۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۴۲۹۰۹۵
در جلسه بررسی طرح پارک طبیعت و سلامت طرق مطرح شد؛

طرح پارک طبیعت و سلامت طرق، پروژه ای ممتاز است/ لزوم توجه به هویت دینی و اسلامی

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: طرح پارک طبیعت و سلامت طرق، پروژه ای ممتاز است و قابلیت آن را دارد که به عنوان پروژه الگو درشهر در نظر گرفته شود و لزوم توجه به هویت دینی و ایرانی را باید مورد توجه داشته باشیم.
عکس بوستان قشنگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، طرح پارک طبیعت و سلامت طرق، در شانزدهمین جلسه شورای راهبردی پیوست فرهنگی و اجتماعی در محل خانه هنرمندان شهرداری مشهد مورد بررسی قرار گرفت.

 

بر اساس این گزارش، در این جلسه دو طرح «اخذ عوارض تردد در هسته مرکزی» و «پارک طبیعت و سلامت طرق» با حضور وحید جلیلی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، حجت الاسلام پژمان فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، مهندس محمد رضا مسعودی، رییس مرکز طراحی شهرداری مشهد و دیگر کارشناسان و صاحب نظران بررسی شد.

 

در ابتدای این جلسه طرح ها معرفی شد و در ادامه، کارشناسان و صاحب نظران، نظرات خود را مطرح کردند.

 

محمد رضا مسعودی، رییس مرکز طراحی شهرداری مشهد درباره طرح پارک طبیعت و سلامت طرق گقت: این طرح مربوط به پارک جنگلی طرق است که مشکلات مسیری و امنیتی و انبوه درختان در آنجا، وضعیت نامناسبی را ایجاد کرده است و ما در این طرح برآنیم تا با حفظ وجود درختان، امنیت این منطقه را بالا برده و در کنار آن برخی فعالیت ها را داشته باشیم.

 

حجت الاسلام پژمانفر گفت: این طرح چه تأثیر فرهنگی می گذارد و چه اتفاقی در فرهنگ مردم ایجاد می کند؟

 

لزوم توجه به استفاده عموم و ایجاد نکردن محدودیت

وی افزود: به نظر من این طرح برای بخشی از مردم ایجاد محدودیت می کند و همه نمی توانند از امکانات آن استفاده کنند، به گونه ای می شود که افراد پولدار از برخی امکانات آن استفاده کنند و بقیه مردم فقط تماشا کنند؛ بنابراین ایجاد محدودیت کرده و حضور مردم در پارک کاهش پیدا می کند.

 

وی ادامه داد: شما فضای عمومی را تبدیل به فضای اختصاصی می کنید و  همچنین گزارشاتی هم داده می شود باید غیر واقعی و سیاه نمایی نباشد.

 

مسعودی در پاسخ گفت: تمام فرمایشات شما در طرح ما قابل اجراست، یک فضای عمومی است که در ارتباط و تعامل با بافت پیرامون است و در راستای نیاز مجاوران است.

 

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از خدمات بدون هزینه است و 86 درصد فضا، قابل استفاده عموم است که به طور نمونه 5 هکتار آن مخصوص بانوان است و درصد کمی است که هزینه باید پرداخت شود.

 

وحید جلیلی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در ادامه گفت: بوستان طرق، پارک شهری کوچک نیست، ضروری است مباحث نظری و اسلامی در این طرح لحاظ شود. این پروژه ای ممتاز است و قابلیت آن را دارد که به عنوان پروژه الگو درشهر در نظر گرفته شود.

 

به مبانی هویت شهری توجه شود

وی افزود: وقتی هزینه بالایی برای این طرح لحاظ شده است، متودولوژی منطقی و متعارف اقتضا می کند به مبانی هویت شهر توجه شود، باید این مهم را در نظر گرفت که این کار در شهری مثل بندرعباسی و در کشوری همچون مغولستان اجرا نمی شود؛ بلکه در کشور ایران و در شهر مشهد اجرا می شود که 20 میلیون زائر و 3 میلیون مجاور دارد.

 

جلیلی گفت: باغ تمدن اسلامی در مالزی تاسیس شده است که نخست وزیر مالزی گفته است که این باغ نقش بسزایی در معرفی خیزش مسلمانانی دارد که به منظور ابداع و بیداری فعالیت های بسیاری انجام داده اند، نکته قابل توجه این است که کشوری این باغ را می سازد که نه مانند ایران در کشورش امام معصومی دارد و نه به اندازه ایران هویت مذهبی دارد، این امر را فراموش نکنید که اگر ما نگاه مدرن داشته باشیم باز اقتضا می کند که به هویت دینی خود دقت داشته باشیم.

 

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد ابراز کرد: این را توجه داشته باشید که کار در شهری اجرا می شود که پایتخت معنوی ایران است و به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام مطرح است./202/1309/ب1

ارسال نظرات