۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۴۲۷۷۷۳
آیت الله جوادی آملی:

حوزه زمانی زنده است که از مدار بسته فقه و اصول بگذرد/ مسؤولیت روحانیت، انقلاب فرهنگی است

حضرت آیت الله جوادی آملی به وظیفه طلاب اشاره کرد و گفت: حوزه وقتی زنده است که از محدودیت و مدار بسته فقه و اصول بگذرد؛ مسؤولیت جامعه روحانیت، انقلاب فرهنگی است؛ اگر بر جاهلان تعلم واجب بوده، بر عالمان تعلیم واجب است.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در هجدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت مهدی(عج) خاطرنشان کرد: از القاب برجسته ایشان بقیه الله است؛ و شاگردانی که در دامنه این قله هستند، سهمی از بقیه اللهی دارند.

 

استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه درباره جایگاه علمای دین اظهار داشت: تعبیر قرآن از جامعه علما این است که برای عالمان دین مقامی قرار داده است که گر چه خبر است، در واقع می فرماید بکوشید صاحب ملک و ملوک بقا باشید که غنی تر از اولو الابصار است؛ می توانید باقی بودن را تصاحب کنید.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم جامعه ماندنی را در گروه فکر ماندنی دانست و تصریح کرد: شاگردان ولی عصر(عج) مظهر هوالباقی هستند و نائب بقیه الله(عج) باشند و در محدوده ولایت، ولی بقیه الله باشند؛ جامعه ای ماندنی است که فکر ماندنی داشته باشد؛ کسی ولی بقا است که جلوی مرگ دیگران را بگیرد، ممکن است خود زنده باشد، اما نتواند جامعه را زنده نگه دارند.

 

وی با اشاره به لزوم وجود حوزه علمیه گفت: اگر می خواهید فکر نو پیدا کنید، مجبور هستید ده ها سال فکر دیگران را جمع کنید و به سایر افراد برسانید و بتوانید حق را از ناحق تشخیص دهید تا باقی  شوید و برای این کار، حوزه علمیه لازم است.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی به وظیفه طلاب اشاره کرد و یادآور شد: حوزه وقتی زنده است که از محدودیت و مدار بسته فقه و اصول بگذرد؛ هم کلینی گفته و هم در نهج البلاغه آمده است که مسؤولیت جامعه روحانیت، انقلاب فرهنگی است؛ اگر بر جاهلان تعلم واجب بوده، بر عالمان تعلیم واجب است.

 

وی با اشاره به فرمایش حضرت علی(ع) در نهج البلاغه بر لزوم حضور طلاب در عرصه انقلاب فرهنگی تأکید و خاطرنشان کرد: در نهج البلاغه آمده است که جامعه فقها و علما موظف اند جهل زدایی کنند؛ امروزه سخن از انقلابی بودن حوزه و جامعه مطرح بوده که سخنی حق است؛ در انقلاب، یک میدان دار می خواهد که امیر مؤمنان(ع) فرمودند میدان انقلاب ما هستیم؛ آن حضرت فرمودند که قبل از خشک شدن انقلاب فرهنگی بشتابید.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: میدان انقلاب فرهنگی، علی(ع) و اولاد علی(ع) هستند و در کوی و برزن نمی توان انقلاب کرد؛ اگر علوی، باقری و صادقی فکر کردیم، میدانِ انقلاب می شود.

 

وی ضمن تأکید بر شناسایی فرهیختگان حوزه علمیه تصریح کرد: چرا حوزه علمیه مدینه و مکه خروجی ندارد، اما حوزه علمیه نجف خروجی اش علم و فقه است؟ این محتوای قوی سید مرتضی را می خواهد؛ جمع سطوح، اجتهاد نیست؛ ما در برابر شخصی مثل ابوریحان که نه استاد و نه شاگرد داشته، خاضع هستیم؛ هنوز نتوانسته ایم در حد کفایه و رسائل، کتابی بنویسیم و این نشان از عقب ماندن حوزه است.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی بر لزوم حضور طلاب در جامعه و هدایت مردم در تمامی ابعاد جامعه گفت: علما باید در مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حضور داشته باشند؛ همانطور که از چشم و گوش ما سؤال می شود، از ما سؤال خواهد شد که برای جامعه چکار کردی و موظف هستیم جامعه را حفظ کنیم؛ فرمود که تمام تلاشتان این باشد که امام زمان(ع) شما را ببیند، اینکه شما امام زمان(عج) را ببینید، مشکلی را رفع نمی کند، چه بسا کسانی بودند که پنج وعده نماز را پشت سر پیامبر(ص) می خواندند، اما مشکلشان حل نشد.

 

وی با بیان این که در مسأله دین و سیاست چند رأی وجود دارد، یادآور شد: برخی دین را قبول دارند، اما منکر سیاست هستند و این تفکر خوارجی است؛ بعضی که دین را منکرند، اما سیاست را قبول دارند که اینها سکولار هستند؛ رأی بعدی این است که دین و سیاست به هم کاری ندارند؛ برخی دیگر می گویند دین با سیاست هماهنگ است و دین سیاست دارد اما تمام پنجه ها و فشارهای سیاست را بر دوش دین می گذارند و هر جا خواستند از دین مدد می گیرند که پست خود را حفظ کنند و در اهانت و دست درازی مجاز هستند که میزشان محفوظ بماند؛ رأی دیگر این است که دین و سیاست وجود دارد و سیاست تابع دین است و دین در تمام شئون سیاست را راهنمایی می کند که این حرف امام و مراجع است؛ میدان انقلاب مشخص است؛ قبل از این که این گیاه خشک شود، از آن استفاده کنید./822/پ202/ج1

ارسال نظرات