۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۴۲۷۴۵۵

همایش گفتمان مهدویت در تبریز برگزار شد

همایش گفتمان مهدویت در آستانه فرا رسیدن میلاد یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود(عج) در دانشگاه تربیت معلم شهید مدنی  تبریز برگزار شد.
مهدویت مهدویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همایش گفتمان مهدویت امروز با قرائت پیام حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع عظام تقلید و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در دانشگاه شهید مدنی تبریز برگزار شد.


علی رحیم زاده، مدیرکل سیاست گذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این همایش با اشاره به اهمیت توجه و ترویج گفتمان مهدویت در عصر حاضر اظهار داشت: نخبگان، اندیشنمدان، پژوهشگران و فضلای حوزه های علمیه و دانشگاه ها رسالت خطیری در این عرصه بر عهده دارند.


وی با بیان این‌که بایستی مهدویت به عنوان گفتمان غالب در جهان مطرح باشد، تصریح کرد: این امر نیازمند همت مضاعف دانشگاهیان و حوزویان است، به عبارت دیگر باید مسأله مهدویت و ظهور با تلاش نخبگان و حوزویان و دانشگاهیان به یک باور و گفتمان عمومی تبدیل شود.


رحیم‌زاده با اشاره به این‌که گفتمان سازی مهدویت در جامعه نیازمند شناخت مسأله است، خاطرنشان کرد: اگر حوزه و دانشگاه به عنوان مرکز اندیشه و تفکر جامعه نتواند به رسالت خطیر و تاریخی خود عمل کند، نباید انتظاری از دیگر اقشار جامعه داشت، تبین درست گفتمان مهدویت نیازمند روش های ویژه و متناسب با فضای جامعه است.


مدیرکل سیاست گذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها مکمل یکدیگر در این عرصه هستند، افزود: دانشگاه محل تجمع نخبگان است و علم و آگاهی در آن غلبه دارد و جامعه دانشگاهی در تبیین  گفتمان مهدویت در جامعه اسلامی نقش مهمی را ایفا می کنند.


وی با بیان این‌که عدم شناخت مخاطب و سستی در پاسخگویی به شبهات مهدوی، عرصه را بر فرقه‌های ضاله و عرفان های دروغین باز خواهد کرد، افزود: امروز به عینه شاهدیم که رسانه‌های غربی با ساخت فیلم‌های هالیوودی با موضوع آخرالزمان، مسأله مهدویت را تحریف و افکار جهانیان را مهندسی می کنند.


رحیم‌زاده بر ضرورت پاسخ درست به شبهات مهدویت تاکید کرد و افزود: شبهه در فضای عینی ایجاد می شود و تمایزی بین شبهه و سوال وجود دارد، شبهه شبیه حق است و براین اساس باید شفاف سازی بین مرزهای این دو ایجاد شود، متاسفانه برخی از پاسخ ها به شبهات تصنعی است در صورتی که شبهه در فضای عینی در اذهان جامعه ایجاد می شود.


رحیم زاده یکی از موانع برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها را عدم وجود مرزبندی روشنی میان شبهه و سوال دانست و گفت: دانشگاه ها باید پژوهش کنند و در برنامه های فرهنگی و تربیتی تجدیدنظر کنند، حوزه های علمیه نیز باید حضور و مشارکتی فعالانه و عملی در مجامع دانشگاهی داشته باشند./202/935/ب1

ارسال نظرات