۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۴۲۷۶۶۹
حجت الاسلام حاج صادقی:

عده ای به دنبال ترویج دین منهای انقلاب و جهاد در حوزه علمیه هستند

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان این که در برخی از حوزه های علمیه دیدگاه تضاد بین سیاست و دین ترویج می شود، گفت: متأسفانه عده ای به دنبال ترویج دین منهای انقلاب و جهاد در حوزه علمیه هستند.
حجت‌‌الاسلام و المسلمین حاج صادقی

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالله حاج صادقی جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران عصر امروز در نشست تخصصی بصیرت افزایی با موضوع ولایت فقه که در مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی برگزار شد، با بیان این که با پیروزی انقلاب، اسلام تولدی جدید پیدا کرد، گفت:  انقلاب سبب شد که حقیقت دین که حاکمیت دینی است در جامعه وارد شود.

 

وی افزود: متأسفانه مهندسی مناسبی از حکومت دینی به دنیا ارائه نکردیم، هنوز به درستی تبیین نکرده ایم که اسلام در باب سیاست چه مدلی را ارائه کرده است؛ اگر ترسیمی از اندیشه های سیاسی اسلام داشته باشیم چند فصل دارد که باید به ترتیب عمل شود.

 

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به قلمرو دین در حوزه های گوناگون اظهار داشت: باید بررسی شود که حوزه فعالیت دین در زندگی انسان تا کجا است، آیا اقتصاد و مسائل اجتماعی را باید از دین گرفت یا صرفا رابطه بنده با خداوند است.

 

سه دیدگاه درباره رابطه دین و سیاست

وی ادامه داد: یکی از مشکلات کشورهای اسلامی این است که هنوز متوجه نشدند که بین معارف دین و قرآن و اقتصاد رابطه وجود دارد یا نه، باید رابطه دین با سیاست بررسی شود؛ 3 دیدگاه درباره رابطه دین و سیاست هم در حوزه و هم در جامعه وجود دارد.

 

حجت الاسلام حاجی صادقی با بیان این که دیدگاه نخست این است که عده ای می گویند رابطه دین با سیاست رابطه ای تضاد است، ابراز داشت: این عده هرگونه ورود به سیاست را خروج از دین می دانند و  می گویند دین ماهیتا و موضوعا با سیاست جدا است.

 

وی عنوان کرد: ادعای این افراد این است که ماهیت دین ایثار و صفا بوده اما ماهیت سیاست فریب و حقه بازی است، همچنین می گویند موضوع دین آبادانی آخرت بوده در حالی که موضوع دین آبادانی دنیا است؛ طلاب باید توجه داشته باشند که نباید تبلیغ شود که اسلام ضد دنیا است.

 

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: اسلام می گوید که انسان نباید نوکر دنیا شود، اگر دنیا مزرعه ای برای انسان باشد سرمایه است اما اگر دنبا معبود انسان شود نادرست است؛ در برخی از حوزه های علمیه نیز دیدگاه تضاد بین سیاست و دین ترویج می شود، حضرت امام از این نظریه به عنوان متحجرین یاد کردند؛ متأسفانه عده ای به دنبال ترویج دین منهای انقلاب و جهاد در حوزه علمیه هستند.

 

عامل اصلی سکولار شدن غربی ها

وی اضافه کرد: دومین نظریه درباره رابطه دین و سیاست نظریه سکولاریسم است که درباره آن باید بسیار بحث کرد، سکولاریسم می گوید دین و سیاست با یکدیگر تضاد ندارند اما با یکدیگر ملازم هم نیستند یعنی دین و سیاست تا زمانی که در کار یکدیگر دخالت نکنند مشکلی ندارند.

 

حجت الاسلام حاج صادقی با بیان این که سکولاریسم می گوید دین و سیاست نباید در کار یکدیگر دخالت کنند، گفت: ادعای سکولارها تدبیر زندگی انسان بدون دخالت دین است، مهم ترین عامل سکولار شدن غربی ها دین تحریف شده بود.

 

افرادی در ایران نماز شب می خوانند اما اندیشه سکولار دارند

وی افزود: در ادبیات قرآن انسان منهای دین، حیوان محسوب می شود، سکولاریسم در اسلام نیز پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) پدید آمد؛ در کشور ایران کسانی هستند که نماز شب خوان به شمار می روند  اما سکولار هستند؛ سکولارها می گویند طبق آیات قرآن کار دین غیر از تبلیغ و ترویج دین نیست و دین در حوزه های دیگر نباید ورود کند که سخنی اشتباه بوده و ادله بسیاری برای رد آن وجود دارد.

 

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان این که قرآن حاصل نبوت و ائمه طاهرین(ع) حاصل ولایت پیامبر اسلام هستند، اظهار داشت: برخی می گویند سکولار شدیم چون دین نهایتا انسان را به عبودیت می رساند اما بشر می خواهد ارباب باشد.

 

وی ادامه داد: آقای سروش صراحتا می گوید مردم ولایت فقیه را نمی خواهند چون هرچه ولی فقیه می گوید همه باید فرمانبردار باشند اما در تفکر سکولار مردم فرمانده و حاکم نوکر است، مردم باید با این تفکرات آشنا شده و ماهیت نادرست آن ها را بدانند.

 

حوزه های علمیه باید در زمینه سیره سیاسی پیامبر و اهل بیت بیشتر کار کنند

حجت الاسلام حاج صادقی با بیان این که نظریه سوم نظریه علمای اسلام است، ابراز داشت: این نظریه می گوید رابطه دین با سیاست رابطه جزء و کل است، سیاست بخشی از هدایت کلی است که دین متکفل آن شده است؛ در متن سیاست اسلام معنویت نیز وجود دارد.

 

وی عنوان کرد: در اسلام اخلاق، عبادت و سیاست در یکدیگر ادغام هستند، راه اثبات وجود سیاست در متن دین تعریف دین، سیره اهل بیت(ع) و قرآن است، حوزه باید در زمینه سیره سیاسی پیامبر و اهل بیت(ع) بیشتر کار کند.

 

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: مهم ترین جلوه قصص انبیا مقابله با طاغوت است، ما در معرفی سیره سیاسی ائمه طاهرین(ع) خوب کار نکردیم، آیت الله معرفت می فرمود که پس از توحید هیچ موضوعی همانند سیاست در قرآن پر رنگ نیست؛ اگر کسی وارد سیاست نشود وارد دین نشده است./1323/پ201/ج

ارسال نظرات