۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۴۲۶۸۲۵
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

ویژگی های بانوی فاطمی/ در نگاه بانوی فاطمی، خانه داری امری ارزشمند است

مسؤول واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد به ویژگی های بانوی فاطمی اشاره کرد و گفت: نگاه زن امروز به خانه داری با نگاه الگوی فاطمی بسیار متفاوت است، در نگاه زنان امروز خانه داری ارزش پایینی دارد؛ در حالیکه در نگاه حضرت زهرا(س) خانه داری امری با ارزش است.
مسؤول واحد تحقیقات حوزه خدیجه مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بانو مریم احمدی، مسؤول واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد، امروز در نشست در جستجوی هویت صحیح که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد برگزار شد، گفت: حضرت زهرا(س) بهترین الگوی زن مسلمان است و بانوان جامعه با الگوپذیری از ایشان به هویت و ارزش خود پی می برند.  

 

وی با اشاره به این که یک بانوی فاطمی باید گفتار و رفتار خود را مدیریت کند، افزود: او باید در برابر فرزندان خود از الفاظی استفاده کند که بتواند محبت قلبی خود را به فرزندانش منتقل کند که بهترین نمونه ای را در حدیث شریف کسا که همه آن را شنیدیم، داریم. در این حدیث شریف حضرت فاطمه زهرا(س)، فرزندان خود را با الفاظ یا ولدی، یا قره عینی و ثمره فؤادی خطاب می کنند.


 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر مادر دارای هویت باشد و ارزش خود را بداند، و بداند که کلامش در مخاطب چه اندازه تأثیر می گذارد قطعا از الفاظ محبت آمیز استفاده خواهد کرد.


 

بانوی فاطمی در محیط اجتماع باید چگونه رفتار کند؟
احمدی افزود: خداوند زن، لطافت و ظرافت را در وجود او قرار داده است. حالا این زن که باید لطافت و ظرافت را در خانه استفاده کند، باید در اجتماع چگونه باشد؟


 

مسؤول واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد عنوان کرد: با توجه به آیات قرآن باید در اجتماع این گونه باشد: « فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا، پس به نرمی سخن مگوييد تا آن مردی که در قلب او مرضی هست به طمع افتد و سخن پسنديده بگوييد.»


 

این محقق و نویسنده حوزوی خطاب به بانوان اظهار کرد: چون در اجتماع افراد مریض القلب هستند، نمی توانیم با ناز و عشوه و با آن محبت درونی صحبت کنیم، باید روش خودمان را تغییر بدهیم، آن روش« قلن قولا معروفا» است، یعنی هم شایسته سخن بگویید و هم به شایستگی سخن بگوید؛ از این رو دو نکته را در بر می گیرد که یک بانوی فاطمی باید هم بداند چه چیزی بگوید و هم نحوه سخن گفتن او بسیار مهم است.  


 

بانوی فاطمی عفت و حیا را در مقابل نامحرم رعایت می کند
وی ابراز کرد: بانوی مسلمان در برابر نامحرم باید به ضرورت صحبت کند و از سخنان بیهوده و ناز و عشوه گری و وقت گذراندن پرهیز کند.


 

این استاد حوزه و دانشگاه به نحوه گفتار حضرت صدیقه کبری(س) در برابر با نامحرم اشاره کرد و افزود: همین بانویی که به زیبایی با پدر، همسر و فرزندان خود صحبت می کند. وقتی خطبه فدکیه را قرائت می کنند. چنان با فصاحت و بلاغت کلمات را به کار می برند و بسیار کوبنده صحبت های خودشان را ارائه می دهند که هیچ شبهه ای را برای مخاطب خود باقی نمی گذارد و این نکته را باید متذکر شد که در همین شرایط نیز نهایت عفت و حیا را رعایت می کنند.  


 

هر اندازه زن و شوهر با هم همدل باشند، کانون خانواده محکم تر خواهد بود
احمدی افزود: یک بانوی فاطمی باید رفتار خود را نیز مدیریت کند. رفتار یک بانوی فاطمی در مقابل همسر بسیار مهم است، او باید همدل و همراه همسر خود باشد. هر اندازه زن و شوهر با هم همدل باشند، کانون خانواده محکم تر خواهد بود. اگر پدر و مادر رفتاری نیکو با هم داشته باشد این خود درس عملی برای بچه هاست که درس زندگی و نحوه رفتار با همسر و فرزندان خود را از آن ها می آموزند.


 

این محقق و نویسنده حوزوی اظهار کرد: حضرت زهرا(س) به اندازه ای همراه و همدل حضرت علی(ع) بودند که می بینیم که امام علی(ع) بارها اعتراف می کنند که او هرگز مرا خشمگین نکرد و هرگاه با او دیدار می کردم غم و غصه های دل من برطرف می شد. حضرت علی(ع) می فرمایند:« «فَوَ اللَّهِ ... وَ لَا عَصَتْ لِي أَمْراً وَ لَقَدْ كُنْتُ أَنْظُرُ إِلَيْهَا فَتَنْكَشِفُ‏ عَنِّي الْهُمُومُ وَ الْأَحْزَان؛ سوگند به خدا ... متقابلاً او نیز مرا خشمگین نساخت و هیچ¬وقت نا فرمانی نکرد و هرگاه من با او دیدار می کردم، غم ها و غصه هایم از دلم برطرف می شد.»


 

وی ابراز کرد: نکته بعدی که بسیار مهم است، بحث فرزند آوری و فرزند پروری است. بانوان اهمیت این قضیه را می دانید، به خصوص در زمان حال. اسلام بر مسأله فرزند پروری بسیار تاکید دارد. حضرت زهرا(س) برای فرزندآوری اهمیت قائل بودند. ایشان در عمر کوتاهشان 5 فرزند داشتن که یکی از آن ها سقط شد.


 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: این بانوی بزرگوار به فرزند پروری خیلی دقت داشتند که خودشان به امور فرزندان بپردازند. نمونه اش همان زمانی که وقتی فضه به ایشان گفت من می خواهم به شما کمک کنم، حضرت زهرا(س) کار خانه را تقسیم کردند و کار فرزندان را تقسیم نکردند و خودشان، مسؤولیت رسیدگی به فرزندان را به عهده گرفتند.


 

احمدی افزود: سلمان می گويد: روزی فاطمه زهرا(عليها السلام ) را دیدم که مشغول آسیاب بود. در این هنگام فرزندش حسین گریه می کرد و بی تاب بود. عرض کردم: برای کمک به شما، آسیاب کنم یا بچه را آرام نمایم؟ ایشان فرمود: من به آرام کردن فرزند اولی هستم، شما آسیاب را بچرخانید.


 

بانوی فاطمی مرتب وقت و ذهن خود را درگیر تجملات و زیورآلات نمی کند
مسؤول واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد به ساده زیستی حضرت زهرا(س) اشاره و عنوان کرد: یک بانوی فاطمی در زندگی باید ساده زیست باشد و منظور از ساده زیستی این است که خودش را درگیر نکند و دغدغه او تجملات و زیور آلات نباشد و برای رسیدن به این مباحث مرتب وقت و ذهنش را هزینه نکند و دنبال همان وظایفی باشد که خداوند متعال برای او قرار داده است.  


 

این محقق و نویسنده حوزوی اظهار کرد: در بحث ساده زیستی هم می بینیم که حضرت زهرا(س) به اندازه ای ساده زیست بودند که صدای بعضی از اصحاب در آمد، روزی سلمان فارسی فاطمه را با چادری ساده و پروصله از لیف خرما می بیند که به دیدار پدر می رفت. تعجب می کند و گریه کنان می گوید : «غم و اندوه بر ما باد! دختران پادشاهان ایران و روم بر تخت های طلا می نشینند و پارچه های زربفت و حریر به تن می کنند و این دختر محمد (ص) است که چادری ساده با دوازده وصله بر سر دارد.»،  رسول خدا(ص) به سلمان فرمود: همانا دخترم در زمره سبقت گیرندگان به سوی خداست.


 

تدبیر امور و مدیر داخلی منزل بر عهده بانوان است
این استاد حوزه و دانشگاه  به تدبیر اموز منزل حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: گرچه اکنون می شود از کسانی برای اداره منزل استفاده کرد اما تدبیر امور منزل و مدیر داخلی خانه به زن بر می گردد و باید خود او هدایت و مدیر خانه را خود به عهده بگیرد.  


 

احمدی افزود: در زندگی حضرت زهرا(س) می بینیم وقتی تعداد فرزندان بیشتر شده بود و کارشان سنگین شده بود، وقتی پیش پدرشان رفتند و درخواست یک کنیز کردند، پیامبر اکرم(ص) فرمودند: می ترسم اگر کنیزی داشته باشی اجر و ثواب خدمت در خانه از تو فوت شود.


 

مسؤول واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد افزود: بعد هم که فضه را برای ایشان فرستادند، ایشان کارها را روز در میان تقسیم کردند و این گونه نبود که تمام کارهای خانه را به ایشان واگذار کنند. این نشان می دهد که ایشان نمی خواستند خودشان را از این فیض محروم کنند.


 

در نگاه بانوی فاطمی، خانه داری امری ارزشمند است
این محقق و نویسنده حوزوی اظهار کرد: در حالی که نگاه زن امروز به بحث خانه داری چیست؟ زن امروز، نگاه پایینی به خانه داری دارد. اما در نگاه الگوی فاطمی خانه داری کار با ارزشی است. حتی اگر پدر یک نیروی کمکی می فرستد، حضرت زهرا(س) می خواهد مشارکت کند که از آن فیض محروم نشود. نگاه زن امروز به خانه داری با نگاه الگوی فاطمی بسیار متفاوت است.


 

وی ابراز کرد: بحث در اجتماع هم حضور بانوی فاطمی مهم است و بر این نکته باید دقت کرد که اگر یک بانوی فاطمی در اجتماع حضور پیدا می کند باید حتما رعایت حجاب و عفت خودش را داشته باشد، در بحث عفت داریم که حضرت زهرا(س) در برابر نابینا هم حجاب خود را رعایت می کنند و می فرمایند که اگر او مرا نمی بیند، من او را می بینم و او بوی مرا استشمام می کند. این نشان از حیای حضرت زهرا(س) است و نشان دهنده شخصیت و هویت بالای ایشان است.


 

بانوی فاطمی باید در بحث علمی خود را ارتقا بدهد
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: بانوی فاطمی باید در بحث علمی خود را ارتقا بدهد، به ویژه در زمان امروز که داریم زندگی می کنیم. یکی از مسائلی که متأسفانه بانوان ما دچار بحران هویت شدند همین  عدم ارتقا علمی و. عدم مطالعه است.


 

احمدی افزود: اگر ما زندگی بزرگان خود را مطالعه کنیم، قطعا می توانیم به ارزشی که خداوند در وجو ما قرار داده است، پی ببریم. خانمی آمد پیش حضرت زهرا(س) و سؤال مطرح کرد و به اندازه ای سؤال کرد که گفت خانم من خجالت می کشم که امرزو خیلی وقت شما را گرفتم، اما می بینیم حضرت ناراحت نمی شوند و می فرمایند: «هر آن چه سؤال داري بپرس، آيا کسي را که اجير نمايند که بار سنگيني را به بام ببرد و در مقابل، صد هزار دينار طلا مزد بگيرد، چنين کاري براي او دشوار است؟ آن زن گفت: خير. حضرت ادامه داد: من هر مساله اي را که پاسخ مي دهم بيش از فاصله بين زمين و عرش گوهر و لؤ لؤ پاداش مي گيرم، پس سزاوارتر است که بر من سنگين نيايد.»


 

زنان در کنار نقش مادری می توانند جایگاه علمی خود را نیز ارتقا دهند
مسؤول واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد عنوان کرد: یعنی یک زن می تواند در عین این که نقش مادری و تربیت فرزند و همسری خود را داشته باشد، می تواند جایگاه علمی خود را  ارتقا بدهد.


 

این محقق و نویسنده حوزوی اظهار کرد: در بحث جایگاه اجتماعی هم هیچ منعی در اسلام نمی بینیم، بیعت؛ اولین بحث اجتماعی که در اسلام اتفاق افتاد که زنان نیز در آن حضور داشتند و پیامبر اکرم(ص) خواستند که در آن بیعت شرکت کنند.  


 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: حتی در مسأله ولایت هم ما می بینیم که خانم ها نیز در روز  غدیر با حضرت علی(ع)  بیعت کردند. بنابر این خانم ها نیز در مسائل اجتماعی باید حضور داشته باشند. اما در چهارچوب آن و با حفظ رعایت حجاب و عفت و همچنین با مدیریت رفتار و کلامشان.


 

مسؤول واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد عنوان کرد: از خداوند می خواهیم تا به ما بینشی اسلامی دهد تا بتوانیم هویت خودمان را پیدا کنیم و به ارزش واقعی که خداوند در وجود ما قرار داده است، پی ببریم و بر اساس آن بتوانیم فرزندان بسیار خوب را پرورش دهیم تا در درگاه خداوند متعال سربلند و پیروز باشیم./201/1309/ب1

ارسال نظرات