۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۴۲۶۴۷۱
امام جمعه کوهرنگ:

مهجور ماندن صحیفه سجادیه و عدم توجه به مضامین عرفانی آن در جامعه تأسف بار است

امام جمعه کوهرنگ با اظهار تأسف از مهجور ماندن صحیفه سجادیه و عدم توجه به مضامین عرفانی آن در جامعه، گفت: متأسفانه ما در ترویج معارف ناب این منبع بی نظیر، تلاش شایسته و بایسته ای نکرده ایم و این از ضعف مسؤولان مربوطه است.
امام جمعه کوهرنگ

حجت الاسلام سیدشهاب الدین طباطبایی، امام جمعه کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، به مناسبت فرا رسیدن ولادت با سعادت حضرت علی بن الحسین(ع) با اشاره به ویژگی های برجسته عرفان امام سجاد(ع) اظهار داشت: همه ائمه معصومین(ع) از نور واحد هستند و میان آن ها تفاوتی نیست.

 

وی ادامه داد: در واقع با این که میان اهل بیت(ع) تفاوتی وجود ندارد، اما برخی از آن ها به دلیل مقتضیات زمانی خود، صفت خاص و ویژه ای را به صورت غالب و برجسته تر از خود بروز می دهند و به منصه ظهور می رسانند.

 

حجت الاسلام طباطبایی اضافه کرد: در این میان نیز امام سجاد (ع) ویژگی عبادی و ارتباط با خدای ایشان ظهور و بروز بیشتری داشت که اوج این حالات عرفانی و عبادی، در صحیفه سجادیه و روایات ایشان تجلی پیدا کرده و به تحریر کشیده شده است.

 

امام جمعه کوهرنگ با تأکید بر اینکه صحیفه سجادیه سرشار از مضامین اخلاقی، معارف بلند عرفانی و روحانی و معنوی است که متأسفانه کمتر در میان ما مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: در این منبع عظیم ادعیه های مختلفی در بیان معارف الهی، تربیت عرفانی و الهی مردم، رابطه خالق و مخلوق بیان شده است که می توان برای نسل و جامعه امروز به زبان روز تبدیل و تفسیر شده و در پیدا کردن راه و مسیر مستقیم و صحیح نقش مهمی داشته باشد.

 

این مقام مسؤول با یادآوری این که حضرت علی بن الحسین(ع) شاهد وقایع و ماجراهای کربلا بودند و در طول حیات خود اقامه عزا برای پدر بزرگوارشان داشتند، ابراز داشت: در حقیقت آن حضرت(ع) یک رفتار معنوی در جهت مبارزه با حکومت وقت و بیداری مردم اتخاذ کرد که توانست با همراهی حضرت زینب(ع) رسالت کربلا را به سرانجام برساند؛ این بیداری و مبارزه معنوی را می توان به خوبی در بین ادعیه صحیفه سجادیه مشاهده کرد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان کوهرنگ با بیان این که همه ائمه معصومین(ع) رسالت های خود را در طول زمان و با توجه به مکانی که در آن ها قرار داشتند به انحاء و روش های مختلف به سرانجام رساندند، تصریح کرد: امام سجاد(ع) با رفتار و اخلاق و دعا و عرفان رسالت خود را ادامه دادند که روایات متعدد درسی و اخلاقی نیز در کتب فقهی و اخلاقی از آن حضرت(ع) بر جای مانده است.

 

وی با تأکید بر این که امروز در جامعه ما باید عرفان صحیفه سجادیه بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: عرفان اهل بیتی که مبتنی بر مضامین الهی و حکمت بوده ناشی از منبع عظیم وحی است، این در حالی است که برخی عرفان ها از جمله عرفان های نوظهور بر اساس یک سری اعتقادات و ریاضت های باطلی بنا شده اند که تنها انحراف و سردرگمی را به همراه دارند.

 

حجت الاسلام طباطبایی در ادامه توضیح داد: اما عرفان اهل بیتی مبتنی بر وحی بوده و مستقیم از منبع فیض خداوند و پیامبر(ص) است که در آن خلل و خطایی راه ندارد؛ بر خلاف عرفان های نوظهور که بر اساس اعتقادات باطل و برداشت های نادرست و القائات اجنه و شیطانی، بنا نهاده شده است.

 

وی با مقایسه عرفان ناب اهل بیتی با عرفان های کاذب تشریح کرد: در واقع عرفان ناب اسلامی انسان ها را به خدا می رساند و نهایت آن همین وصل و رسیدن به خدا و حقیقت است اما عرفان های کاذب اگر چه ممکن است آرامش مقطعی و زودگذر برای فرد داشته باشد اما او را به خدا و حقیقت نمی رسانند.

 

امام جمعه کوهرنگ در ادامه عرفان ناب اهل بیتی را به چشمه زلالی تشبیه کرد که از هر گونه ناپاکی و آلودگی به دور است و تأکید کرد: این عرفان به دلیل آن که از معصوم صادر شده و مستقیم از منبع وحی دریافت شده است، هیچ گونه خطا و لغزشی در آن راه ندارد و می تواند انسان را به سعادت و نیک بختی نزدیک کند.

 

این مقام مسؤول با اظهار تأسف از مهجور ماندن صحیفه سجادیه و عدم توجه به مضامین عرفانی آن در جامعه، گفت: متأسفانه ما در ترویج معارف ناب این منبع بی نظیر، تلاش شایسته و بایسته ای نکرده ایم و این از ضعف مسؤولان مربوطه است./302/9457/ب1

ارسال نظرات