۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۴۲۶۴۳۸

حبس مرد چینی به جرم مشاهده فیلم مهاجرت مسلمانان

یک مرد چینی به جرم تماشای فیلمی در مورد مهاجرت مسلمانان به هفت سال زندان محکوم شد.
اویغورها، مسلمانان ترک تبار چین

به گزارش خبرگزاری رسا، یک مرد چینی به جرم تماشای فیلمی در مورد مهاجرت مسلمانان به هفت سال زندان محکوم شد. مقامات چینی که از بیان نام فیلم مشاهده شده خودداری کرده و تنها آن را یک فیلم "حساس" می خوانند مدعی شده اند که تماشای آن باعث می شود مسلمانان به انجام فعالیت های تروریستی ترغیب شوند.

 

تنها اطلاعاتی که مقامات چینی منتشر کرده اند، آن است که مرد چینی الیس هسین نام داشته، اویغور (مسلمانان ترک تبار چین) بوده و کشاورز بوده است.

 

طبق گزارش های خبری، این مرد چینی به همراه خواهران و شوهرخواهران خود دستگیر شده است.

 

حسن ایسا، یکی از مقامات امنیتی روستای این مرد چینی با رد ادعاهای دولت چین گفت: تمامی دستگیرشدگان بالای 40 سال سن دارند. آنان کشاورز بوده و به سختی تلاش می کنند تا هزینه تحصیل کودکان خود را تامین کنند. آنها هیچ عملی که نشان دهنده مخالفت با دولت باشد انجام نداده اند.

 

وی تاکید کرد: من به عنوان یک مقام امنیتی روزهای سختی را می گذارنم و باید به مردم روستا توضیح دهم که چرا این خانواده زندانی شده اند اما توضیحات من نیز در توجیه کردن مردم فایده ای ندارد چرا که دستگیری آنان غیرعادلانه بوده است.

 

دولت چین مدعی است که مسلمانان منطقه زینجیانگ مشکل آفرین بوده و جدایی طلب هستند و ساکنان این منطقه نیز همواره از تبعیض دولت چین علیه مسلمانان اعلام نارضایتی کرده اند.

 

متخصصان معتقدند که دولت چین در بیان خطرات ناشی از تروریسم، به ویژه از سوی اویغورهای مسلمان بزرگنمایی کرده و تغییر سیاست های دولت چین در برخورد با مسلمانان که از سال 2012 میلادی تشدید شده است دلیل اصلی درگیری ها و کشته شدن صدها نفر در مناطق مسلمان نشین چین است./990/ب903/د

ارسال نظرات