۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۴۲۷۷۷۵

تمایل آمریکا برای حضور طالبان افغانستان در مذاکرات صلح

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از تمایل این کشور برای حضور گروه طالبان افغانستان بر سر میز مذاکرات صلح خبر داد.
جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: از اظهارات «اشرف‌غنی»  مبنی بر اینکه طالبان به مذاکرات مستقیم صلح با دولت بپیوندند، حمایت می‌کنیم.

 

کربی افزود: طالبان در حال حاضر یک انتخاب دارند و امیدواریم که انتخاب درستی را انجام دهند.

 

دور پنجم مذاکرات صلح با حضور نمایندگان آمریکا، پاکستان، چین و افغانستان روز گذشته در اسلام‌آباد برگزار شد.

 

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه مختصر پس از این مذاکرات اعلام کرد که اعضای این گروه توافق کردند که خشونت هیچ سودی در افغانستان ندارد.

 

«عمر زاخیلوال» سفیر افغانستان در پاکستان قبل از این اجلاس تأکید کرده بود که پاکستان باید به دلیل امتناع طالبان افغان برای شرکت در مذاکرات، علیه شبکه حقانی که جزئی از این گروه است، در خاک کشورش عملیات نظامی انجام دهد.

 

وی افزود: طالبان افغان به جای مذاکرات، جنگ را در اولویت قرار داده و موج جدیدی از حملات خود را آغاز کرده است.

 

نشستهای چهارجانبه صلح در حالی برگزار می‌شود که تاکنون طالبان افغانستان هیچ تمایلی از خود برای شرکت در این مذاکرات نشان نداده و اخبار حاکی از آن است که این گروه حملات خود را در سراسر این کشور افزایش داده است.

 

طالبان افغانستان برای حضور در این مذاکرات شروطی را گذاشته‌‍اند که از جمله آن می‌توان به خروج نیروهای خارجی از افغانستان اشاره کرد.

 

قبلا نیز وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که گروه طالبان افغان باید با حکومت افغانستان وارد روند صلح شود، زیرا راهی به جز اینکار برای آنها وجود ندارد و در صورتی که گروه طالبان حاضر به مذاکرات مستقیم صلح با دولت کابل نشود، از سوی نظامیان افغانستان و نیروهای ناتو سرکوب می‌شوند./847/ب102/د

ارسال نظرات