۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۴۲۶۶۲۶
تبیین مبانی اقتصاد مقاومتی در نشست یک روزه «سفیران اقتصاد مقاومتی» در دانشگاه فردوسی مشهد؛

منوط کردن اجرای برجام به گزارش های آژانس نخستین فتنه است/ عامل موفقیت تحریم‌های آمریکایی، ناکارآمدی اقتصاد داخلی ایران

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که منوط کردن اجرای برجام به گزارش های آژانس و قطعنامه 2231 نخستین فتنه است، گفت: تحریم های آمریکا شدیدترین تحریم هایی است که به صورت گسترده برگزار می شود و جنبه مالی دارد و در عین حال شامل همه کشورهای جهان می شود.
سفیران اقتصادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مبانی اقتصاد مقاومتی در نشست یک روزه سفیران اقتصاد مقاومتی با حضور حجت‌الله عبدالملکی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) 23 اردیبهشت در دانشگاه فردوسی مشهد تبیین شد.  

 

عبدالملکی در این نشست ضمن تبیین مبانی اقتصاد مقاومتی، دشمن شناسی در اقتصاد انقلاب، خوانش منتقدانه اقتصاد متعارف و آشنایی با مبانی و عملیات در اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاوتی الگوی اقتصادی انقلاب اسلامی بوده که اجرا نشده است و صدمات این بی مبالاتی را در سال های اخیر بیشتر حس می کنیم.   

 

وی در ادامه با اشاره به مقدمات بحث مبانی اقتصاد مقاومتی، مبانی نظری آن و اقتصاد مقاومتی در عمل اظهار کرد: ما درگیر جنگ اقتصادی هستیم که راه حل آن اقتصاد مقاومتی است؛ اما برخی، راه حل این مشکلات را مذاکره می‌دانند و حرف از اقتصاد مقاومتی را حرف منطقی نمی‌دانند که این تفکر رهیافت اصلی تیم اقتصادی دولت است.

 

قائم مقام رییس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی افزود با اشاره به این که اگر مشکلات اقتصادی را بر گردن تحریم‌ها بیندازیم، نادرست است، تصریح کرد: تنها 20 درصد مشکلات اقتصادی کشور از آن تحریم و حدود 80 درصد دیگر ناشی از سوء مدیریت است و حتی رییس جمهور نیز چندی پیش اعلام کرده بود که 60 درصد مشکلات اقتصادی ما ناشی از تحریم نیست.

 

پس از برجام منفعتی نصیب ایران نشد

این استاد دانشگاه گفت: تفکر حل مشکلات اقتصادی از طریق تحریم نادرست است، چراکه پس از برجام منفعتی نصیب ایران نشد و همچنین بخش بزرگی از مسائل اقتصادی ایران مذاکره نشد، به طور مثال پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور مورد بحث قرار نگرفت و تنها تحریم‌هایی که ناشی از مسأله هسته‌ای بود، به مذاکره گذاشته شد.

 

عبدالملکی با بیان این مطلب که تمامی مراحل لغو تحریم‌ها، منوط به گزارش آژانس شده، گفت: در برجام تنها برای 50 درصد از تحریم‌های اقتصادی مذاکره شده است که در این 50 درصد نیز 20 درصد آن لغو و 80 درصد آن تعلیق می‌شود.

 

اقتصاد مقاومتی تنها مختص شرایط تحریم نیست

وی با اشاره به این مطلب که رهبری با 9 شرط برجام را پذیرفتند که متأسفانه آن شروط در برجام عمل نشده است، بیان داشت: اقتصاد مقاومتی قرار است ما را به قله‌های اقتصادی جهان برساند و تنها مختص شرایط تحریم نیست.

 

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد اظهار کرد: در صورت تحقق اقتصاد مقاومتی 1300 میلیارد دلار تولید ایران در سال 93 تبدیل به 45 هزار میلیارد دلار در سال 1430 می‌شود و آن‌گاه اقتصاد دوم جهان بعد از چین و بالاتر از آمریکا خواهیم بود و چنانچه به این سمت نرویم از جایگاه 18 فعلی به جایگاه 50 سقوط خواهیم کرد.

 

قائم مقام رییس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی در ادامه به تشریح و روند اجرایی برجام پرداخت و بیان کرد: در همان اولین روز اجرای برجام آمریکایی ها دو امتیاز جدی از ایران گرفتند که قرار شد تأییدیه آژانس ملاک عمل باشد و این درحالی است که گزارش های آژانس فنی نیست و سیاسی است.

 

افق برجام پیش رو

وی با بیان این که کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس هم در همین روزها از فعالیت های موشکی ایران شکایت کردند و مدعی شدند که ایران قطعنامه 2231 را نقض کرده است، افزود: در واقع برجام قراردادی داوطلبانه است و با قطنامه 2231 قطعیت می یابد.

 

قائم مقام رییس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در واقع در این بازی سیاسی، بازرسی هسته ای به بازرسی موشکی کشیده می شود و ایران هم اجازه این کار را نخواهد داد.

 

وی در تشریح افق برجام پیش رو گفت: وقتی ایران اجازه بازرسی موشکی به آژانس ندهد در این صورت آنها اعلام خواهند کرد که ایران همکاری کامل نکرده است و قطعنامه های قبلی همه باز می گردند.

 

منوط کردن اجرای برجام به گزارش های آژانس نخستین فتنه است

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد با بیان این که منوط کردن اجرای برجام به گزارش های آژانس و قطعنامه 2231 نخستین فتنه است، اظهار کرد: تحریم های آمریکا شدیدترین تحریم هایی است که به صورت گسترده  برگزار می شود و جنبه مالی دارد و در عین حال شامل همه کشورهای جهان می شود.

 

وی با بیان این که تحریم های آمریکا دو دسته اند، بیان کرد: این تحریم ها شامل دستورات مستقیم رییس جمهور و دسته دوم شامل مصوبات کنگره آمریکا است.

 

قائم مقام رییس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با بیان آین که آمریکا هیچ تعهدی به لغو تحریم ها نداده است، تصریح کرد: در ذیل قوانین کنگره آمریکا آمده است که به رییس جمهور اجازه داده می شود که از قانون استثناء برای دوره های 120 تا 180 روزه  تعلیق تحریم ها استفاده کند و در عین حال قوانین تحریم سرجایشان هستند.

 

تحریم ها هرگز لغو نمی شود

وی با بیان این که تحریم ها هرگز لغو نمی شود، اظهار کرد: ایران پس از هشت سال اگر پایبند بود و آژانس هم تأیید کرد رییس جمهور آمریکا می تواند تلاش کند و کنگره  را مجاب به برداشتن تحریم ها کند.

 

این استاد دانشگاه بیان کرد: تحریم های آمریکا فقط برای دوره های چهار تا شش ماه متوقف می شوند و این درحالی است که جای کری در جلسه کنگره ادعا می کند که ایران تصور می کرد 100 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده اش بازگردد ولی فقط 3 میلیون دلار به دست آنها می رسد و همین مقدار هم از طریق چمدان ارجاع می شود.

 

وی درادامه با تشریح مکانیسم ماشه(قطعنامه 2231) گفت: بخش عمده ای از تحریم ها در چارجوب خود تحریمها برگشت پذیر است و هرکدام از کشورهای 1+5 و ایران که شکایتی داشته باشند و پافشاری کنند قعطنامه 2231 لغو و تحریمهای آمریکایی بر می گردد.

 

تحریم های آمریکایی حاکم بر تحریم های اروپایی است

قائم مقام رییس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با بیان این که تحریم های آمریکایی حاکم بر تحریم های اروپایی است، تصریح کرد: مشاوره کمیسیون برجام دکتر عراقچی درباره این موضع ادعا دارد که برگرداندن تحریم ها برای هر کشور هزینه سیاسی دارد و این کار انجام نمی شود و این درحالی است که آمریکا ابرقدرت است و از هزینه های سیاسی برای تثبیت قدرتش نمی ترسد.

 

وی در ادامه با طرح این پرسش که از کجای این توافق هسته ای برمی آید که بعد از 15 سال می توانیم غنی سازی آزاد داشته باشیم، تصریح کرد: از هیچ جای این برجام  چنین ادعایی برنمی آید.

 

ایجاد معاونت مذاکرات هسته ای  

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد با بیان این که مذاکره مشکلی از ما حل نخواهد کرد، گفت: در عین حال جمهوری اسلامی اهل مذاکره است و باید معاونت مذاکرات هسته ای ایجاد شود.

 

قائم مقام رییس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی افزود: برای اجرای دیپلماسی اقتصادی باید به سمت راهکارهای دیگری غیر از برجام رفت، اظهار کرد: مذاکرات هسته ای با این سیستم به نفع اقتصاد ما نیست.

 

وی درادامه با طرح این پرسش ها اقتصاد مقاومتی قرار است ما را به کجا برساند، گفت: برخی تصور دارند که اقتصاد مقاومتی برای شرایط تحریم است و حالا که تحریمها برداشته شده است ضرورتی ندارد.

 

اقتصاد مقاومتی برای پیشرفت است

این استاد دانشگاه افزود: در واقع اقتصاد مقاومتی برای پیشرفت است و منوط به شرایط تحریم نیست و اجازه فروش نفت برای بازاری که خریداری نیست منفعت و سودی را عاید ما نمی کند.

 

وی درادامه با بیان این که وقتی تحریم محصولات پتروشیمی بررسی شد، متوجه شدیم که در شرایط تحریم هم ما محصولات پتروشیمی را می فروشیم و تحریم ها در این زمینه به ما کاری ندارند و مشکلی برای فروش نیست، افزود: اما در شرایط حاضر تحریمها نه تنها برداشته نشده است حتی بیشتر هم می شود.

 

قائم مقام رییس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با بیان این که ایران ظرفیت این که قطب اقتصادی در جهان بشود را دارا است، تصریح کرد: یک تمدن در صورت پیشرفت نیازمند فرهنگ، علم و اقتصاد است و ایران دو مؤولفه اول را دارد.

 

کما رفتن تمدن غربی با طلوع اقتصاد جهانی ایران

وی افزود: به همین دلیل غربی‌ها گفتند با توجه به این‌که امروز ایران جزء دو تا سه فرهنگ اول جهان است و در عرصه علمی نیز رشد بی‌نظیری کرده، چنانچه به جایگاه‌های نخست اقتصادی جهان دست یابد، ما فرو خواهیم پاشید و تمدن غربی به کما خواهد رفت.

 

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد ادامه داد: اقتصاد دان آلمانی براساس باورهای خودشان معترف است که خداوند یک مشت برکت را در روز اخراج آدم و حوا فقط بر روی سرزمین ایران پاشیده است و آمریکا هم از رشد اقتصادی ایران در عرصه جهانی می ترسد.

 

راه مقابله با دشمن در عرصه اقتصادی رفع خصومت‌های داخلی

قائم مقام رییس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با بیان این که دراقتصاد مقاومتی با بعد خارجی و داخلی جنگ اقتصادی سرو کار داریم: گفت: چنانچه بخواهیم در این جنگ اقتصادی به پیروزی برسیم باید سنگر خود را در عرصه اقتصادی بیابیم.

 

این استاد دانشگاه افزود: الگوی ما برای مقابله با دشمن در عرصه اقتصاد مقاومتی، رفع خصومت‌های خارجی نیست، چراکه دشمنی‌ها ریشه دار است و دشمنان راه خود را آموخته اند.

 

عبدالملکی راه مقابله با دشمن در عرصه اقتصادی را رفع خصومت‌های داخلی دانست و تاکید کرد: ما باید خود را از درون تقویت کنیم و در صورت اجرای اقتصاد مقاومتی، دشمنی‌های خارجی رفع خواهند شد و آنگاه هیچ فردی به خود اجازه چپ نگاه کردن به ایران را نخواهد داشت و حتی چنانچه این گونه عمل کنیم به ابزار تحریم نیز دست یافته‌ایم.

 

اقتصاد مقاومتی اکسیر است/ عامل موفقیت تحریم‌های آمریکایی، ناکارآمدی اقتصاد داخلی ایران

وی با بیان این که مذاکره در راستای اقتصاد مقاومتی نیست، اظهار کرد: اگر اقتصاد مقاومتی اجرا شود به قله نزدیک و پیشرفت می کنیم چرا که اقتصاد مقاومتی اکسیر است و نیاز به آموزش در این زمینه است.

 

وی تقویت تولید ملی و تقویت فرهنگ جهادی را دو رکن اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: اصلاح از درون و نه بیرون، استفاده نکردن از کالای خارجی و تولید بیشتر با کیفیت بالاتر و قیمت کمتر از جمله مبانی است که برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید مد نظر قرار گیرد.

 

عبدالملکی با تاکید بر این مسأله که عامل موفقیت تحریم‌های آمریکایی، ناکارآمدی اقتصاد داخلی ایران است، ادامه داد: الگوی بد مصرف، الگوی نامطلوب تولید در ایران و الگوی نامطلوب مدیریت اقتصادی ویروس‌های اقتصاد ایران است و آمریکا این‌ها را می‌داند.

 

این استاد دانشگاه آشنایی با ماهیت و شدت جنگ اقتصادی و آشنایی با برنامه‌ها و ماهیت اقتصاد مقاومتی را جزو ضروریات گام گذاشتن در عرصه اقتصاد مقاومتی خواند و بیان کرد: تورم شدید، بیکاری شدید و قحطی، اهداف آمریکا برای تحریم جمهوری اسلامی ایران است؛ آنان درصددند تمدن ایران را فرو بپاشانند.

 

وی درادامه با طرح این پرسش که اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی به چه معنا است، اظهار کرد: اقدام و عمل یعنی فعالیت هم زمان چهار جبهه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی  و برای جنگ اقتصادی باید مانند هر جنگ دیگری باید ابزار جنگ را بشناسیم و با ابزار آن، که اقتصادی مقاومتی است، آشنا شویم و نگوییم به ما چه ربطی دارد.

 

قائم مقام رییس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی درباره فعال شدن جبهه فرهنگی اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی باید تبدیل به باور عمومی شود چرا که جامعه ما نمی داند اقتصاد مقاومتی چیست و باور ما در این زمینه در حال حاضر التقاطی است.

 

اگر مطالبه نباشد، اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود

وی با بیان این که اگرمطالبه نباشد، اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود، بیان کرد: در واقع مطالبه گری درباره اقتصاد مقاومتی همان امر به معروف و نهی از منکر اقتصادی است و باید از حاکمیت و قوی سه گانه، جامعه نخبگانی شامل طلاب، حوزه های علمیه، مراجع تقلید و آحاد مردم این موضوع را طلب کرد.

 

این استاد دانشگاه  با بیان این که این‌که رهبری می‌گویند اقدام و عمل؛ به این معناست که هر فردی اعم از کارگر، کارمند، دانشجو، بانوان خانه دار، مسؤولان و غیره باید در سنگر خود قرار گیرند، نه این‌که تنها در حسینه‌ها بمانند و حرف بزنند، اظهار کرد: در واقع مرحله سیاسی مطالبه گری است و در مرحله اجرایی مطالبه گری جایی ندارد.

 

قائم مقام رییس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی گفت: دشمن کاری را که با بمب اتم نتوانست انجام بدهد می خواهد با اقتصاد انجام دهد  و این جنگ، جنگ تمام عیار اقتصادی است و هدف آمریکا از تحریم ها، فلج کردن زندگی مردم است.

 

قدرت اقتصادی ایران مساوی با سقوط تمدن غرب است

وی ادامه داد: هدف آمریکا جنگ با آرمان های انقلاب اسلامی است نه برنامه هسته ای چرا که قدرت اقتصادی ایران مساوی با سقوط تمدن غرب است.

 

این استاد دانشگاه با بیان این که خود غربی ها می گویند که اقتصاد ایران با تحریم ها از پا درنمی آید، تصریح کرد: آنها می دانند که اقتصاد ایران قدرتمند و در عین حال بیمار است و این اقتصاد ناکارآمدهایی مانند ویروس الگوی بد مصرف دارد و ایرانی ها تمایل فراوان به مصرف کالای خارجی دارند و در عین حال آنها اهل اسراف هم هستند.

 

15 درصد تورم ساختاری در ایران وجود دارد/ اقتصاد مقاومتی اصلاح از درون است

وی با بیان این که آمریکایی اعتراف دارند که آن چه که باعث تورم، قحطی و بیکاری می شود، خود مردم ایران هستند، بیان کرد:  در حال حاضر 15 درصد تورم ساختاری در ایران وجود دارد که ربطی به تحریم ها ندارد و ناشی از الگوی نادرست تولید کنندگان ایرانی است.

 

قائم مقام رییس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی اصلاح از درون است به این معنا که تا جایی که امکان داد از کالای خارجی مصرف نکنیم چرا که رقابت کامل یک توهم است و ما هرگز شرایط رقابتی نداریم.

 

وی در ادامه با تأکید بر اصلاح فرآیندهای واردات، تولیدات ملی، خودکفایی کشاورزی، صنعت و اجرای طرح بانکداری اسلامی گفت: در واقع حتی تئوری واردات آب مجازی، تئوری صهیونیستی است چرا که ما آب داریم و نبود مدیریت در این زمینه بحران است.

 

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد ادامه داد: در حال حاضر راهکار اینست که دیپلماسی اقتصادی را باید تقویت کرد چرا که تحریمها قبل دورزدن هستند و آمریکا می خواهد سیطره اقتصادی خودش را در ایران پهن کند./502/934/ب1

ارسال نظرات