۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۴۲۷۶۶۲
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

رسیدن به قله تقوا از ویژگی‌های عبادالرحمان است

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: انسان باید تلاش کند به قله تقوا برسد، یکی از ویژگی‌های عبادالرحمان آن است که در قرآن از خداوند درخواست می‌کنند از همسران و فرزندان و .. نور چشم به ما بده و ما را امام قرار ده.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم، امروز در تفسیر سوره بقره که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: «ذلِکَ الْکِتابُ لارَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ» این قرآن غیر قابل تردید است حقیقتی است که بلا شک از خداوند سبحان فرو فرستاده شده است.

 

وی افزود: «هُدىً لِلْمُتَّقینَ» این هدایت و راهنما است برای مردم با تقوا؛ سوال اصلی این است که انسان‌های با تقوا که هدایت شده‌اند، اگر کسی هدایت نشده باشد که به موجب قرآن به تقوا نرسیده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری اضافه کرد: در جای دیگر خداوند بیان می‌کند «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ» این قرآن برای هدایت همه مردم و در ماه رمضان نازل شده است.

 

وی افزود: برای روشن شدن معنای این دو آیه باید مراتب تقوا روشن شود، تقوا حقیقتی است که مراتب و درجات متفاوتی دارد و کسی که به مراتب و درجات تقوا در احادیث آشنا نباشد نمی‌تواند به دلیل جامع و کاملی در آیات ذکر شده برسد.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره تقوا، گفت: تقوا برای سلامتی روح، حکم سپر برای سلامتی جسم را دارد؛ در روایت تقوا در دنیا حکم حرز را دارد و در قیامت جنت است بنابراین تقوا حالتی روحی است که مانع آسیب پذیری جان از انواع آفات مادی و معنوی می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری تقوای معنوی را مانع آلوده شدن روح انسان با آلودگی های معنوی دانست و ابراز کرد: حضرت علی(ع) فرمودند بدانید تقوا دژ محکمی است و بی تقوایی خانه‌ای نفوذ پذیر است؛ مراتب تقوا نامحدود است و انسان هر آنقدر که تقوا داشته باشد در برابر آلودگی‌ها مصونیت دارد.

 

وی ادامه داد: انسان باید تلاش کند به قله تقوا برسد، یکی از ویژگی‌های عبادالرحمان آن است که در قرآن از خداوند درخواست می‌کنند که خدایا از همسران و فرزندان و .. نور چشم به ما بده و ما را امام قرار ده؛ این نشان از قله تقوا است در حالی که در همان قله هم مراتب وجود دارد که بالاترین درجه امام المتقین حضرت علی(ع) است.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: تقوا از منظر و زاویه‌های مختلف متفاوت است، در زاویه عقلی تقوا به دو تقوای عقلی و شرعی تقسیم می‌شوند.

 

وی افزود: تقوای عقلی فطری است یعنی فطرت و سرشت انسان، انسان را به این تقوا دعوت می‌کند؛ قرآن این تقوا را الهام الهی بیان می‌کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری اضافه کرد: تقوای عقلانی شرعی یعنی آن تقوایی که اسلام آن را بدان دعوت می‌کند و تفاوت آن با تقوای عقلی آن است که در تقوای عقلانی واسطه لازم نیست اما در تقوای عقلانی شرعی واسطه لازم است تا واجبات و محرمات بدان وسیله برای انسان‌ها مشخص شود که از سوی پیامبران صورت می‌پذیرد./202/813/ب1

ارسال نظرات