامات انجام شده در جهت ارائه خدمت به زائران می باشد.

 

اعزام 22 زائر اولی از خراسان رضوی با اجرای نیت موقوفات مرتبط

با اجرای نیت موقوفات مرتبط 22 زائر اولی امروز پنج شنبه 23 اردیبهشت ماه با بدرقه حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان به عتبات عالیات اعزام می شوند.

 

بر اساس این گزارش هر ساله سازمان اوقاف به صورت متمرکز در راستای اجرای امینامه نیات واقفین با نیت اعزام زائرین به عتبات عالیات، نیازمندان مناطق محروم، خادمین و هیئت امناء بقاع متبرکه، که تاکنون به سفر کربلا معلا مشرف نشده اند را به این سفر معنوی اعزام می کنند.

 

بیشترین تعداد زائر از شهرستان سبزوار به عتبات عالیات اعزام می شوند و زائران کاروان اعزامی از خراسان رضوی از شهرستان های مشهد، سبزوار، تربت حیدریه و بردسکن می باشد.

 

سهمیه هر شهرستان بر اساس درآمد موقوفات مرتبط در هر شهرستان تعیین شده است و سرانه هر زائر 11 میلیون و پانصد هزار ریال در نظر گرفته شده است.

 

نیت این موقوفات اعزام زائرین به عتبات عالیات است و 18 موقوفه مرتبط در استان با این نیت وجود دارد که سبزوار با وجود 6 موقوفه بیشترین موقوفه را دارا است.

 

شرط حضور افراد 40 سال به بالا عنوان شده است، اظهار کرد: 13 بانو و 9 آقا کاروان اعزامی خراسان رضوی به عتبات عالیات را تشکیل می دهند.

 

گفتنی است تعدادی از خانواده های شهدای مدافع حرم نیز در این کاروان حضور دارند. این سفر به مدت ده روز و به صورت زمینی صورت می گیرد.

 

دو گردشگر هلندی از بارگاه امامزاده سلطان محمد عابد(ع) کاخک بازدید کردند

 دو گردشگر هلندی از بقعه متبرکه امامزاده سلطان محمدعابد(ع) کاخک و نما و معماری آن بازدید کردند.

 

این گردشگران هلندی که یک زوج هستند از خراسان جنوبی با خودروی شخصی به کاخک وارد و مسیر خود را به سمت مشهد مقدس ادامه دادند.

 

یاد آور می شود بقعه امامزاده سلطان محمد عابد (ع) کاخک در 22کیلومتری  جنوب شهرستان گناباد قرار دارد.

 

تور آموزشی، زیارتی خبرنگاران افتخاری اداره کل اوقاف خراسان رضوی برگزار شد

 تور آموزشی، زیارتی خبرنگاران اداره کل اوقاف خراسان رضوی با حضور 42 خبرنگار افتخاری در محل مجتمع آموزشی موقوفه عبدالله رضوی شهر شاندیز برگزار شد.

 

در این دوره آموزشی محمد صادق حاتمی، مدیر باشگاه خبرنگاران جوان به عنوان استاد کلاس آموزشی خبر نویسی حضور یافت.

 

حاتمی در ابتدای این دوره، با تاکید بر جایگاه ونقش موثر خبر نگاران وفعالان این عرصه در جامعه، به ارائه نکاتی در زمینه نگارش واشنایی و ویراستاری خبر ومصاحبه پرداخت.

 

وی با توجه به اهمیت کیفیت بخشی به محتوای رسانه واخبار، گفت:نوع نوشتن خبر وگزارش با محتوا و مناسب تاثیر بسزایی در  جذب مخاطب در رسانه ها دارد.

 

در بخش پایانی و اختتامیه این دوره آموزشی، حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان با اشاره به اهمیت انتشار اخبار و نقش ارزشمند خبرنگاران در تولید اخبار به تبیین جایگاه خبرنگاران افتخاری پرداخت و افزود: خبرنگار افتخاری که خالصانه و بدون هیچ چشم داشتی خبر خود را صادقانه انتشار می دهد از پاداشی عظیم برخوردار می شود.

 

وی در بیان تاثیر تولید و انتشار اخبار، تصریح کرد: انتشار خبر با محتوا و درست گاهی آنقدر تاثیر گذار می شود که نگرش یک مسلمان را می تواند تغییر دهد و آن را در جهت صحیح و درست قرار دهد.

 

تهیه 40 سبد غذایی  و توزیع بین نیازمندان حاشیه شهر مشهد از محل عواید موقوفات مرتبط

حجت الاسلام محمد ذاکری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد گفت: در ایام مبارک ماه شعبان المعظم در راستای اجرای امینانه نیات واقفان خیر اندیش 40 سبد غذایی تهیه و بین نیازمندان حاشیه شهرستان مشهد توزیع شد.

 

وی با اشاره به اینکه شناسایی این خانواده های بی بضاعت با در خواست و همکاری آموزش و پرورش صورت گرفته بیان داشت: این 40 خانواده از بین خانواده های دانش آموزان نیازمند مدرسه راهنمایی دخترانه کوثر واقع در  بلوار توس منطقه تبادکان در حاشیه شهرستان مشهد که جزء مناطق محروم به شمار می رود شناسایی شدند.

 

حجت الاسلام ذاکری در ادامه افزود: سبدهای غذایی تهیه شده شامل اقلامی پر مصرف چون برنج ایرانی ، گوشت مرغ و ... است.

 

وی گفت: این اقلام  مصرفی از محل در آمد یکی از موقوفات مرتبط با نیت کمک به افراد بی بضاعت تهیه شده است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد در پایان اظهار داشت: در سالهای گذشته نیز از محل درآمد و عواید موقوفات با نیت کمک به نیازمندان چنین اقداماتی به صورت پراکنده  انجام شده است اما در سال جاری سعی شد تا این اقدام نیکوکارانه به صورت متمرکز صورت گیرد./303/930/ب1

ارسال نظرات