۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۴۲۶۲۲۶

در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۰ میلیون نفر آواره شدند

بر اساس یک گزارش، شمار کل افرادی که بر اثر جنگ و درگیری در اقصی نقاط جهان تا پایان سال گذشته میلادی آواره شده‌اند، به 40.8 میلیون نفر رسید.
آواره

به گزارش خبرگزاری رسا، یک گروه امداد بین‌المللی گزارش داد؛ شمار کل افرادی که بر اثر جنگ و درگیری در اقصی نقاط جهان تا پایان سال گذشته میلادی در داخل سرزمین‌های خود آواره شده‌اند به 40.8 میلیون نفر رسید.

 

بر اساس گزارش مرکز پایش آوارگان داخلی (آی.دی.ام.سی،) که چهارشنبه منتشر شد، 8.6 میلیون نفر از این آوارگان در سال گذشته در داخل کشور خود بی‌خانمان شدند.

 

بنا بر این گزارش، این آمار به طور میانگین از آوارگی روزانه 24 هزار نفر که دست‌کم نیمی از آنان اتباع یمن، سوریه و عراق هستند حکایت دارد.

 

حدود 2.2 میلیون نفر از این آوارگان ساکن یمن بودند –که رقمی معادل هشت درصد کل جمعیت این کشور است- کشوری که عربستان سعودی از اوایل فروردین سال گذشته به منظور باز گرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی یمن آن را آماج حملات بی امان هوایی و زمینی خود قرار داده است.

 

بیش از 9 هزار و 400 یمنی از جمله چهار هزار زن و کودک جان خود را در این جنگ از دست داده‌اند.

 

به غیر از منطقه غرب آسیا، افغانستان، جمهوری آفریقای مرکزی، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، نیجریه، سودان جنوبی و اوکراین در فهرست کشورهای دارای بالاترین آمار آوارگان قرار دارند.

 

در این گزارش تصریح شده شمار افرادی که در داخل مرزهای خود مجبور به ترک منازلشان شده‌اند دو برابر آمار افرادی است که مجبور به عبور از مرزهای بین‌المللی شده اند.

 

ژان اِگلند رییس شورای پناهجویان نروژ که در تدوین این گزارش همکاری داشته است، گفت: «جهان با بحران شدید آوارگی مواجه است که هر ساله به طور مستمر بر شدت آن افزوده می‌شود و اکنون بسیاری از مناطق در معرض موج درگیری و فجایع قرار دارند.»

 

اگلند افزود: «باید برای حفاظت از مردم در مقابل این بلایای هولناک طبیعی و انسانی تدبیری اندیشید.»

 

گزارش آی.دی.ام.سی همچنین از آوارگی 19.2 میلیون نفر در سال 2015 بر اثر بلایای طبیعی حکایت دارد./982/ب102/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات