۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۴۲۶۴۹۳
استاد حوزه و دانشگاه:

آیت‌الله میلانی در تفسیر قرآن روش اجتهادی داشت

استاد حوزه و دانشگاه در مراسم چهلمین سالگرد آیت‌الله میلانی، گفت: روش آیت‌الله میلانی در تفسیر قرآن کریم اجتهادی بود که ایشان به دلیل توانایی بالا در فقه و اصول در این کار بسیار توانا بودند.
مجلس ارتحال آیت الله میلانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، امروز مدرسه امام صادق(ع) مشهد شاهد چهلمین سالگرد آیت‌الله سید محمدهادی میلانی بود. در این مراسم علمای بزرگی از خراسان ازجمله آیت‌الله علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد و نماینده ولی‌فقیه در خراسان، آیت‌الله سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه و علمای بسیار دیگری حضور داشتند.

 

در ابتدای مراسم آیت‌الله فاضل میلانی به سخنرانی درباره خصوصیات و درس‌های زندگی جد خویش، آیت‌الله میلانی پرداخت و بعداز آن آیت‌الله اشرفی شاهرودی در باب فضیلت علم و عالم تذکراتی داد.

 

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام‌ موسویان، عضو هیأت‌علمی دانشگاه مفید مقاله‌ای درباره روش‌های تفسیری آیت‌الله میلانی ارائه کرد و گفت: بعضی از تفاسیر و پاسخ‌های ایشان را درباره مسائل قرآن بررسی کردم. البته ایشان در مباحث فقهی به آیات قرآن، بسیار اشاره و استدلال کرده‌اند. تفاسیر زیادی آیت‌الله میلانی در کربلا انجام دادند و شاگردان ایشان نوشتند اما هیچ‌کدام در دسترس نیست.

 

وی در ادامه افزود: روش آیت‌الله میلانی، روش اجتهادی است. در تفاسیر قرآن کریم دو روش به‌طور عمده مطرح می‌شود. یک روش نقلی است که با استفاده از آیات و روایات و در میان اهل سنت از اقوال صحابه استفاده و آیات قرآن را تبیین می‌کنند. در این روش مفسران بزرگی مانند نویسنده البرهان داشتیم.

 

استاد دانشگاه و حوزه علمیه به روش دوم اشاره کرد و گفت: روش اجتهادی نیز در بین علما مطرح است. مفسر در زمینه‌های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی و غیره مهارت دارد و قرآن را با همان روش‌ها تفسیر و از آیات قرآن برداشت می‌کند. این روش مرحوم آیت‌الله میلانی با توجه به نگاه عالی و عمیق فقهی و عالمانه‌ای که داشتند، قابل‌توجه است. افزون بر اینکه به مباحث فلسفی نیز پرداخته‌اند.

 

بعد از سخنرانی حجت‌الاسلام موسویان، آیت‌الله سیدعلی میلانی درباره ارزش مراسم‌ها و سالگرد‌های علما سخنرانی کرد و در پایان جلسه نیز از طلاب موفق و اساتید حوزه علمیه امام صادق(ع) نیز با دادن لوح، تقدیر به عمل آمد./202/862/ب1

ارسال نظرات