۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۴۲۷۷۶۸
استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز:

فضای مجازی کارکرد حقیقی هوش بشری را تحت الشعاع قرار می دهد

حجت الاسلام یوسفی گفت: فضای مجازی و تبدیل شئون زندگی از حقیقت به مجاز و جاری شدن زندگی در فضای مجازی، کارکرد هوش بشری را تحت الشعاع قرار می دهد و به ضعف می کشاند.
حجت الاسلام یوسفی، استاد حوزه علمیه تبریز

حجت الاسلام سجاد یوصفی، استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز و متخصص تربیت دینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به آسیب های فضای مجازی، اظهار داشت: فضای مجازی در واقع عامل ایجاد فاصله از حقیقت و حیات واقعی است.

 

وی یکی از آسیب های فضای مجازی را برای محصلان دانست و بیان داشت: فضای مجازی تمرکز و هواس جمعی مخاطب خود را در یک فضای متشتت از حیث موضوعات قرار می دهد و در نتیجه چنین شخصی از تمرکز حواس لازم برای تحصیل بی بهره خواهد بود.

 

حجت الاسلام یوسفی با بیان این‌که حضور طولانی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و درگیری با مسائل صادق و کاذب در تضعیف روانی فرد و تمرکز زدایی تأثیر نامطلوبی را از خود به نمایش می گذارد، ابراز داشت: از این رو می توان آسیب فضای مجازی را تمرکز زدایی از محصل علوم دینی دانست.

 

وی افزود: زندگی و تعامل در فضای مجازی به نوعی زندگی و حیاتی مجازی را برای کاربر اینترنت حاصل می کند، چنین شخصیتی از زندگی حقیقی و اجتماعی انسانی به دور بوده و از تعاملات واقعی موجود میان انسان ها دور است.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز فراموشی واقعیت از سوی انسان امروزی به جهت درگیری در فضای مجازی را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: ابزارهای ارتباطی چنین شخصیتی محدود در ابزار های شبکه اجتماعی، ایمیل و دیگر موارد خواهد شد، در نتیجه روابط انسانی نیز در این مورد دچار تحولات شده و روابط را نیز مجازی می کند.

 

وی آسیب های مجازی و غیر حقیقی بودن شئون زندگی را تشریح و ادامه داد: از جمله آسیب مجازی شدن زندگی، تقویت قدرت خیال انسان و کاهش قوت ادراک حقیقت خواهد شد، ثمره چنین امری از میان رفتن قدرت خلاقیت و انتقاد در میان کاربران فضای مجازی است.

 

متخصص علوم تربیتی حرکت دستگاه ها و برنامه های مجازی را در حقیقت به سمت مجازی سازی زندگی و ایجاد حیات مجازی برای بشریت عنوان کرد و ابراز داشت: کسی که مواجه با واقعیت ها نباشد در نتیجه در زنگی حقیقی خود دچار آسیب های فراوان و کاهش قدرت رفع مشکلات و مسائل حقیقی خواهد شد.

 

وی کارکرد اصلی ذهن و هوش بشری را حل مسأله، انتقاد و خلاقیت عنوان و تصریح کرد: فضای مجازی و تبدیل شئون زندگی از حقیقت به مجاز و جاری شدن زندگی در فضای مجازی این سه کارکرد هوش بشری را تحت الشعاع قرار می دهد و به ضعف می کشاند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: استفاده نامناسب از فضای مجازی و تغییر سبک زندگی مردم و جوامع انسانی، آسیب جدی دوری از حقیت را به دنبال دارد، چنین فضایی در هنگام گستردگی موضوعات درگیر، تمرکز ذهن انسان را از میان برده و کارآیی را کاهش می دهد./854/302/ب2

ارسال نظرات