۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰
کد خبر: ۴۲۶۲۸۰
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

علوم انسانی اسلامی زمینه‌ساز تمدن نوین در عرصه جهانی

حجت‌الاسلام بصیرتی با اشاره به اینکه مهندسی و مدیریت کلان جوامع به وسیله علوم انسانی صورت می گیرد، گفت: اگر این علوم انسانی مبنای قرآنی و اسلامی داشته باشد زمینه‌ساز یک تمدن نوین در عرصه جهانی می‌شود.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمیدرضا بصیرتی، استاد حوزه علمیه قم شامگاه چهارشنبه در «پیش همایش علوم انسانی قرآن بنیان؛ چیستی، چرایی و چگونگی» با اشاره به اینکه علوم انسانی مادر سایر علوم بوده و مدیریت کلان احتماع و روابط و رفتار بشری براساس این علم صورت می گیرد، گفت: اگر این علم که مدیریت جوامع بشری را بر عهده دارد دارای ریشه و بنیان قرآنی باشد خواهند توانست تحول ساز و تحول آفرین باشد.

 

وی با بیان اینکه هدف اسلام مدیریت جوامع بشری به صورت هدفمند و هوشمند است به گونه‌ای که انسان را به کمال مقصود برساند، گفت: از آن جایی که در اسلام علم در خدمت بشر است تا راه کمال را بپیماید هرگز دست یابی به یک علم نخواهد توانست جان مابقی انسا ها را در معرض خطر قرار دهد.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برخلاف اسلام در نظام های غربی چون همه چیزی از جمله علم در خدمت منفعت یک سری از افراد خاص است دست یابی یک نفر به یک شاخه و رشته علمی موجب محرومیت می‌شود و همین موضوع موجب شده که ما امروزه شاهد پدیده‌ای به نام جاسوسی علمی در عرصه جهانی و روابط میان کشورها باشیم.

 

حجت الاسلام بصیرتی با بیان اینکه در اسلام علم باید در خدمت دست یابی به منافع تمام جوامع بشری باشد به همین دلیل علم توسعه ساز و تمدن ساز است، افزود: این در حالی است که در جوامع غربی به دلیل ماهیت مادی و فردگرایی علم، دست یابی به یک علم و فناوری برتر موجب می‌شود که رابطه یک کشور با کشور دیگر رابطه استثمار و بهره کشی باشد همانطور که امروزه جوامع غربی به این شکل رفتار می کنند.

 

وی افزود: علوم انسانی اسلامی منفعت عامه مردم را در نظر می‌گیرد و برمبنای عدل و حق و حقیقت اجتماع را مدیریت می‌کند در حالی که در علوم انسانی با ماهیت غربی پول و ثروت و منافع گروهای خاص در اداره یک کشور نقش مهمی را ایفا می کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: علوم انسانی غربی می‌خواهد در راستای رسیدن به منفعت بیشتر جوامع بشری را به یک چشم نگاه کرده و به دنبال یکپارچه سازی جهانی است و در این نگرش نابودی سایر فرهنگ‌ها در مقابل فرهنگ غربی اهمیتی ندارد در حالی که در نگرش علوم انسانی اسلامی، اسلام تفاوت‌ها را پذیرفته و فرهنگ سابق را نابود نمی‌کند بلکه جنبه‌های خوب آن فرهنگ را تقویت کرده و بخش‌های منفی آن را اصلاح و تغییر می دهد.

 

حجت الاسلام بصیرتی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی چیزی به نام از بین بردن و تخریب سنت‌های خوب یک قوم وجود ندارد بلکه اسلام براساس اعتقاد اجازه می‌دهد که شخص ماهیت و نژاد خود را حفظ کند، یادآور شد: علوم انسانی اسلامی به بهترین شکل ممکن می‌تواند صلح و امنیت را در جوامع جهانی حفظ کره و بشر را به مقصد نهایی او یعنی قربت الی الله برساند./۹۶۸/پ202/ی

 

ارسال نظرات