۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۴۲۶۶۳۱
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان مطرح کرد؛

ضرورت ورود حوزه علمیه برای تولید محتوا در فضای مجازی

حجت الاسلام موسوی گفت: باید شبکه ملی اطلاعات و پروژه های اقماری آن راه‌اندازی شود چراکه چنين شبکه‌ای، افزون بر ابعاد سخت‌افزاری، نيازمند برنامه‌ريزی و تلاش‌های زياد برای توليد محتوا است و در توليد محتوا بايد دستگاه‌های گوناگون چون حوزه های علمیه وارد عرصه شوند چراکه در اين ميان نقشی محوری دارند.
حجت الاسلام موسوی

حجت الاسلام سید رضا موسوی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرمان و مدرس کشوری جنگ نرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در رابطه با نسل سوم اینترنت همراه، گفت: راه‌اندازی نسل سوم تلفن همراه در ايران برخلاف سه قانون مهم کشوری و نيز دستور صريح رهبری می‌ِباشد این سه قانون عبارتند از؛ قانون مجلس شورای اسلامی که مربوط به لزوم پيوست فرهنگی در طرح‌های کلان می‌باشد، قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی که بيانگر آن است که؛ وزارت ارتباطات حق ندارد اينترنت بيش از 128 به مردم بدهد و شورای عالی مجازی که با حکم مقام معظم رهبری در اسفند 1390 تشکيل شده است و تمام تصميمات مهم و کلان فضای مجازی بايد از سوی آن نهایی شود؛ از این رو در مسأله نسل سوم تلفن همراه، مجوز از سوی اين مرکز صادر نشده است.

 

وی بیان داشت: مقام معظم رهبری در بخشی از پيوست حکمی که به شورای عالی مجازی داده‌اند، فرمودند: قبل از آنکه شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی گردد نبايد اينترنت پرسرعت در اختيار همگان قرار گيرد.

 

این مدرس کشوری جنگ نرم افزود: معضل مهم و اساسی درباره اينترنت پرسرعت که به صورت بارز در نسل سوم تلفن همراه وجود دارد؛ مسأله اينترنت جهانی به ويژه وضعيت خاص آن در ايران است چنانچه بررسی ها نشان می دهد حتی کشورهای لائيک و غربی مانند آمريکا و کانادا در همان فضای خودشان دارای اینترنتی با نظم و انسجام هستند که از استاندار‌دهای لازم برخوردار است.

 

وی ابراز داشت: این کشورها دارای اينترنت مخصوص کودک و نوجوان هستند در حالی که ما در کشورمان چنين چيزی نداريم همچنين در اين کشورها چيزی با عنوان IP دارند که شناسنامه ارتباطی و اينترنتی است و در صورت تخلف با آنها برخورد می شود.

 

حجت الاسلام موسوی عنوان داشت: نکته بسيار مهم ديگر آن است که در کشور ما چيزی به نام فيلترشکن وجود دارد که به راحتی و به رايگان  قابل تهيه است و در موارد زيادی، کسانی که به اينترنت می روند يک فيلترشکن نصب مي‌کنند که در نهايت، ظرف 10 ثانيه فيلتر تمام سايت‌هاي مشکل‌زا برداشته می‌شود؛ يعنی نظام قسمتی ـ هرچند ناکافی ـ از سايت‌های فاسد را فيلتر می‌کند، و بعد؛ خود شرايط شکستن فيلتر را با دسترسی آسان افراد به فيلتر‌شکن‌ها فراهم می آورد! در حالی که از نظر فنی ميتوان کاری کرد که حتی يک فيلترشکن هم کار نکند اما اراده اين کار در مسوولان وجود ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد:مهم‌ترين مشکل در بحث مفاسد اينترنت؛ ‌تضعيف فرهنگ اسلامی و ملی است طبق آمار بررسی شده؛ اينترنت يک وسيله در اختيار پروژه جهانی‌سازی صهیونیستی - آمريکايی است.

 

این مدرس کشوری جنگ نرم اشاره کرد: مطابق آمارهای صحيح بين المللی از استفاده شبکه های اجتماعی همچون؛ فيسبوک، توييتر، گوگل پلاس، يوتيوب و لينکئاين دریافتند که مراجعان و کاربران اينترنت، به چه شخصيت‌ها و گروه‌هايی علاقه‌مندند؟ به چه فيلم و عکسی علاقه‌ دارند؟ چنانچه علاقه‌مندی برخی کاربران ايرانی مثلا به چهار شخصيتی بوده که همين چهار شخصيت در آمريکا و کل جهان هم محبوب هستند و در واقع اين شخصيت‌ها افراد آمريکايی، صهيونيستی و شيطان‌پرستی هستند که آمريکا می‌خواهد محبوب باشند.

 

وی تصریح کرد: عمده این شخصیت ها؛ خواننده‌های مبتذل و مستهجن، بازيگران مبتذل و مستهجن سينما و برخی از شخصيت‌های کارتونی مثل باب‌اسفنجی و پاتريک و تعدادی از کانال های ماهواره‌ای هستند و البته گروه سوم فوتباليست‌ها و باشگاه‌های فوتبالی است که با کمی تامل در آنان در می یابیم؛ در کنار تيم‌های درجه اول اروپا و جهان مانند بايرمونيخ، رئال مادريد و بارسلونا، يک تيم نه چندان قوی به اسم آرسنال که در ليگ انگليس به زحمت چهارم می‌شود و حتی در ليگ اروپا اوت مي شود جز تيم های محبوب در ايران، آمريکا و دیگر کشورها محسوب می شود.

 

وی ادامه داد: البته چهارمین گروه نیز مربوط به برخی برندهای تجاری چون پپسی، مک‌دونالد و کوکاکولا و امثال اینها است که علاقه‌مندی‌های مردم را مصادره کردند البته، در اين چهار گروه در کشورهای گوناگون تفاوت های جزئی وجود دارد؛ مثلا در برخی موارد اگر در آمريکا فلان خواننده مبتذل در رتبه چهارم قرار دارد در ايران کمی پائين‌تر است.

 

حجت الاسلام موسوی اضافه کرد: با تحليل تک به تک این موارد در خواهیم یافت که اینها  با چه رويکردی کار مي‌کنند  و چگونه پروژه جهانی‌سازی را پيش می‌ِبرند.

 

وی بیان کرد: در چنین وضعيتی؛ علت تلاش دولت و وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی نسل سوم و چهارم تلفن همراه، با وجود موانع قانونی، شرعی، و عدم نظم و وجود نابهنجاری در اينترنت چيست؟ چرا دولت می‌خواهد پهنای باند را افزايش دهد؟ (البته بايد توجه داشت، دولت‌ها در مسأله اينترنت، تفاوت چندانی از يکديگر نداشته‌اند؛ يعنی در اين مسأله دولت هفتم و هشتم، دولت نهم و دهم و دولت یازدهم يکسان برخورد کرده‌اند؛ از جمله بدين دليل که تيم تصميم گیرنده براي اينترنت کشور از دولت هفتم تا الان، تغيير چندانی نکرده است).

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرمان اظهار داشت: بخشی از علت اهتمام به افزايش باند اينترنت و راه‌انداختن اينترنت پرسرعت؛ کسب در آمد و سود اقتصادی بیشتر است چرا که اينترنت را از لب مرز به قيمت پایینی خریداری کرده سپس به پپ‌ها می‌فروشند (پپ‌ها عمده‌فروش‌های اينترنت هستند) و آنان نیز به خرده‌فروش‌های اينترنت‌یعنی ISPها می‌ فروشند و بعد از آن ما اينترنت را از آنها خریداری می کنیم و  در واقع این روند موجب چند برابر شدن  قيمت ها می شود.

 

وی افزود: جالب است با این وجود؛ ادعای پيشرفته شدن هم می‌کنند در حالی که ما هرگزمانند کشورهای چين و کره جنوبی زحمت نکشيده ایم تا اين فناوری را بومی کنند.

 

حجت الاسلام موسوی در ادامه گفت: برنامه‌هايی مانند،؛ لاين طراحی کشور کره است که تعداد زیادی کاربر از کشورهای مختلف جذب کرده است و در واقع يک نرم‌افزار بين‌المللی طراحی کرده است اما در ايران، چنين رويکردی در ميان مسئولان ارتباطات وجود نداشته است.

 

این کارشناس مذهبی یادآور شد: در سال 1388 يکي از فعالان عرصة مجازی برنامه‌ای طراحي کرد که جايزه سال را هم دریافت نمود اما نه تنها هیچ حمايتی از ایشان نشد بلکه رها گرديد تا اینکه بعدها (وی‌چت) آمد و همه جا را گرفت.

 

وی اشاره کرد: مساله مهم در گسترش اینترنت 3G و حتیG4؛ بحث سود اقتصادی بيشتر مطرح است چرا که وزارت مخابرات اينترنت خريداری شده از خارج را اولا به چند برابر قيمت به اپراتورها می‌فروشد و ثانيا در مرحله بعد يک چهارم فروش اپراتورها را برمی‌دارد از این رو درآمد هنگفتی کسب می کند به گونه ای برخی آن را درآمد دوم دولت می دانند و دولت بعد از نفت، بيشترين درآمدش از اينجاست اما با این تفاوت که با فروش نفت ارز آوری صورت می گیرد اما در مسأله اينترنت، نه تنها ارزآوری نداريم بلکه ارزبری از کشور رخ می دهد.

 

حجت الاسلام موسوی با اشاره به لزوم شکل گیری هر چه زودتر اینترنت ملی تاکید کرد: باید شبکه ملی اطلاعات و پروژه های اقماری آن راه‌اندازی شود چراکه چنين شبکه‌ای، افزون بر ابعاد سخت‌افزاری، نيازمند برنامه‌ريزی و تلاش‌های زياد برای توليد محتوا می‌باشد البته در توليد محتوا بايد دستگاه‌های گوناگون چون حوزه های علمیه وارد عرصه شوند چراکه در اين ميان نقشی محوری دارند.

 

وی در پایان گفت: در صورت وقوع چنین مساله ای؛ يک انقلاب واقعی در فضای مجازی رخ خواهد داد که قطعا آثار چشم‌گير فرهنگی، اجتماعی بسیاری برجای خواهد گذارد؛ حتی از لحاظ اقتصادی، کشور می‌تواند با فروش محصولات مجازی سالم و اخلاقی که در بستر شبکه ملی ايرانی ـ اسلامی توليد شده است، به رقابت با محصولات ديگر در اين عرصه پرداخته و درآمد بالايی در اين زمينه بدست آورد؛ چنان که برخی کشورها، با پيشرفت نسبی در فضای مجازی، توانسته‌اند ارزآوری زيادی داشته باشند./301/9703/ب1

ارسال نظرات