۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۴۲۶۸۲۳

پایان نامه سطح ۳ با عنوان ملاک حقانیت دین در عقل گرایی حداکثری و عقل گرایی انتقادی دفاع شد

پایان نامه سطح سه حوزه با عنوان ملاک حقانیت دین در عقل گرایی حداکثری و عقل گرایی انتقادی از سوی حجت الاسلام قاسم رحمانی در مدرسه نواب دفاع شد.
پایان نامه 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پایان نامه سطح سه حوزه با عنوان ملاک حقانیت دین در عقل گرایی حداکثری و عقل گرایی انتقادی از سوی حجت الاسلام قاسم رحمانی در رشته ی کلام اسلامی، دفاع شد.

 

دانش آموخته حوزه علمیه خراسان، با بررسی جایگاه عقل در باورها، اعتقادات و گزاره های دینی، عقل را قوه ای معرفی نمود که به استدلال کردن و شناخت کمک می کند.

 

حجت الاسلام رحمانی در تعریف دین، آن را فهم انسان از کتاب و سنت دانست و پس از آن به بررسی مبانی دو دیدگاه عقل گرایی حداکثری و انتقادی پرداخت.

 

وی با بیان اینکه تفاوت این دو دیدگاه را می توان در نتیجه این دو رویکرد مشاهده کرد، گفت: در دید عقل گرایی حداکثری نتیجه ی اثبات، قاطع و صدق و کذب گزارها ممکن است، این در حالی است که در عقل گرایی انتقادی گزاره ها را می توتن مورد بررسی قرار داد اما لزومی برای رسیدن به لنتیجه ی صادق وجود ندارد.

 

نقد عقل گرایی حد اکثری و انتقادی

حجت الاسلام رحمانی با نقد دو نظریه و بررسی ضعف های آن ها ادامه داد: اشکال عقل گرایی حداکثری این است که قابلیت اجرایی ندارد به این جهت که مؤمن نمی تواند برای تمام باور ها و اعتقادات خود دلیل عقلانی قابل پذیرش برای همگان ارائه دهد.

 

وی ادامه داد: انتقاد وارد بر عقل گرایی انتقادی نیز این است که ایمان کامل برای فرد هیچگاه شکل نمی گیرد زیرا هیچگاه یقین در این دیدگاه برای فرد شکل نمی گیرد.

 

دانش آموخته حوزه علمیه خراسان با بررسی مفهوم حقانیت در دو دیدگاه عقلانیت حداکثری و انتقادی ملاک حقانیت یک باور در عقلانیت انتقادی را، حجیت و معذریت و در عقلانیت حداکثری، صدق و یقین تمام علمی معرفی کرد.

 

در پایان اساتید داور، این پایان نامه را مورد تأیید قرار دادند./202/863/ب1

محمد عبیسی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲
به چه نحو به این پایان نامه میشه دسترسی پیدا کرد
0
0