۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۴۲۷۷۷۹
در مؤسسه امام خمینی؛

مقاله از اقتصاد جمعیت تا اقتصاد مقاومتی ارائه شد

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی به ارائه مقاله خود با عنوان از اقتصاد جمعیت تا اقتصاد مقاومتی، گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که با تحریم ها و تکان های جهانی یا سیاست های آمریکا زیر و رو نمی‌شود.
محمد جواد توکلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد جواد توکلی عضو هیأت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش نقش جمعیت در تحقق اقتصاد مقاومتی که در سالن همایش این مؤسسه برگزار شد به ارائه مقاله خود با موضوع از اقتصاد جمعیت تا اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده اند مشکل کاهش جمعیت جدی است و اگر با این روند پیش رویم با مشکلاتی همانند پیری جمعیت مواجه خواهیم شد.

 

وی در زمینه ارتباط بحث جمعیت با اقتصاد مقاومتی بیان داشت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که با تحریم ها و تکان های جهانی یا سیاست های آمریکا زیر و رو نمی شود؛ در اقتصاد مقاومتی جمعیت سرمایه انسانی معرفی می شود که بر تمامی مؤلفه های اقتصاد مقاومتی تأثیر گذار است.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به عنصرهای اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی دارای دو عنصر آسیب پذیری و چگونگی کاهش آسیب ها است؛ در چند دهه گذشته از راه کانال های اجتماعی کاهش جمعیت فرهنگ سازی شد که این فرهنگ سازی اکنون نظام های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را از نظر کمبود نیروی کار، کاهش هزینه های درمانی و ورشکستگی صندوق های اجتماعی مورد تأثیر قرار داده است.

 

وی در زمینه پیشینه سیاست های جمعیتی گفت: سیاست های جمعیتی از سال 1365 آغاز شد که نرخ بارداری در آن زمان 4/6 بوده است که بر اساس آن باید در سال 1390 نرخ بارداری به 4 می رسید اما این هدف زودتر از موعد اتفاق افتاد؛ اکنون نیز نرخ بارداری 1.7 است در حالی که نرخ جایگزینی 2.1 است.

 

توکلی با بیان اینکه برای دست یابی به ارتباط میان جمعیت و اقتصاد مقاومتی باید وارد عرصه اقتصاد سیاسی شد اظهار داشت: محققان آمریکایی افزایش جمعیت به ویژه افزایش جمعیت کشورهای مسلمان را برای اقتصاد آمریکا تهدید معرفی کرده اند بنابراین از سال 1350 سیاست گذاری های گسترده ای در این زمینه را آغاز کردند.

 

وی ادامه داد: برژینسکی استراتژیست آمریکایی بیان می کند آمریکا به حمله به تأسیسات هسته ای ایران نیازی ندارد زیرا اگر صبر کنیم جمعیت ایران پیر می شود که در این صورت مشکلات ما  به خودی خود بر طرف خواهند شد؛ برخی نیز بیان می کنند کاهش جمعیت یکی از عوامل فروپاشی شوروی بوده است.

 

این اقتصاددان در زمینه آسیب های موجود در اقتصاد گفت: با وجود نرخ رشد جمعیت در حال حاضر به طور قطع در آینده با مشکل سرمایه انسانی و نیروی کار همچنین افزایش هزینه های تولید کالا، کاهش تخصص گرایی، افزایش هزینه های بیمه و ورشکستگی صندوق های تأمین اجتماعی مواجه خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: اگر نرخ رشد جمعیت به این گونه ادامه پیدا کند در سال 1480 جمعیت ایران به 31 میلیون کاهش پیدا خواهد کرد و نرخ سالخوردگان نیز 47 درصد خواهد بود یعنی از هر دو نفر یک نفر سالخورده خواهد بود و تا سال 1420 نیز سه برابر تخت های بیمارستان، پنج برابر مرکز فیزیوتراپی و هزینه های فراوان در بخش درمان نیاز خواهد بود.

 

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: شاغلان و مستمری بگیران صندوق تأمین اجتماعی از سال 65 تا 93 در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند که در این صورت صندوق های تأمین اجتماعی بیش از مقدار دریافتی باید به بازنشستگان پرداخت کنند./1324/پ202/ی

ارسال نظرات