۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۲۸۱۵۵
استاد حوزه علمیه خراسان:

عدم شناخت نیازهای متقابل از سوی زن و شوهر از عوامل اصلی طلاق در کشور است

استاد حوزه علمیه خراسان گفت: عدم شناخت تفاوت‌ها و نیازهای متقابل از سوی زن و شوهر، یکی از عوامل اصلی شیوع طلاق در کشور است.
حجت‌الاسلام سیدابوالفضل موسوی‏‌فاضل‏‌خراسانی، استاد حوزه علمیه خراسان،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سیدابوالفضل موسوی‏‌فاضل‏‌خراسانی، استاد حوزه علمیه خراسان، امروز در همایش پیوند آسمانی که ویژه طلاب جوان در حین عقد در بجنورد برگزار شد، با اشاره به اهمیت نهاد خانواده، اظهار کرد: خانواده نهاد مقدسی است که رکن رکین اجتماعی شدن انسان و تکامل حوزه های زیستی، رفتاری، اخلاقی، جنسی و ژنتیکی محسوب شده و ما در این حوزه به تکامل می‌رسیم.  

 

وی با بیان اینکه در نهاد خانواده قابلیت‌های خاموش ما بیدار و توانمندی‌های خفته فعال می‌شوند زیرا زمینه های ظهور و سقوط تمام استعدادهای الهی در این نهاد وجود دارد، ادامه داد: به همین دلیل است که خداوند در قرآن به سه منبع آرامش اشاره کرده و می‌فرماید: ذکر، شب و زن را به عنوان سه منبع آرامش به شما عطا کردیم.

 

حجت‌الاسلام موسوی فاضل خراسانی با اشاره به اینکه ذکر؛ زیباترین رایحه، شب؛ رازآلودترین بخش زندگی انسان و زن از مصادیق کامل هر دو مفهوم است، اضافه کرد: دو ویژگی ذکر و شب در زن هم جمع شده لذا خداوند می‌فرماید این پدیده رازآلود یکی از زیباترین مفاهیم قدسی است که به انسان عطا شده است.

 

این مشاور و کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی و مسائل خانواده با بیان اینکه دست‌یابی به شناخت مناسب از هم از سوی زن و شوهر برای داشتن زندگی خانوادگی مناسب ضروری است، خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده یکی از عوامل اصلی طلاق در کشور ما عدم شناخت زن و شوهر از حوزه تفاوت‌های شناختی، شخصیتی و رفتاری است.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 تفاوت بین زن و مرد وجود دارد، ادامه داد: این تفاوت‌ها کمک می‌کنند تا ما ادبیات و زبان همسر را بفهمیم، نگاه و حس او را درک کنیم، واکنش ها و انتظارات او را رصد کرده و بتوانیم آن‌ها را متناسب با نیازها و قابلیت‌های خود تنظیم کنیم.

 

حجت‌الاسلام موسوی فاضل خراسانی افزود: تشخیص این تفاوت‌های شناختی از عوامل مهم تحکیم مناسبات همسری بوده و رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود در این باره تأکید کردند که یکی از مهمترین مفاهیمی که نباید از آن غافل شویم، قابلیت‌هایی است که خداوند به بانوان داده است.

 

وی اضافه کرد: زن این قابلیت را دارد که مرد را در تمام موج‌های زندگی آرام کرده و از طرف دیگر مرد نیز این استعداد را دارد که برای زن در تمام دلهره ها، پریشانی‌ها و نابسامانی‌ها یک سامانه آرامش بخش و صخره ای بسیار قوی برای آشیان گرفتن این پرستوی عاشق بیقرار باشد.

 

حجت‌الاسلام موسوی فاضل خراسانی با بیان اینکه بر اساس آموزه‌های اسلامی و مفاد سند ازدواج زوجین مکلف به حسن معاشرت هستند، ادامه داد: سیره اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) یکی از زیباترین و بهترین مدل‌های حسن معاشرت است.

 

این استاد حوزه علمیه گفت: در آیین مسیح اخلاق می‌بینید، ولی مدل نمی‌بینید، در آیین گاتا 70 صفحه اخلاق بحث کرده ولی مدل ندارد و در آیین یهود نیز در کتاب مقدس تلمود اخلاق بحث شده ولی مدل نداده اما اسلام هم اخلاق بحث کرده و هم مدل ارائه کرده است.

 

وی با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) بهترین الگوهای بشریت در زمینه‌های گوناگون هستند، ادامه داد: اسلام می‌گوید مثل امام حسین(ع) جنگ و جهاد کن، مثل سید الساجدین(ع) نیایش کن و مثل امام علی(ع) رعایت کنن و ببخش.

 

حجت‌الاسلام موسوی فاضل خراسانی با اشاره به برای اینکه برای زندگی خانوادگی نیز سبک و سیره ائمه اطهار(ع) بهترین الگو است، اظهار کرد: اگر در زندگی اخلاق حاکم نشود زندگی شلوغ می‌شود زیرا اخلاق به زندگی نظم و آرامش می‌دهد و اگر اخلاق از زندگی حذف شود بدون شک خانواده ضرر می‌کند.

 

وی با بیان اینکه در شلوغی انسان‌ها بسیاری از داشته‌های خود را از دست می‌دهند، خاطرنشان کرد: شلوغ کاری کردن در خانواده به معنای بی اخلاقی بوده و اگر اگر یک بی اخلاقی کند، فضای خانواده شلوغ شده و همه چیز از دست می‌رود.

 

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه اگر انسان در زندگی شلوغ کند بسیاری از داشته‌ها را گم می‌کند، افزود: نخستین موردی که به دلیل شلوغ‌کاری در زندگی گم می‌شود همسر است چراکه بی‌نظمی منجر به بی‌ریختی شده و بی‌ریختی نیز نوعی ظلم است./202/9314/ب1

ارسال نظرات