۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲
کد خبر: ۴۲۷۲۲۴
با ارائه الگوهای رایج و کاربردی مدیریت؛

نشست علمی الگویی برای پیشرفت در قم برگزار شد

محمدنسب با ارائه الگویی جدید برای پیشرفت، اظهار داشت: این الگو از چهار بعد جهانبینی توحیدی، عوامل فرایندی، عوامل زمینه ای و عوامل تصمیم گیری تشکیل شده است که نسبت به الگوهای گذشته از جامعیت برخوردار است.
الگوی پیشرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی محمدنسب، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه، عصر دوشنبه در نشست علمی تخصصی الگویی برای پیشرفت که در سالن انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، با بیان الگوهای رایج کاربردی برای مدیریت، اظهار داشت: الگوی تصمیم گیری چارلز شوانگ، الگوهای فرایندی و الگوی تصمیم گیری ارزشی که به ارزشها تأکید دارد از جمله این الگو ها هستند.

 

وی در حوزه تصمیم گیری راهبردی با رویکرد اسلامی به چند الگو اشاره و خاطرنشان کرد: رایج ترین الگو در میان فلاسفه الگوی تصمیم گیری جبر و اختیار است که علامه جعفری هم در همین رابطه کتاب نوشته است که به بحث علم النفس وارد شده اند.

 

محمدنسب الگوی راهبردی دیگر با رویکرد اسلامی را الگوی تصمیم گیری حکیمانه دانست و اظهار داشت: این الگو بسیار عام است؛ الگوی تصمیم گیری دیگر با رویکرد اسلامی الگوی موعودگرا است که در حوزه سیاست گذاری است و نگاه آینده پژوهانه دارد که قائل است که اگر ما آینده را نسازیم باعث می شود که سیاست سازان ما را در بازی خود ببرند.

 

وی الگوهای تکلیف گرایانه، مصلحت گرایانه و خِرد گرایانه را از دیگر الگوهای اسلامی دانست و افزود: الگوی تصمیم گیری راهبردی امام خمینی(ره) به الگوی تکلیف گرا معروف است که بر اساس اصول و مبانی ارزشی استوار است و بحث تکلیف شناسی و عمل به تکلیف در آن مطرح شده است.

 

محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه ما باید برای بررسی الگوی مدیریت یا از مدل سه شاخه ای ذهن و یا از مدل تحول راهبردی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: چارچوب مدل سه شاخه ای ذهن می گوید اگر می خواهید موضوعی را بررسی کنیم باید سه بعد ساختار، محتوا و زمینه را بررسی کنیم و مدل تحول راهبری هم می گوید که برای بررسی هر موضوع باید به محتوا، متن، زمینه و فرایند توجه داشته باشیم و تفاوت این دو مدل در ساختار و فرایند است.

 

وی با بیان این که الگوی مد نظر ما برای تصمیم گیری راهبردی یک الگوی چهار بعدی است، گفت: در این الگو یک بعد آن جهان بینی توحیدی و معارف اسلامی است که در برگیرنده معارف کلان و خُردی است که در دین اسلام بیان شده است و مانند یک کمربند تمام مفاهیم را شامل می شود.

 

محمدنسب بعد دیگر این مدل را بعد فرایندی دانست و ابراز داشت: در تمام الگو ها این فرایند برجسته شده است که مواردی مانند آگاهی از ظرفیت، تبیین شناخت موضوع، تبیین اهداف و ارزش ها، ابداع گزینه ها، ارزیابی و رفع تزاحم، تصمیم، توکل و اجرا را شامل می شود.

 

وی بعد سوم الگوی تصمیم گیری پیشنهادی را عوامل زمینه ای دانست و یادآور شد: این عوامل از قبیل عوامل ماورائی، محیط، فتنه، جایگاه سازمانی، آرامش و موقعیت شناسی هستند که تأثیر زیادی بر مدیریت راهبردی دارند.

 

این پژوهشگر حوزوی بعد چهارم در این الگو را عوامل مربوط به تصمیم گیرنده عنوان کرد و افزود: این امور از قبیل باورهای کلیدی مانند حاضر دیدن خدا، ملکات نفسانی مانند تقوا، عادات فرد تصمیم گیر، نیت تصمیم گیر و علم و معرفت او است که در مدیریت بسیار تأثیر گذار هستند.

 

وی با بیان این که سعی شده در این مدل از استدلالات و شواهد قرآنی و روایی استفاده شود، خاطرنشان کرد: در این مدل بر تعیین ویژگی های فرد تصمیم گیر و تعیین ویژگی های تصمیم راهبردی و انتخاب شخصیت های مورد مطالعه بسیار تأکید شده است و باید در به کار گیری این مدل اولویت ها را در نظر داشت./843/پ202/ی

ارسال نظرات