۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۴۲۷۲۳۶
استاد حوزه علمیه:

ماه کامل دلیلی بر چهاردهم بودن ماه قمری نیست

حجت‌الاسلام‌ علوی گفت: کامل بودن ماه دلیل بر چهاردهم بودن ماه قمری نیست، زیرا به عوامل زیادی بستگی دارد و ممکن است ماه در سیزدهم و پانزدهم کامل باشد و در چهاردهم صددرصد نشود.
ماه علوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ سیدمحمدصادق علوی شب گذشته در جلسه پایانی همایش رؤیت هلال که در موسسه باران نور و دانش برگزار شد به تبیین چند معیار از علما و اختلافی که در فتواها وجود دارد پرداخت و گفت: معیار ثبوت اول ماه قابل رؤیت ماه در شهر(منطقه خود) مکلف است. طبق نظر برخی علما، اتحاد افق شرط است، به این معنی که رؤیت ماه در شهر دوم، ملازم با دیده شدن ماه در شهراول است.

 

وی با بیان این نکته که شرایط رؤیت در همه ماه‌های قمری حتی برای یک شهر خاص مانند یکدیگر نیست، افزود: برخی از معیارهای نادرست در میان مردم مشهور است، مانند اینکه اگر مناطق شرقی یک شهر توانستند ماه را ببینند آن شهر هم می‌تواند ماه را رؤیت کند. این حرف در بسیاری از موارد درست است اما فراگیری و کلیّت ندارد، زیرا خطوط عرضی نیز در دیدن ماه مؤثر باشند.

 

استاد احکام در ادامه به سؤال، آیا از پرنور بودن و دیرغروب کردن ماه معلوم می‌شود که شب گذشته اول ماه بوده است؟ پاسخ داد و گفت: خیر. پرنور و کم‌نور بودن، دیر و زود غروب کردن ماه بستگی به اموری مانند مدتی که از مقارنه گذشته است و همچنین در اوج و حضیض بودن ماه دارد.

 

حجت‌الاسلام‌ علوی به تصور بعضی از افراد درباره اینکه اگر ماه کامل باشد چهاردهم ماه است اشاره کرد و افزود: کامل بودن ماه دلیل بر چهاردهم بودن ماه قمری نیست، زیرا این مورد نیز به عوامل زیادی بستگی دارد و ممکن است ماه در سیزدهم و پانزدهم کامل باشد و در چهاردهم صددرصد نشود.

 

وی در پایان وضعیت ماه رمضان سال جاری را تبیین کرد که آن نیز براساس معیارهای منجمان تخمین زده شده بود و هیچ‌کدام نمی‌توانست قطعیتی برای ورود به ماه رمضان و دیدن ماه شوال داشته باشد./202/862/ب1

ارسال نظرات