۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۴۲۶۴۳۶

عذرخواهی نخست وزیر انگلیس از امام جماعت لندن

سخنگوی دفتر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس می‌گوید وی از سلیمان غنی، امام جماعت منطقۀ توتینگ لندن به دلیل «سوء تفاهم» ایجاد شده عذرخواهی می‌کند.
کامرون

به گزارش خبرگزاری رسا، کامرون و مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس هر دو در حاشیۀ انتخابات شهرداری لندن، غنی را به ارتباط با اعضای گروه تروریستی داعش متهم کردند.

 

اما پس از آن‌که صادق خان، نامزد مسلمان حزب کارگرِ بریتانیا که اتفاقاً در منطقۀ توتینگ بزرگ شده است، به عنوان شهردار لندن انتخاب شد، کامرون با توجه به موج انتقادات از رفتار حزب محافظه‌کار در جریان انتخابات، برای عذرخواهی از غنی تحت فشار قرار گرفت.

 

نخست وزیر بریتانیا دو هفتۀ پیش در مجلس عوام انگلیس گفت: سلیمان غنی که با صادق خان، نامزد شهرداری لندن مناسباتی دارد، از داعش حمایت می‌کند.

 

اکنون سخنگوی کامرون در توجیه اظهارات نخست وزیرِ انگلیس می‌گوید منظور وی گروه تروریستی داعش نبوده است، بلکه وی قصد داشته بگوید غنی از یک کشور اسلامی حمایت می‌کند.

 

این سخنگو گفت: «در مورد اظهارات نخست وزیر دربارۀ سلیمان غنی، نخست وزیر به گزارش‌هایی اشاره می‌کرد که براساس آنها وی از یک دولت اسلامی حمایت می‌کند. نخست وزیر تصریح می‌کند که منظور وی این نبوده است که غنی از داعش حمایت می‌کند و به خاطر سوءتفاهم پیش آمده، عذرخواهی می‌کند

 

پیشتر سلیمان غنی اتهام هواداری از گروه تروریستی تکفیری داعش را «مضحک» توصیف کرده و گفته بود وی از اظهارات نخست وزیر شگفت زده شده است چون او برای تشویق مسلمانان به عضویت در شورای حزب محافظه کار فعالیت داشته است.

 

هواداران غنی در لندن ادعاهای مطرح شده علیه او را نادرست، «بی‌رحمانه و به شدت غیرمسئولانه» دانستند و دادخواستی برای عذرخواهی کامرون تنظیم کردند.

 

به نظر می رسد هدف اصلی نخست وزیر انگلیس از این اظهارات کاهش محبوبیت صادق خان، نامزد حزب کارگر برای شهرداری لندن پیش از برگزاری انتخابات بوده باشد، وی دربارۀ ارتباط شهردار مسلمان با سلیمان غنی گفته بود: «او با کسانی مراوده دارد که خواستار یک دولت اسلامی هستند

 

پس از سخنان کامرون، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر به نخست وزیر انگلیس یادآوری کرد که سلیمان غنی از حامیان حزب محافظه‌کار است.

 

ستاد انتخاباتی زک گلدسمیت، نامزد حزب محافظه‌کار برای شهرداری لندن نیز که رقیب اصلی صادق خان به حساب می‌آمد، پیش از انتخابات صادق را به ارتباط داشتن با افراط‌گرایان متهم کرد؛ اما این اتهام سد راه محبوبیت وی نشد./982/ب103/د

منبع: ايكنا

ارسال نظرات