۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۴۲۷۶۹۶
آیت الله مکارم شیرازی در همایش اساتید تفسیر حوزه:

حق قرآن در حوزه های علمیه ادا نشده است

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اساتید وظیفه بسیار سنگینی در برابر قرآن دارند، گفت: حق قرآن در حوزه های علمیه هنوز ادا نشده و تا ادا شدن این حق نیز فاصله بسیار است.
آیت الله مکارم شیرازی آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در سیزدهمین همایش اساتید تفسیر سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با گرامیداشت اعیاد شعبانیه به ویژه نیمه شعبان به تبیین رابطه ماه رمضان با قرآن مجید پرداخت.

 

وی با بیان این که 3 آیه در قرآن مجید رابطه رمضان و قرآن را بیان می کند، افزود: نخسین این آیات آیه 185 سوره بقره است که دستور به روزه می دهد و این رابطه را بیان می کند، آیه بعدی آیه اول سوره قدر به شمار می رود ، مسلم است که لیلة القدر در ماه رمضان قرار دارد از این رو نتیجه می گیریم که قرآن کریم در این ماه نازل شده است؛ آیه سوم سوره دخان نیز از همین دسته آیات است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که بحث های زیادی در بین مفسران وجود دارد که آیا قرآن در ماه رمضان تماما نازل شده یا آغاز نزول بوده است، اظهار داشت: برخی نیز بحث می کنند قرآن به کجا نازل شده است.

 

وی ادامه داد: بحث هایی درباره موضوعاتی صورت گرفته اثر عملی چندانی ندارد، باید توجه داشت که رابطه بین رمضان با قرآن پیام  معنا داشته و دارای تفسیر است، حال این که قرآن تمام یا به صورت بخشی نازل شده یا به کجا نازل شده است خیلی تفاوتی ندارد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اساتید باید دنبال باشند تا کشف کنند رابطه بین رمضان و قرآن چه پیامی برای روزه داران و اهل قرآن دارد، ابراز داشت: گاهی بحث های فرعی جلو می آید و بحث های اصلی کنار می رود.

 

وی عنوان کرد: روزه برنامه عملی تقوا است، در کنار برنامه عملی تقوا یک برنامه آموزشی گفتاری تقوا نیز قرار داده شده که قرآن مجید است، این دو دست به دست هم داده و افراد را تربیت می کنند، حقیقت تقوا در پرتو روزه و قرآن مجید حاصل می شود.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: الحمدلله در سال های اخیر ابتکاری آغاز شد که یک دوره قرآن را به صورت ترتیل در جمع های بسیار در ماه مبارک رمضان می خوانند اما آیا این کافی است، آیا نازل شدن قرآن فقط در برگزاری جلسات ترتیل خلاصه می شود یا باید با ماهیت مفاهیم قرآن آشنا شد.

 

وی اضافه کرد: برخی از اهل سنت می گفتند که شیعیان با قرآن مجید رابطه ندارند اما الان معلوم می شود که رابطه شیعیان قوی تر است اما باید دانست که این کارها به تنهایی کافی نیست بلکه قرآن باید به عنوان نسخه عمل پذیرفته شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از کارهای مهم، بیان تفسیر و آشنا کردن مردم با مفاهیم قرآن است، گفت: باید مردم را با حقیقت قرآن آشنا کرد؛ در مواجهه با قرآن ابتدا باید قرآن را خواند، سپس فکر کرد و پس از به قرآن عمل کرده و بعد به انتشار معارف آن پرداخته شود که در تلاوت، تدبر، عمل و نشر خلاصه می شود؛ هیچگاه نباید در یک مرحله متوقف شد.

 

وی افزود: این مسائل باید به مردم رسانده شود، بنده خوشحال شدم که در ماه رمضان گذشته 30 نفر از اساتید قرآن به شهرستان ها کشور رفتند امسال نیز قرار است 60 نفر بروند که امیدواریم در سال های آینده به بیش از این ها برسد، باید به گونه ای باشد که مراحل 4 گانه بیان شده که حقیقت قرآن بوده و قرآن برای آن ها نازل شده انجام شود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در قرآن چند هزار آیه درباره توحید و معاد وجود دارد، اظهار داشت: اگر تعدادی از همین آیات توحید و معاد زنده شود چهره جامعه عوض خواهد شد، توحید یعنی این که مراقبت دائمی بر انسان وجود دارد، معاد نیز به معنای وجود جزا است.

 

وی ادامه داد: دزدی ها، جنایات، رشوه خواری ها، ظلم ها، تجاوزها و خیانت ها بر اثر این است که یا مراقبتی نمی دانیم یا جزایی را باور نداریم؛ همین مراقبت های انسانی بسیاری از انسان ها را تغییر می دهد؛ گاهی در یک آیه توحیدی همانند آیه 164 سوره بقره تمام مباحث توحیدی را دارد.

 

این مرجع تقلید با بیان این که مجموعه مسائل توحیدی در برخی آیات جمع است که باید شکافته شده و برای مردم بیان شود، ابراز داشت: به عنوان مثال یکی از مسائلی که قرآن بیان می کند مسأله نسیم و بادها است، اگر همین بادها نباشد مناطق استوا در آتش می سوزد و مناطق قطبی منجمد می شوند.

 

وی عنوان کرد: گاهی روزنامه ها می گویند که مردم در برخی شهرها از خانه های خود بیرون نیایند چون همین نسیم و باد نوزیده و اکسیژن کم شده است، مردم برخی آبادی ها نیز بر اثر توقف هوا دچار مشکل بسیار شده اند، اگر مردم قرآن را بفهمند عاشق آن شده و لذت می برند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اساتید وظیفه بسیار سنگینی در برابر قرآن دارند، خاطرنشان کرد: حق قرآن در حوزه های علمیه هنوز ادا نشده و تا ادا شدن این حق نیز فاصله بسیار است، از این رو باید تلاش کرد.

 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که به برکت قرآن، آتشی که در کشورهای اسلامی به وسیله دشمنان روشن شده خاموش شود و امنیت و آرامش کشورهای مسلمان را فرا گیرد./1323/پ201/ج

ارسال نظرات