۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۴۲۷۴۳۳
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

رویه مصرف در کشور از فرهنگ اسلامی فاصله دارد

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: رویه مصرف در بخش‌های مختلف انرژی، آب و مواد غذایی در کشور از آداب دینی و فرهنگ اسلامی فاصله دارد.
حجت الاسلام خادمی- همایش تبیین نقش مبلغان دین در صیانت از منابع آب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، شامگاه امروز در همایش «تبیین نقش مبلغان دین در صیانت از منابع آب» که به همت شرکت آب‌ منطقه‌ای استان برگزار شد، اظهار کرد: درزمینهٔ بهبود مصرف آب در کشور باید ابتدا دستگاه‌های متولی قوانین موجود را به صورت کامل اجرا کنند چراکه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی زمانی مؤثر خواهد بود که در کنار آن اجرای قانون نیز صورت گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه این رویه اکنون به درستی اجرا نمی‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر برخی طمع‌کارانه به جان منابع آبی محدود کشور افتاده و به صورت نادرست و بی‌رویه از این منابع استفاده می‌کنند و کسی هم جلودار آن‌ها نیست.

 

حجت‌الاسلام خادمی با تأکید بر اینکه شرکت آب منطقه‌ای می‌بایست جلوی افراد طماعی که آب را به صورت بی‌رویه استفاده می‌کنند، بگیرد، خاطرنشان کرد: گام نخست برای ترویج فرهنگ مصرف درست آب این است که دستگاه‌های نظارتی رسالت خود را به درستی انجام داده و آب محدود موجود را به صورت هدفمند در اختیار کشاورزان و سایر استفاده‌کننده‌ها قرار دهند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: اگر این رویه به صورت جدی و درست اجرا شود در آن زمان نوبت به فرهنگ‌سازی و تبلیغات و هدایت‌ می‌رسد.

 

وی با اشاره به نقش روحانیان در صیانت از منابع آبی، اظهار کرد: روحانیان در جایگاه هدایت‌گری و مرجعیت جامعه قرار دارند و می‌توانند در فرهنگ‌سازی مصرف بهینه و درست آب مؤثر باشند اما لازم است در این راستا آموزه‌ها و هشدارها را با زبانی مناسب و اثرگذار به مردم ارائه دهند.

 

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه اکنون مردم ما درزمینهٔ مصرف کردن از آداب و دستورات اسلامی فاصله دارند، گفت: باید بپذیریم که در حال حاضر رویه مصرف در بخش‌های مختلف انرژی، آب و مواد غذایی در کشور از آداب دینی و فرهنگ اسلامی فاصله زیادی دارد.

 

وی اضافه کرد: اکنون در کشور چه درزمینهٔ مصرف انرژی‌های مختلف ازجمله آب و برق و گاز و چه در مورد مصرف مواد غذایی و حتی لوازم آرایشی، بسیار بیش از استاندارد و میانگین سایر کشورها مصرف می‌کنیم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه اکنون ایران از نظر مصرف لوازم آرایشی رتبه‌ نخست دنیا را دارد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در آموزه‌های اسلامی و قرآنی تأکید فراوانی به درست مصرف کردن و جلوگیری از اسراف و ریخت‌وپاش شده است اما متأسفانه ما در کشور گرفتار استفاده نادرست شده‌ایم و در بسیاری از زمینه‌های مصرفی در دنیا رتبه نخست را داریم.

 

حجت‌الاسلام خادمی با تأکید بر اینکه برای اصلاح این روند باید فرهنگ‌سازی گسترده‌ای صورت گیرد، ادامه داد: باید فرهنگ استفاده درست و بهینه در کشور در بخش‌های مختلف نهادینه شود چراکه اکنون اسراف و ریخت‌وپاش یکی از علل اصلی هدررفت سرمایه در کشور محسوب می‌شود.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی تصریح کرد: در این زمینه باید دستگاه‌های مرتبط، نهادهای نظارتی، روحانیان و علمای دینی، رسانه‌ها و مطبوعات به صورت جدی وارد میدان شده و برای اصلاح فرهنگ مصرف در کشور در بخش‌های گوناگون تلاش کنند.

 

وی تصریح کرد: در این رابطه باید ابتدا خود روحانیان و مسؤولان مصرف درست و بهینه و دوری از اسراف و تبذیر را در زندگی شخصی و اجتماعی خویش اجرایی کنند تا بتوانند در مرحله بعد سایر اقشار جامعه را به مصرف درست هدایت و راهنمایی کنند.

 

رضا نعیمی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان شمالی نیز در این همایش با قدردانی از توجه ائمه جمعه و جماعات به موضوع آب، از روحانیان مبلغ خواست تا بخشی از سخنرانی‌های خود را به موضوع محدودیت منابع آبی و ترویج شیوه‌های صحیح مصرف آب اختصاص دهند./202/9314/ب1

ارسال نظرات