۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۴۲۶۵۰۰
در دیدار شماری از استادان و دانشجویان اصفهان مطرح شد؛

ابراز نگرانی آیت الله مکارم از وضعیت فرهنگی اصفهان

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از وضعیت نا مناسب فرهنگی اصفهان ابراز نگرانی و تاسف کرد و از طلاب و علمای استان خواست به فکر انجام رسالت تبلیغی و وظیفه دینی خود باشند.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان پس از تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) خاطرنشان کرد: امام زین العابدین(ع) فرمودند هیچ گامی بهتر از متحد و مرتبط کردن صفوف در راه خدا و بر طرف کردن قطع رحم در پیشگاه خدا نیست و هیچ جرعه ای بهتر از فرو بردن خشم و عصبانیت و صبر هنگام جزع در پیشگاه خدا نیست و بهترین قطره ها در پیشگاه خدا، قطره خون شهید و اشک در تاریکی شب از خوف خدا است.

 

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت تبلیغ در راه خدا و آشنایی با قرآن و احادیث اظهار داشت: خدا این توفیق را به همه نمی دهد که در مسیر قرآن، اهل بیت(ع)، اسلام و ارشاد مردم قرار گرفته اید؛ اگر به کسانی که داده اند قدر ندانند، از آنها گرفته خواهد شد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه ای از قرآن کریم تصریح کرد: طبق آیه نَفر پیامبر اکرم(ص) اولین حوزه علمیه را در اسلام در مدینه تشکیل داد؛ تشکیل حوزه های علمیه و دانشکده هایی که کار حوزوی می کنند، واجب کفایی است و اگر به اندازه کافی نباشد، واجب عینی می شود.

 

وی احتکار در اسلام را حرام عنوان کرد و گفت: احتکار فقط نیازهای جسم نیست، گاهی اوقات برخی نیازهای روح را نیز احتکار می کنند؛ جامعه به علم بعضی از افراد نیاز دارد و آنها در سینه خود ضبط کرده و به گور می برند و این نوعی احتکار است؛ محتکران در اسلام مورد مذمت قرار گرفته اند و بکوشید علم خود را احتکار نکنید و به دیگران نیز یاد دهید، چرا که زکات علم، نشر آن است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره اصفهان و علمای این شهر یادآور شد: شهر اصفهان از شهرهای بسیار پر سابقه و آبرومند است؛ در تخت فولاد علمایی هستند که کتاب های آنها در حوزه های علمیه مورد توجه است.

 

این مرجع تقلید با ابراز تأسف از وضعیت فرهنگی اصفهان خاطرنشان کرد: اخباری می رسد که وضع فرهنگی اصفهان در حال تغییر است و آن عظمت سابق اصفهان بر اثر وسوسه شیاطین انس و جنس می خواهد از دست برود؛ مردم و علمای اصفهان باید بکوشند که آبروی شهر خود را حفظ کنند که این آبرو میراثی از علمای پیشین است؛ درست است که اسباب فساد زیاد شده، اما وظیفه ما تعلیم دادن، دعوت کردن و نشر علم است./822/پ202/ج

ارسال نظرات