۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۴۲۷۸۵۱
استاد درس حوزه علمیه خراسان:

 فقه ما پاسخگوی تمام نیازهای انسان امروز است

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با تأکید بر توانمندی فقه شیعه، گفت: فقه ما پاسخگوی تمام نیازهای انسان امروز است.
فقه اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه امروز در همایش اسلام فقاهتی که در مدرسه علمیه سلیمانیه(فقاهت) برگزار شد به بررسی افق های پیش رو فقه و اجتهاد و جایگاه فقه در دنیای امروز پرداخت.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در پاسخ به این پرسش که آیا فقه ما امروز پاسخ گوی نیازهای جامعه است، گفت: آری این یک حقیقت است که فقه ما پاسخگوی تمام نیازهای انسان امروز است و هیچگونه کاستی در رفع مشکلات و پاسخ گویی به نیازهای امروز ندارد.

 

وی در ادامه با تأکید بر توانمندی فقه شیعه، ابراز کرد: در فقه ما از ابتدای آن تا آخرش و در تمامی مسائل و ابوابی که در آن مطرح شده است تمام چیزهایی که ما نیاز داریم از توضیح آن فروگذار نشده و برای تمامی سؤالات و مشکلات راه حل وجود دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان میزان اهمیت علم اصول در استنباط فقه، ادامه داد: آنچه که ما در اصول فقه آن را تنقیح می کنیم و آن را مبنای خود و معیار و میزان خود در آیات و روایات و فقه قرار می دهیم سبب می شود که برای ما دیگر هیچ مسأله ای نماند که ما در پاسخ به آن عاجز بمانیم.

 

ما پیرو فقه سنتی و فقه جواهری هستیم

وی با انتقاد از بیان برخی از روشنفکران که فقه شیعه را غیر کاربردی و غیر پویا می دانند، گفت: برخی در ابتدای انقلاب مسأله ای به نام فقه پویا را مطرح کردند اما با این نیت که فقه سنتی شیعه را مورد تعارض قرار دهند، اما در برابر ایشان گفتند «ما پیرو فقه سنتی و فقه جواهری هستیم».

 

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در ادامه افزود: برخی دنبال این هستند که اسلام و فقه آنگونه که آن ها می خواهند پاسخ ایشان را دهد اما چون اسلام و فقه شیعه این گونه مصلحتی نیست، آن را نمی پسندند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان گفت: هیچ مسأله فقهی نیست که ما امروز با آن رو به رو شویم و فقه، جواب شرعی برای آن نداشته باشد./202/863/ب1

ارسال نظرات