۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۴۲۷۸۲۱
استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد؛

لزوم آمادگی طلاب در حراست از اعتقادات مردم

یکی از استادان حوزه علمیه قم بر لزوم ‌آمادگی طلاب در حراست از اعتقادات مردم تأکید کرد و گفت: درجهان کنونی که مرزها برداشته شده و شبهات در اسرع وقت در سراسر جهان منتشر می شود، طلاب باید آماده باشند تا از اعتقادات مردم حراست کنند.
فیضیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمدی، استاد حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در هجدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: مراجع عظام تقلید منکر پیشرفت های حوزه قم در ابعاد مختلف نیستند و بدون شک حوزه قم از لحاظ کمی و کیفی قابل قیاس با حوزه قبل از انقلاب و اوایل آن نیست؛ رشته های متعدد و پژوهش های با ارزش و نظم آموزشی و غیره، گواه بر این مسأله است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر انقلابی ماندن حوزه علمیه اظهار داشت: اما دغدغه ای که مراجع دارند و اشاره کرده اند، به جهت خطرات احتمالی است که شاید در مسیر تکاملی حوزه پیش بیاید و بر اساس رسالتی که دارند، اشاره می کنند؛ رهبر معظم انقللاب لزوم انقلابی بودن حوزه را مطرح کردند و این مسأله بیان کننده واقعیتی است.

 

وی بقای انقلاب را وابسته به انقلابی ماندن حوزه های علمیه دانست و تصریح کرد: یکی از عوامل مهم انقلاب، روحیه انقلابی بودن است که در حوزه ها ایجاد شد و به سراسر کشور گسترش پیدا کرد؛ مسلما اگر این روحیه باقی بماند، طبعا انقلاب بیمه می شود و در غیر این صورت، با رفتن جزئی از علت معلول نیز از بین می رود؛ انقلابی بودن حوزه به معنای نفی نیست و حفظ همان روحیه انقلابی با همان کیفیت و کمیتی که داده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین احمدی با اشاره به ارکان حوزه گفت: رکن حوزه با محور طلاب، اساتید و کتب درسی است که مراجع در سخنان خود به مسائلی اشاره می کنند که ابعاد بحث را بیان می کند که یکی بعد علمی و پشتکار همراه با فراگیری است و صرف عالم شدن نباید برای فرار از مسؤولیت باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: با مراجعه به زندگی بزرگان می بینیم که نظم و انضباط درسی، یکی از عوامل موفقیتشان بوده و این مسأله نه تنها در درس، بلکه در سایر زندگی هم دارای انضباط بوده اند و اگر طلبه نظم نداشته باشد، قطعا موفقیت پیدا نمی کند و پیشرفت بزرگان به جهت رعایت این مطالب است.

 

حجت الاسلام والمسلمین احمدی درباره سطح علمی حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: از ویژگی های حوزه بر سایر مراکز علمی دنیا، عمق نگری در فراگیری علم است؛ هدف از دانشگاه ها تعداد واحدهای درسی و فارغ التحصیلی بوده و ملاک نمره است؛ در حوزه این طور نیست و هدف، تقویت بنیه علمی و قوه استنباط و استعداد است و این خطر وجود دارد که اگر طلاب بخواهند راه دانشگاه را بروند، سطحی نگری به حوزه سرایت می کند؛ البته ترمی بودن دروس منافاتی با عملی بودن آن ندارد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم آمادگی طلاب در حراست از اعتقادات مردم اظهار داشت: مدرک در حوزه هم وجود دارد و صرف مدرک دادن در حوزه، کار مفیدی است، به شرط آنکه هدف، تعلیم سطح علمی باشد، نه تنزل علمی افراد و سطح نگری؛ یعنی مدرک وسیله است، نه هدف؛ انتظار مراجع، تقویت و تثبیت اعتقادات است؛ درجهان کنونی که مرزها برداشته شده و شبهات در اسرع وقت در سراسر جهان منتشر می شود، طبیعی است که باید طلاب در حوزه ها آماده باشند تا بتوانند از اعتقادات حراست کنند.

 

وی با بیان این‌که از عوامل مهم پیشرفت، استاد است تصریح کرد: مراجع بر نکاتی در این زمینه اشاره کرده‌اند که از آن جمله انضباط در امر تدریس، تخلق به اخلاق حسنه، ارتباط صمیمی استاد با شاگردان و اخلاص در امر تدریس است./822/پ203/ی

ارسال نظرات